Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Deuren & spiegelkapjes demonteren

Joep

Verbannen
Hallo allemaal,

Hoe demonteer ik de deuren? Is het zo simpel als dat het lijkt?
Deurvangers los maken, stekker los maken en dan de scharnierpinnen eruit halen zodat de deur eruit kan? Zit er verschil in de voor en achterdeuren qua demontage?

En hoe gaan de spiegelkapjes los? 1 kapje is namelijk gescheurd bij mij al sinds ik de Omega heb, dit wil ik weer mooi hebben.

Alvast bedankt. d:)b
 
Is er misschien iemand die daarvoor een how-to wil posten?
Ivm mijn roestprobleem ben ik nl. ook nieuwsgierig hoe dat in zijn werk gaat.

gr
Gerry
 

tonboy

Verbannen
Joep zei:
Hallo allemaal,

Hoe demonteer ik de deuren? Is het zo simpel als dat het lijkt?
Deurvangers los maken, stekker los maken en dan de scharnierpinnen eruit halen zodat de deur eruit kan? Zit er verschil in de voor en achterdeuren qua demontage?

En hoe gaan de spiegelkapjes los? 1 kapje is namelijk gescheurd bij mij al sinds ik de Omega heb, dit wil ik weer mooi hebben.

Alvast bedankt. d:)b

Deuren monteren is inderdaad zo simpel als je beschrijft. Met het juiste gereedschap vliegen de deurpennen en zo uit. Heb nog wel een setje liggen, mag je wel lenen als je in de buurt bent. Haal gelijk nieuwe deurpennen, kosten geen drol.
Op de voordeuren zitten stekkers op de deur, die je kan loskoppelen, op de achterdeuren moet je de binnenpost omkapping verwijderen en dan de bedrading loskoppelen (op model >99, hoe het zit bij latere weet ik niet maar denk hetzelfde).
Spiegelkapjes demonteren staat hier in het forum al wat over geschreven, de plastic lipjes waarmee alles in elkaar zit breken echter wel snel. Misschien is het verstandiger de kap gewoon op de auto te laten, scheur een beetje uitfrezen met een dremel en daarna opvullen met polyester plamuur, schuren en spuiten.
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
En daarna niet het contact aan, anders foutcode in je airbagsysteem.

Pas op met het gewicht van die deuren, ze zijn zwaarder dan je denkt.
 
vééél zwaarder als je denkt ;) wegen volgens mij makkelijk 50kg! Klusje dat je dus best met 2 doet!

Spiegels heb ik nog volledig liggen van een B2, als je interesse hebt hoor ik het wel ;)
 

Joep

Verbannen
Milord zei:
vééél zwaarder als je denkt ;) wegen volgens mij makkelijk 50kg! Klusje dat je dus best met 2 doet!

Spiegels heb ik nog volledig liggen van een B2, als je interesse hebt hoor ik het wel ;)
Ik heb ze gevonden in dezelfde kleur als mijn eigen Omi dus is niet nodig, toch bedankt. :)

Goed om te weten dat het met 2 personen handiger is. Anders sta ik straks te kutten in mn eentje. :P
 

Colinh

Donateur 2023
Mwa denk eerder een kilo of 35.

Maar ga je deuren vervangen voor andere in dezelfde kleur?? Je kan beter je eigen dan gewoon overspuiten, die deuren die je dan gaat plaatsen gaan volgend jaar ook roesten.
 

tonboy

Verbannen
Re: Deuren & spiegelkapjes demonteren

Volgens mij heeft Joep al "nieuwe". Colin, de deuren uit jouw omega, die ook al niet meer de originele waren maar uit een b2 stammen, heb ik gedeeltelijk reeds in mijn omega zitten. Heb ze voor de montage goed ontroest, met fertan roestomvormer ingesmeerd, gespoten en daarna behandeld met ml-tectyl. Dit karweitje is het handigst wanneer de deur op een bok ligt, en dus niet aan de auto. En als je dan andere deuren hebt, kan je die behandelen en dan pas monteren.
 

tonboy

Verbannen
De linker voor en achterdeu hebben deurpanelen aan de buitenzijde zonder die pennen voor de klipjes maar met sleuven, vandaar dat ik aannam dat ze van een model b2 afkomstig zijn
 

Joep

Verbannen
Ik heb inderdaad deuren gevonden in dezelfde kleur. Alle 4 ga ik ze overzetten ivm dat ik op elke deur wel wat schades of roest heb zitten en de vervangende exemplaren nog helemaal tiptop zijn zonder krasjes, deukjes en vooral geen spatje roest of beginnende roest.
 

Joep

Verbannen
Die deurpinnen, hoe krijg ik die eruit? Van onderaf naar boven gaat niet volgens mij.
Wie o wie kan me dit vertellen? 8)
 

tonboy

Verbannen
Re: Deuren & spiegelkapjes demonteren

Zoek maar eens op deurpengereedschap
Heb nog een setje over (dubbel gekocht). Mag je wel overnemen voir een zacht prijsje.
 

Joep

Verbannen
Oke, maar hoe krijg ik ze er uit? Heb je niet persee van dat gereedschap voor nodig toch?

Wie kan me vertellen hoe ik ze er makkelijk uit krijg?
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Je krijgt ze er niet makkelijk uit. die scharnieren hebben nogal een gewicht te houden, dat zit erg stevig in elkaar.
 

tonboy

Verbannen
Met zo'n setje heb je de pennen er binnen 1 minuut uit, onbeschadigd (de pennen en de deur). Alternatief is met een hamer en dan de kop beetpakken met een waterpomp en verder eruit tikken. Maar zoals gezegd beschadig je dan op zeker de deur en de deurpost.
 

Joep

Verbannen
Oke bedankt, ik ga de deur ondersteunen en dan proberen met dat gereedschap aan de gang.
 
Bovenaan