Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

BPM-heffing importauto's onderuit

AMSTERDAM - De manier waarop de Belastingdienst de bpm op importauto’s berekent, kan definitief niet door de beugel. De Hoge Raad heeft vanochtend bepaald dat een regeling die geldt sinds 2010 in strijd is met Europees recht.

Hierdoor blijft een eerdere uitspraak van de rechtbank begin 2011 staan. Die maakte al gehakt van de zogenoemde ’12%-regeling’. De staatssecretaris ging echter in cassatie, maar heeft verloren.

De 12%-regeling is ingevoerd nadat de Hoge Raad in 2009 een streep zette door de destijds gehanteerde rekenmethode voor de 'belasting van personenauto's en motorrijwielen'.

De bpm wordt berekend door de restwaarde van de geïmporteerde auto te vergelijken met de nieuwwaarde. De Hoge Raad zei in 2009 dat voor het bepalen hiervan niet de verkoopwaarde, maar de lagere inkoopwaarde centraal moet staan. Met een lagere bpm-heffing tot gevolg.

Het ministerie reageerde in mei 2010 daarom met een wetswijziging en de zogeheten 12%-regeling. Die zorgt ervoor dat de nieuwwaarde lager uitvalt, waardoor het voordeel van het arrest uit 2009 teniet wordt gedaan.

De Hoge Raad heeft vanmorgen besloten dat ook de nieuwe regeling niet past. Die kan ertoe leiden dat over een ingevoerde auto meer bpm wordt geheven dan over een bolide die al in Nederland geregistreerd staat en wordt doorverkocht. Dat is in strijd met Europese regels.

In dit geval ging het om een Bentley. Een handelaar krijgt nu €5.529 terug. Jaap Overboom, die de zaak namens de importeur aanspande, zegt dat mensen die tussen mei 2010 en 1 juli 2011 een naheffingsaanslag hebben betaald, dit geld moeten terugkrijgen.

Bovendien kan de fiscus volgens Overboom over bolides die na 1 juli 2011 zijn aangegeven geen naheffingen meer opleggen.
(Bron).
 
wat betekent dit nu voor mij ik zit nu in duitsland om een omega te bekijken voor evt import volgend diverse calculatoren komt er bijna 800 euro overheen .....en nu ???
 
Dat jij dus BPM moet betalen over de inkoopwaarde en niet de verkoopwaarde :)
Ik kan niet uit het document halen of dit alleen voor handelaren geldt en/of voor particulieren.
 
dat zou zeker wenselijk en goed nieuws zijn ik neem aan dat het voor beide geldt zou wel zo eerljk zijn ik kijk wel wat t wordt
 
nou ik hoop dat het toegepast wordt ik hoop dat ik het eens kan worden met de eigenaar van de omega vandaag helaas is hij niet rijdbaar dus zou ik dan volgende week weer heen moeten met de trailer
 
Wie weet hoe het er in 2013 uit gaat zien?Ik lees al dat alleen voor nieuwe auto's de "BPM" berekent gaat worden via de uitstoot en dat er voor gebruikte import een andere regeling is/komt?Ik zag een hele nette volle Vectra 2.8T staan in duitsland en was eigenlijk wel benieuwd wat hier bij zou komen....

Greetz Erik.
 
ErikC5 zei:
Wie weet hoe het er in 2013 uit gaat zien?Ik lees al dat alleen voor nieuwe auto's de "BPM" berekent gaat worden via de uitstoot en dat er voor gebruikte import een andere regeling is/komt?Ik zag een hele nette volle Vectra 2.8T staan in duitsland en was eigenlijk wel benieuwd wat hier bij zou komen....

Greetz Erik.

Ik heb onlangs m'n Omega (Oktober) laten inschrijven in Belgie en deze maand volgens de nieuwe EU wet (uitstoot) de rekening in de brievenbus gekregen ..niet om te lachen :(
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Dat is geen grap inderdaad. Kon je niet kiezen via uitstoot of waardeberekening in te voeren? Dat is hier momenteel in ieder geval nog wel een mogelijkheid.

Hoe dat in 2013 zit weet ik niet, ik ben al een tijdje bezig voor een andere kwestie met de RDW maar die weten zelf ook niet hoe hun regels werken. De een geeft logisch klinkende info en de volgende spreekt z'n eerdere collega weer vrolijk tegen. Waardeloos.
 
Ik wil ook precies weten wat er bijkomt aan invoer...heb dus geen zin in verrassingen.Het lijkt me inderdaad ook zo dat niemand eigenlijk weet hoe het precies zit.Om er nu een honderd of 2 naast te zitten vind ik niet zo erg maar zolang het niet zeker is wat er bijkomt wacht ik dit toch maar ff af.Op alle import-sites die je kunt vinden staat het er maar ook onduidelijk..misschien er eens een belletje aan wagen.

Greetz Erik.
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Je kunt hier een complete berekening laten maken: http://www.autotelex.nl/autoimport
Zijn al over op de nieuwe regeling zo te zien. Ze vermelden dat je nog steeds de waardeberekening als tegenbewijs kan aanvoeren, dus blijkbaar valt er nog wat te kiezen. :)

Kost 19,95. Die site heb ik destijds ook gebruikt voor de BPM aangifte van mijn B2, werd klakkeloos overgenomen.
 
Inderdaad een handige site Jacco maar voordat ik een auto koop/invoer zou ik toch graag vantevoren weten wat de bijkomende kosten zijn.Nu moet ik voor elke auto die ik denk wel te willen aanschaffen een berekening laten maken a 19,95 per keer....dat moet toch makkelijker kunnen.Om deze site als uiteindelijk hulpmiddel te gebruiken NA aankoop is zeker zeer handig.Om maar gelijk ff te laten zien waar het over gaat:

http://suchen.mobile.de/auto-inserat/op ... colors=RED

Wat zou er nog afkunnen qua vrpr en waar zou ie dan uiteindelijk op uitkomen op nederlands kenteken...hij is wel "uber-voll"... :)

Greetz Erik.
 
Bovenaan