Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

[Caravan] achterzetel rugleuning schuin

Illuminat0r

KnuffelBelg
Beetje vreemd voorval afgelopen vrijdag.

Ik ga de situatie wat omschrijven:
Wil de achterbank plat doen om wat te laden. Eerst het 60-deel omdat dit de middenconsole vrijgeeft.
Grendel los tussen de 2 delen, knopje drukken en ... tjiens.... die gaat niet ver naar voren...
En ook niet meer naar achter blijkbaar.
Zelf niet met trkken en sleuren.
Deel 40 dan ook maar los maar beide delen klemmen naar elkaar toe...

Het 60-deel zit nu dus vóór het 40 deel met ongeveer nog 1 cm.
(Was 2 cm voor dat ik het centrale scharnier heb teruggeplooid)

Oorzaak van de blokkage was een klein palletje wat onderaan de zetel extra vergrendeld in het chassis aan het scharnier.
De bediening was losgekomen waardoor die niet terugtrok bij "knopje drukken"

Enfin: ik krijg dus nu het 60-deel niet meer gemonteerd want dit blijft schuin verzakt zitten, waardoor het dus niet meer langs het 40-deel door kan en ook te ver van de zijkant zit om nog correct in het slot te vallen.

Het is maximaal afgesteld, want blijkbaar is die afstelling cruciaal om het plastic grendelpal goed weer omhoog te laten komen. (Die op de wielkast).

/me out of ideas...
 
Ja
21kxv6g.jpg
 

Illuminat0r

KnuffelBelg
Thx yves om de foto te droppen :)

Vanavond dus eens kijken of dat scharnier de oorzaak is...

Ik was er gisteren niet meer toe geraakt de foto online te zetten.
 

Illuminat0r

KnuffelBelg
Straks dus het scharnier geplaatst en zetel staat weer recht. Echter hapert Nog an de onderste pin. Voor mij is dus de oorzaak het slot mechanisme van de leuning dat niet goed meer schuift. ..
 

dolf24v

Donateur 2024
Stijn,
Is alweer poosje geleden maar onlangs bij mijn vrouw precies hetzelfde euvel. Gelukkig nog niets verbogen en kon de 2 delen weer langs elkaar krijgen met enige pressie. :)(
Hoe heb jij dit kunnen fixen of is het nog niet gangbaar ??
 

Illuminat0r

KnuffelBelg
Bij mij was het midden-scharnier verbogen, dit heb ik vervangen door een stuk van bij Yves.
Inmiddels doet de bank nog altijd moeilijk, maar ze klikt wel vast en sluit volledig correct af. (wel belangrijk met alle cargo die erachter zit)

Die geleiding van het midden-anker moet wel héél precies in de rugleuning vallen, want die heb ik ook alweer mogen bijplooien laatste week :(

Gouden regel hier is eigenlijk van GEEN kracht te gebruiken, anders gaat het krom...
 

dolf24v

Donateur 2024
Dank voor jullie antwoorden,
beste dus scharnier uitbouwen, zitting eruit halen zeker??

Moet dan ook leuning open om bediening te bereiken??
 

dolf24v

Donateur 2024
Geen idee hoe het precies zit, maar eens een keertje rustig bekijken, beter als het wat warmer is buiten.
Mooi voorjaarsklusje :Y
 
Als je net thuis komt met de auto is ie toch lekker warm, even achterin kruipen met een grote torx denk 40 en een sleutel 21 of beide op ratel is makkelijker☺
 

Illuminat0r

KnuffelBelg
Idd yves op ratel.
Rugleuning langs voor opendoen. Bekleding eraf, niet de stoffen achterkant.
Die is enkel geplakt en zitten geen gaten achter bij mijn weten.

Ook niet aan je hoofdsteunen klooien. In principe kan de bekleding voldoende los om aan de remkabeltjes te kunnen.
 
Bovenaan