Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Castrol magnetic vol syntheet olie

yoyo zei:
Nu heb ik toch even een vreemde vraag, we hebben het hier ook over Castrol Magnatec 5w-40 (op de label staat echter 5w-40 b4 Diesel)
Is dit nu echt specifiek voor diesels? of kan het ook gewoon in onze Benzine Omega's gezien de viscositeit die deze olie bezit.

Het namelijk zo dat ik een flesje van deze olie gekocht heb(niet echt naast de deur), maar bij thuiskomst het woordje diesel op de fles staan.

Er zit verschil in de magnetic voor benzine en voor diesel staat ook goed op de verpakking.

MetalRush zei:
En wat is er dan zo speciaal aan die '5W30 Dexos 2' olie dat die niet gemengd kan worden met 'Jan-met-de-pet-olie-van-de-Halfords' ?
Ik kan begrijpen dat men aan klantenbinding wil doen. Maar dan moeten de VOD's maar gewoon wat liever zijn naar hun klanten.
Er zijn genoeg voorbeelden te noemen waarbij ik zeg: daar had de dealer onderscheid kunnen tonen en de meerwaarde van het dealer-zijn aan zijn klant demonstreren... klant blij, dealer blij... helaas, die kans laten ze (te) vaak liggen.
Terug naar de olie: wat is er zo SuperSexyCalifragyHornyBaby aan deze 5W30 ?
(Die sticker snappen ze ook zo lekker in het buitenland, hè... of is er weer een apart symbooltje voor in het leven geroepen die de Renault dealer in La Llagonne ook in één keer snapt ?)

:w Ruud

Hier ben ik het met Ruud eens dat de dealer alweer een steek laat vallen om zich te onderscheiden.

yoyo zei:
Ik had het er met een VOD monteur over.
Het schijnt ls je '5W30 Dexos 2' mixed met gewone GM5w30 dat de olie dan enigzins kan gaan vlokken en
zodoende de smering van je motor in gevaar kan brengen.
Het schijnt met elkaar te botsen.
Ik stond er ook van te kijken maar toevallig hoorde ik dit verhaal deze week toen ik bij de VOD was daar iemand een liter olie wilde
kopen die werd gelijk met dit gegeven verrijkt!

enne....waarom niet?
(of je wel of geen 5w30 Deos2 gebruikt moet je zelf weten, als je het maar niet mixed)

Toch belachelijk dat er weer een speciale olie wordt ontwikkeld terwijl er al zat soorten op de markt zijn.

Daarbij moet je maar met olie tekort staan ergens in de middel of no where en de dichts bijzijnde dealer met deze speciale olie ligt op 3000km afstand in nederland wat in frankrijk hebben ze er nog nooit van gehoord!

Deze gooien zonder dat je het door hebt gewone 10w40 of 5w40 erin en voor je in nederland bent heb je je blok aan gort.

Alweer een miskleun van de dealer lijkt mij. Correct me if i'm wrong.

Geef mij maar de olie van de brezan halfords en andere waarvan ik zeker weet dat hier een ander merk goed bij kan dan de speciale olie van de dealer.

Daarbij geeft de dealer 10w40 aan voor onze motoren maar geef mij maar 5w40 die is als de motor koud is sneller en makelijke rond.

Gr Jack
 
jack-omegax3.0xe zei:
Toch belachelijk dat er weer een speciale olie wordt ontwikkeld terwijl er al zat soorten op de markt zijn.

Daarbij moet je maar met olie tekort staan ergens in de middel of no where en de dichts bijzijnde dealer met deze speciale olie ligt op 3000km afstand in nederland wat in frankrijk hebben ze er nog nooit van gehoord!

Deze gooien zonder dat je het door hebt gewone 10w40 of 5w40 erin en voor je in nederland bent heb je je blok aan gort.

Alweer een miskleun van de dealer lijkt mij. Correct me if i'm wrong.

Geef mij maar de olie van de brezan halfords en andere waarvan ik zeker weet dat hier een ander merk goed bij kan dan de speciale olie van de dealer.

Daarbij geeft de dealer 10w40 aan voor onze motoren maar geef mij maar 5w40 die is als de motor koud is sneller en makelijke rond.

Gr Jack


Spijt me zeer, maar ik vindt je hele verhaal lariekoek.... }:)

Ten eerste, een miskleun van de dealer? Opel ontwikkeld die olie, en verplicht de dealers om deze olie erin te gooien. Om de verplichting nog wat kracht bij te zetten, halen ze de oude 5w30 olie uit de schappen, zodat je ALLEEN nog maar de nieuwe 5w30 dexos 2 olie kunt gebruiken/verkopen. Snap niet echt wat de dealer dan met een miskleun heeft te maken. Mocht het al een miskleun zijn, ligt die toch mooi bij het Opel concern zelf....

Komt bij dat de dealer helemaal NIKS aangeeft.... Opel schrijft pakketten voor bij beurten, en verteld daarin zelfs nog wèlke olie erin moet, en hoeveel. "Onze" motoren? Er zijn er ook meerdere waar wel 5w30 bij wordt voorgeschreven.....


3000 km verderop? Is dat de dichtsbijzijnde Opel dealer dan? Kan me niet voorstellen dat ze in Frankrijk nergens een Opel dealer hebben.... Dit heeft niks met Nederland, en niks met dealers te maken. Zoals ik hierboven al schreef, dit is een regel van Opel, en geld dus overal zo. Of je nu in Italie, Spanje, Frankrijk of Nederland zit....



