Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

bougiekabels te lang?

Ik wilde mijn bougiekabels vervangen. Ik heb ze besteld bij FSRS.

nu zijn ze allemaal een 10 cm te lang! Op de oude staat suppression-C

op de nieuwe kabels staat suppression-E

buiten het feit dat ik ze niet netjes kan wegwerken, kan ik ze wel gebruiken???

Bij de Opel dealer zijn bougiekabels niet meer leverbaar voor mijn Omi. raar maar waar... dus maar bij FSRS besteld maar nu is de maat verschillend. |:(
 
Nouja, toch maar op goed geluk de kabels aangesloten. Ik wist niet of het wel zou kunnen omdat de lengte anders is dan de oude kabels, en omdat ik altijd heb geleerd om niet te zitten klooien met elektriciteit, maar het is allemaal goed gegaan. Deze kabels werken gewoon perfect. Geen hapering meer merkbaar tijdens het stationair draaien en het schommelen van de toerenteller is ook ineens weg, erg raar, had nooit kunnen vermoeden dat dit ook aan slechte kabels kan liggen.

Maar goed, alleen de lengte is dus anders. Bij de opel dealer waren de kabels niet meer leverbaar, ook erg raar! Maar dat kan dus komen doordat de originele kabels zoals ze erin zaten met de juiste passende lengte dus niet meer worden gemaakt.

Eind goed al goed!
 

Joep

Verbannen
Mooi dat het is opgelost. Altijd spannend zoiets waarvan je niet zeker weet wat het kan zijn.
 

Vega

Medewerker
Administrator
Driver1980 zei:
erg raar, had nooit kunnen vermoeden dat dit ook aan slechte kabels kan liggen.

Nee is niet raar, kabels zijn waarschijnlijk 17 jaar oud, worden regelmatig doodgekookt en uiteindelijk verliest het rubber zijn kracht en slaan de kabels door, gevolg slecht lopende motor.
 
Vega zei:
Driver1980 zei:
erg raar, had nooit kunnen vermoeden dat dit ook aan slechte kabels kan liggen.

Nee is niet raar, kabels zijn waarschijnlijk 17 jaar oud, worden regelmatig doodgekookt en uiteindelijk verliest het rubber zijn kracht en slaan de kabels door, gevolg slecht lopende motor.

Nouja, weer iets geleerd. Ja inderdaad deze kabels zitten er zeker al vanaf 1999 op, 16 jaar dus nog maar, maar toch is dat een redelijke lange periode dus dan is het ook wel logisch.
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Na een jaar of 6-8 is het wel klaar met standaard kabels. Siliconen versies zijn de betere, die verharden niet.
 
B-Buster zei:
Na een jaar of 6-8 is het wel klaar met standaard kabels. Siliconen versies zijn de betere, die verharden niet.


En toch heb ik al zo vaak gehoord bij veel verschillende garagebedrijven dat bougiekabels eigenlijk nooit vervangen hoeven te worden, dat het meestal alleen de bougies zijn die problemen geven en soms de bobine. Op forums zoals deze is meer kennis en vakmanschap te vinden dan bij veel garagebedrijven.
 
Bij mijn MB 500SEL werden de bougiekabels bij de dealer op maat gemaakt, MB levert ook geen setjes bougiekabels.
Van Beru en van Bosch zijn er wel setjes te koop, maar ook daar zijn de kabels aan de lange kant.
 
Frans zei:
Bij mijn MB 500SEL werden de bougiekabels bij de dealer op maat gemaakt, MB levert ook geen setjes bougiekabels.
Van Beru en van Bosch zijn er wel setjes te koop, maar ook daar zijn de kabels aan de lange kant.


Oké, maar deze kabels zijn wel exact dezelfde als de originele. Ook dezelfde letters etc. staan erop. Alleen op de nieuwe staat suppression E.
Op de oude staat suppression C.
C is dus een maat kleiner dan E.

C is blijkbaar niet meer leverbaar.

Ik heb wel gelezen dat lengteverschil niet zoveel uitmaakt.

Toch ben ik er vandaag achter gekomen dat het nog steeds niet lekker loopt bij stationair draaien. Kleine haperingen, en dat was dus nooit het geval. Morgen eerst de oude bougies terug erin zetten en als dat niet helpt ook de oude bougiekabels terug erin! Je denkt dat het beter wordt met nieuwe bougies en bougiekabels maar het wordt alleen maar slechter!
 

tonboy

Verbannen
Driver1980 zei:
tonboy zei:
de bobine was toch niet vervangen ? zou dat ook maar eens doen.
https://www.atp-autoteile.de/products/g ... ist-1-20-0
Menig lid zal zweren bij originele, maar ik gebruik al 2 jaar de "best buy" en dat gaat uitstekend

Klopt, de bobine is nog niet vervangen. Dit zal ook eens gaan doen. Bedankt voor de link Ton.

Is het makkelijk zelf te doen? Volgens mij kun je er vrij moeilijk bij.

Uhm, het is effe werk, je moet voorover de motor hangen, zitten vast met 4 torx schroeven, ik geloof t25 of t30.
Ik gebruik een klein rateltje (1/4") met een verlengstuk van 12 cm en dan een bitje.
Maar het gaat dan wel.
 
Bovenaan