Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Castrol magnetic vol syntheet olie

Ik gebruik bij elke olie wissel die ik doe castrol olie.

Deze olie heeft een geweldige eigenschap dat deze niet indikt waardoor met een koude start meteen de olie goed rond gepompt wordt.
Daarbij houdt deze olie ook nog goed vast op de onderdelen en het motorblok waardoor een beschermende laag ontstaat.

Gr Jack
 
Denk 5W40 ?
Tenminste dat schat ik zo in.
Heb zelfook Castrol gebruikt bij me een van me vorige wagens, een VectraB2 X25XE. is inderdaad goede olie !

Nu gebruik ik Valvoline 5W40. Ook een vol syntheet.

Groet,
Jeroen.
 
Ik gebruik of 5w40 of 5w30. Ligt er net aan hoe de motor loopt.
Zomer, winter blijft het zelfde daar ga ik niet aan beginnen.

Meestal is toch de 5w40.

Heb ook sinds het gebruik van deze olie geen last meer van tikkende kleppen.
Is iets duurder dan de meeste olie maar dan heb je wel iets,

Wat ik ook meer merk is dat deze olie schoner uit het blok komt dan de andere goedkopere olie soorten die ik in het verleden gebruikte.
Dit betekend minder slijtage wat ook weer uitwijst op een betere en zuinigere verbruik.


Gr Jack
 
Weet iemand (Sjors?) wat de [acro=Vriendelijke Opel Dealer]VOD[/acro] gebruikt?
Ik breng haar namelijk altijd weg voor een onderhoudsbeurt(je) :')

Als ik er aan denk, zeg ik altijd wel dat ik een volsyntheet wil hebben. Is, technisch, gewoon beter :Y (Jack, geeft dat eigenlijk ook al aan :))
 
MetalRush zei:
@ Niels en Caponetyuh,
wat zijn jullie ervaringen hier dan mee?
Dit is tenslotte een 'ervaringen' -topique :P

O ja, sorry;

Deze olie heeft een geweldige eigenschap dat deze niet indikt waardoor met een koude start meteen de olie goed rond gepompt wordt.
Daarbij houdt deze olie ook nog goed vast op de onderdelen en het motorblok waardoor een beschermende laag ontstaat.

Greets,

Niels
 
Ik geef mijn MV6 altijd originele GM 5W40 ! ben gewoon ene originaliteit's freak... :Y)

Castrol is echt hele goede olie, o.a BMW adviseert Castrol (staat op de olie vul dop) denk ook dat ik Castrol zou gebruiken als ik een 2.5 TD (DTI) had.




@ Ruud, wat de VOD gebruikt verschilt.. vraag het eens !




Groetss,
sjors
 
MetalRush zei:
Welke viscositeit gebruik je, Jack?
Ook nog verschil in zomer en winter? Of geloof je dat wel?


Auto's die nog "redelijk" recent zijn worden uitgerust met standaard pakketten gerelateerd aan de km-stand op de werkorder. Daar staan dus alle filters/vloeistoffen e.d. op die vervangen moeten worden bij die beurt. Inclusief dingen als remvloeistof. Is overigens weer voorgeschreven door GM/Opel. Standaard wordt dus de olie gebruikt die ook op de werkorder vermeld wordt, en in de meeste gevallen is dat bij de Omega 10W40.

Een enkele keer wordt 5W30 gebruikt, maar je moet nu tegenwoordig hier weer mee gaan opletten. GM/Opel heeft een nieuwe 5w30 ontwikkeld; 5w30 Dexos 2, welke NIET te mengen is met de reguliere/oudere 5w30(aldus hun...).Iedere keer dat we als dealer 5w30 dexos 2 bijvullen moeten we dus ook waarschuwingsstickers op de kleppendeksels plakken, en een informatielabel aan het stuur hangen.
 
En wat is er dan zo speciaal aan die '5W30 Dexos 2' olie dat die niet gemengd kan worden met 'Jan-met-de-pet-olie-van-de-Halfords' ?
Ik kan begrijpen dat men aan klantenbinding wil doen. Maar dan moeten de VOD's maar gewoon wat liever zijn naar hun klanten.
Er zijn genoeg voorbeelden te noemen waarbij ik zeg: daar had de dealer onderscheid kunnen tonen en de meerwaarde van het dealer-zijn aan zijn klant demonstreren... klant blij, dealer blij... helaas, die kans laten ze (te) vaak liggen.
Terug naar de olie: wat is er zo SuperSexyCalifragyHornyBaby aan deze 5W30 ?
(Die sticker snappen ze ook zo lekker in het buitenland, hè... of is er weer een apart symbooltje voor in het leven geroepen die de Renault dealer in La Llagonne ook in één keer snapt ?)

:w Ruud
 

yoyo

The UK brothers
Ik had het er met een VOD monteur over.
Het schijnt ls je '5W30 Dexos 2' mixed met gewone GM5w30 dat de olie dan enigzins kan gaan vlokken en
zodoende de smering van je motor in gevaar kan brengen.
Het schijnt met elkaar te botsen.
Ik stond er ook van te kijken maar toevallig hoorde ik dit verhaal deze week toen ik bij de VOD was daar iemand een liter olie wilde
kopen die werd gelijk met dit gegeven verrijkt!

enne....waarom niet?
(of je wel of geen 5w30 Deos2 gebruikt moet je zelf weten, als je het maar niet mixed)
 
MetalRush zei:
En wat is er dan zo speciaal aan die '5W30 Dexos 2' olie dat die niet gemengd kan worden met 'Jan-met-de-pet-olie-van-de-Halfords' ?
Ik kan begrijpen dat men aan klantenbinding wil doen. Maar dan moeten de VOD's maar gewoon wat liever zijn naar hun klanten.
Er zijn genoeg voorbeelden te noemen waarbij ik zeg: daar had de dealer onderscheid kunnen tonen en de meerwaarde van het dealer-zijn aan zijn klant demonstreren... klant blij, dealer blij... helaas, die kans laten ze (te) vaak liggen.
Terug naar de olie: wat is er zo SuperSexyCalifragyHornyBaby aan deze 5W30 ?
(Die sticker snappen ze ook zo lekker in het buitenland, hè... of is er weer een apart symbooltje voor in het leven geroepen die de Renault dealer in La Llagonne ook in één keer snapt ?)