Komt als laatste nog bij dat er een grote sticker onder de kap op staat waar met koeienletters staat : ALLEEN DEXOS 2 BIJVULLEN/ ONLY FILL WITH 5W30 DEXOS 2. Die paar woordjes Engels zullen ze toch wel wereldwijd kunnen lezen. Doen ze dat niet, zijn zij als garage verantwoordelijk, want de waarschuwing was in koeienletters aanwezig...



Als allerlaatste dan; technisch gezien kan iedere olie gaan vlokken als je hem maar net mengt met de verkeerde viscositeit of olie met de tegenovergestelde eigenschappen. Opel geeft er gewoon een extra waarschuwing aan vooraf, waardoor ze zich ook van het meerendeel van de garantieclaimen kunnen afwenden die daaraan gerelateerd zijn.Van 0,25 liter normale 5w30 bijvullen gaatie echt niet vlokken hoor...
Overigens is bewezen dat de Dexos 2 olie veel betere smeereigenschappen heeft, en een iets langere levensduur. Wat wil je dan? Maar mindere smeereigenschappen en kortere levensduur, omdat je anders misschien wat problemen krijgt met bijvullen omdat je zelf geen reserve achterin wilt gooien? Of de betere smeereigenschappen,betere/langere levensduur, maar wel ietjes specialer waardoor je toch zelf beter wat olie achterin kunt gooien?

Mijn keuze zou toch snel gemaakt. Maar in de mijne zit gewoon 10w40 die zijn taak meer als voldoende uitvoert,bij deze motor. 5w30 heeft daar te weinig toegevoegde waarde bij.
 
Voor mijn 2.5TD gebruik ik Comma X FLOW Type S 10w40 Semi-Synthetic 10 euro voor 5 liter 8)

Binnekort weer effetjes verversen, zit er nu weer 13K in.

Verder doet deze olie het goed, heb geen rare dingen meegemaakt en op hogere snelheden blijft ook alles normaal. Ook na 2 keer 2000km in 1 dag te hebben gereden met pozen ertussen van 3 a 4 uur continu aan het rijden.


Even effe over die Dexos 2 Opel Olie. Heeft dat niet wat meer betrekking op de nieuwere Opels dan op de wat oudere? Laten we zeggen vanaf 2004??
Ik zeg ook maar iets :?
 
Tinuske zei:
Even effe over die Dexos 2 Opel Olie. Heeft dat niet wat meer betrekking op de nieuwere Opels dan op de wat oudere? Laten we zeggen vanaf 2004??
Ik zeg ook maar iets :?


Wat bedoel je precies met "meer betrekking"? De olie is inderdaad ontwikkeld voor de "nieuwere" serie Opels, en zal dus ook nooit worden gebruikt in auto's die hun hele leven op GM 10/40 olie gelopen hebben.


Daarbij ben ik AB-SO-LU-UT tegenstander van de goedkope(re) olieën, zeker als deze even lang(of nog langer) erin blijven zitten dan de normale onderhoudsintervallen. Aan de buitenkant en het "gevoel" ga jij echt niet merken dat die auto enkele tientallen 1000-en kilometers op goedkope olie gelopen heeft, maar eens je motor de km-standen van 2 a 2,5 ton bereikt(en meer dan eens al een stuk eerder), ga je dit wel degelijk merken. Veel minder vermogen dan motoren met vergelijkbare km-standen, onrustiger lopende motor, meer olie gebruik, enz. Simpelweg omdat zo'n goedkope olieën niet dezelfde dope's (deftig woord wat in deze branche wordt gebruikt, wat niks anders betekend als " toevoegingen"), bevatten; als de duurdere varianten. Betere olie heeft betere smeereigenschappen. Betere smeereigenschappen betekend langere levensduur van de motor en minder slijtage(= vermogensverlies). Zoals bekend is duurder niet altijd beter, maar je kunt om GM10/40 maar eens als voorbeeld te pakken, GM10/40 echt niet vergelijken met de 10/40 van de bekende prijsvechters, en waar je dus voor 15 euro 5 liter hebt. Iedereen zijn eigen keuze, maar als je echt een beetje liefhebber bent, en nog een flinke tijd in je Omega wilt rijden, verdiep je je het beste eens in de wonderlijke wereld van de Olieën. Is op google MEEER dan genoeg over te vinden, gegarandeerd incl. het dope's verhaal. Die paar tientallen euro's die ik bespaar als ik van die goedkope olie koop, is me al die extra slijtage echt niet waard.
 
Tinuske zei:
wat zouden jullie dan aanraden voor een 2.5TD?


Tja; mijn mening is misschien enigzins vertekend omdat ik bij een VOD werk, maar persoonlijk zou ik er gewoon GM10/40 in doen. Heb al een hoop Omega diesels gezien, die altijd die olie hebben gebruikt en bij 3/4 ton nog steeds vrolijk rond tuffen. Spreekt dus toch wel voor de kwaliteit van de Olie, want deze heeft hier simpelweg een ENORM groot aandeel in. De smering(of het gebrek eraan), bepaalt ALLES wat betreft de slijtage. Goede smering, is weinig slijtage. Slechte smering is......
 
ik wil graag de olie verversen in mijn auto, het gaat om een 3.2 v6 uit 2001
welke olie variant van castrol raden jullie me aan?
alvast bedankt
 
Over 3000km moet er weer nieuwe in. Heeft zover als ik kan zien altijd Castrol Magnatec in gezeten (5w40 meen ik ). Maar aangezien de auto bijna alleen stadsverkeer heeft gereden is de olie behoorlijk vervuild door het korte afstanden rijden. Denk dat ik bij de volgende beurt deze olie er uit haal , een goedkopere variant (met nieuwe oliefilter) voor 50km erin laat zitten ( desnoods met een engine-flush). En dan weer Castrol Magnatec erin doe ( met nieuw oliefilter).
 
Bovenaan