Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Dashboard demonteren

Hallo ik wil de lampjes van de kilometerteller/toerenteller vervangen en het display (tijd etc) nakijken omdat er wat digits uitgevallen zijn.
Alleen kan ik nergens op het forum vinden (misschien niet goed gezocht :? ) hoe ik het dashboard uit kan bouwen en waar ik op moet letten.

Ik weet dat het een hele klus is maar ik wil me er toch aan wagen. Kan iemand mij helpen met tips en waar ik de schroeven kan vinden en in welke volgorde?

Bedankt alvast! Groet, Cor.
 

Andrew

600.000
Ik krijg op de tablet de link niet goed gekopieerd, maar zoek even op "teller unit" en 1 van de eerste zoekresultaten toont wat je vraagt.

En die klus valt wel mee, binnen een paar minuten heb je de teller unit eruit, alleen moet je inderdaad wel even weten hoe het moet.

Andrew
 
Er staat een how to op het forum, zal iemand ongetwijfeld snel posten maar is vrij eenvoudig

Ventilatierooster links en rechts voorzichtig eruitwippen met een schroevendraaier, daarachter zitten 2 schroeven. Je stuur draaien zowel links als rechts zit een schroef om het zwarte kapje te verwijderen die over je stuurnaaf zit. Als je het kapje weghaalt zit daarachter nog 1 schroef die je tellerunit vasthoudt.

Dan heb je alle schroeven verwijderd, de tellerunit voorzichtig van rechts naar links draaien, niet te ver. Daarachter zit de stekker naar je ECU. Even goed kijken want er zit een gele vergrendeling op de stekker deze losklikken en dan kun je de tellerunit compleet losklikken.

De lampjes vervangen is eenvoudig, kwartslag draaien eruit halen en klaar.

Let wel op, als je de lampjes voor LED's gaat vervangen, goed kijken en testen of de plus en min goed zitten voor je alles terugbouwt. Je kunt de lampen testen door de tellerunit terug te klikken in de contacten, stekker aansluiten, contact maken en je verlichting aanzetten.

Succes!
 

Vega

Medewerker
Administrator
Even de moeite nemen om de zoekfunctie van het OOP te gebruiken.
Alles is wel een keer besproken hier.
 
Enorm bedankt allemaal en inderdaad zocht ik met de verkeerde termen waardoor ik niet de goede topics boven water kreeg.
Ik had inderdaad wel een vermoeden dat dit al eens eerder aan bod geweest moest zijn.

@yoyo: bedankt voor de link met de foto's, dat maakt het inderdaad een stuk duidelijker samen met de beschrijving van IN2thaDO moet het zeker gaan lukken.

Groet, Cor.
 
remutr zei:
Mooie Link, daar kan ik de Omega binnenkant ook mee opfrissen, blauw ipv die oranje lampjes

Ik denk dat je het met alleen blauwe lampjes niet red.
Volgens mij zit er ergens in je teller een geel/oranje filter.
Ik wilde het namelijk fel wit hebben en heb er witte led achter gestopt.
Ik heb nu groenige verlichting.

Ook je middenconsole waar je airco bediening zit zit een filter in.
Als je die eruit laat heb je blauw/groenige verlichting van je display.
 
Bovenaan