:w Ruud


Sorry, ik had deze vraag kennelijk over het hoofd gezien.

Aart geeft al enigzins het antwoord. Een mix van de "oude" GM 5W30 en de nieuwe DEXOS 2 5W30 kan resulteren in vlokken en daardoor komt de smering in gevaar.. Zeker bij hogere toerentallen/snelheden kan dit zeker resulteren in motorschade. Het is dan ook letterlijk een "mix" in de motor, want van echte "menging" van beide is geen sprake.

Je hebt tegenwoordig overigens ook geen keus meer als je originele GM 5w30 wilt. Misschien dat 1 of andere dealer nog zijn voorraad verkoopt ,maar als het goed is krijg je enkel nog DEXOS2 te koop.
En niet mengen/mixen betekend dus ook niet mengen/mixen!! Zelfs niet een half litertje. Bij nieuwe(re) auto's wordt dit gegarandeerd nog een keer een discussiepunt bij garantieaanspraak na motorschade.En gegarandeerd dat GM zijn handen er dan vanaf trekt. Vandaar dat het bij de VOD ook zo belangrijk is dat dat kenbaar wordt gemaakt aan iedereen die 5w30 in zijn motor heeft, en voor de zekerheid worden dan nog maar stickers onder de kap aangebracht ,en een flyer in de auto gehangen.
 
Omega-B2 zei:
MetalRush zei:
Welke viscositeit gebruik je, Jack?
Ook nog verschil in zomer en winter? Of geloof je dat wel?


Auto's die nog "redelijk" recent zijn worden uitgerust met standaard pakketten gerelateerd aan de km-stand op de werkorder. Daar staan dus alle filters/vloeistoffen e.d. op die vervangen moeten worden bij die beurt. Inclusief dingen als remvloeistof. Is overigens weer voorgeschreven door GM/Opel. Standaard wordt dus de olie gebruikt die ook op de werkorder vermeld wordt, en in de meeste gevallen is dat bij de Omega 10W40.

Een enkele keer wordt 5W30 gebruikt, maar je moet nu tegenwoordig hier weer mee gaan opletten. GM/Opel heeft een nieuwe 5w30 ontwikkeld; 5w30 Dexos 2, welke NIET te mengen is met de reguliere/oudere 5w30(aldus hun...).Iedere keer dat we als dealer 5w30 dexos 2 bijvullen moeten we dus ook waarschuwingsstickers op de kleppendeksels plakken, en een informatielabel aan het stuur hangen.



Mja klopt idd ! mooie verpakking ook (goudkleurige verpakking)


Opel schrijft voor: 10W40 tot 2001 en af 2001 5W30 was het niet ?
 
Smeermiddel inhoud 6,5 liter
Aanbevolen product Helar 0W40
Gebruik: Normaal, ververs elke 10000 km / 12 maanden


Goede alternatieven Emperol 5W40
Gebruik: Normaal, ververs elke 10000 km / 12 maanden

Asyntho 5W30
Gebruik: Normaal, ververs elke 10000 km / 12 maanden

Dit is wat Kroon olie op de site heeft staan voor mijn 2.5 TD
De auto heeft naar volle tevredenheid een jaar of 3,5 gereden op Emperol 5W40.
Hij was er zo tevreden over dat hij af en toe een litertje op dronk 8)

Sinds vorig jaar is de garage overgegaan op een ander merk.
Volgens mij Esso, maar dat weet ik niet zeker.
Dit is iets goedkoper en de motor loopt hier ook mooi rustig op.
Overmorgen komt er weer nieuwe in, dan is het ook al iets van 15.000 km geleden dus weer hoog tijd.
Altijd samen met een nieuw filter, anders heb ik toch het idee dat je het gelijk weer aan het versmeren bent.
Al duurt het bij een diesel nooit lang voor de olie weer zwart is!

Hij heeft weer een fles verse smeer middel en filter.
Het is inmiddels alweer Kroon olie Emerol 5W40.
Daar doet hij het echt lekker op.
 

yoyo

The UK brothers
Ik weet dat het erin kan bij een 4 cil (heb ik namelijk al vanaf het begin, gewoon omdat ik hem dan gewoon zeker in koude toestand) lekkerder vindt lopen.)

Maar wat ik bedoelde : het wordt door Opel voorgeschreven voor de 6 pitters.
 

yoyo

The UK brothers
Nu heb ik toch even een vreemde vraag, we hebben het hier ook over Castrol Magnatec 5w-40 (op de label staat echter 5w-40 b4 Diesel)
Is dit nu echt specifiek voor diesels? of kan het ook gewoon in onze Benzine Omega's gezien de viscositeit die deze olie bezit.

Het namelijk zo dat ik een flesje van deze olie gekocht heb(niet echt naast de deur), maar bij thuiskomst het woordje diesel op de fles staan.
 
Bovenaan