Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Dimmende binnespiegel aansluiten

Hallo vrienden,

Ik heb in mijn B2 een dimmende binnenspiegel gemonteerd, maar nu moet ik die nog aansluiten. Aan de spiegel zit een stuk kabelboom met daaraan 11 draadjes zonder stekkertje, tja en nu weet ik het even niet, heeft iemand misschien een schema? of kan iemand mij uitleggen welke draadjes ik moet gebruiken. Ik heb op internet gezocht en ik kom wel wat tegen maar dat is vind ik niet helemaal duidelijk.

Wie kan mij op weg helpen.

Gr. Willem
 

Joep

Verbannen
Dit staat denk ik onder het verkeerde onderwerp. Hij moet niet in de How-to zone, maar in het techniek gedeelte onder Electrisch / electronica. :)
 

Vega

Medewerker
Administrator
Joep zei:
Dit staat denk ik onder het verkeerde onderwerp. Hij moet niet in de How-to zone, maar in het techniek gedeelte onder Electrisch / electronica. :)

Nu niet meer.

Wat hebben ze met die stekker gedaan dan?
Je heb maar 4 draden nodig de rest is voor de memory, tenzij je dat ook hebt dan heb je allemaal nodig.

8 = bruin
9 = Grijs/zwart
10 = Wit/zwart
11 = zwart
 

Joep

Verbannen
Nu heb ik ook zo'n spiegel, alleen begint het al met de binnenspiegel die er nu hangt. Hoe krijg ik die eraf? Heb al geprobeerd om 'm naar voren te schuiven, met een schroevendraaier een beetje liften werkt ook niet. Op het zelfdimmend exemplaar zitten 2 ijzeren haakjes langs het schuifsysteem, die zullen dus naar binnen gedrukt moeten worden als dit systeem ook op de normale binnenspiegel zit, toch? Wou het graag zelf voor mekaar krijgen maar ik ben bang iets te slopen. Vandaar de vraag. :)

Alvast bedankt.

EDIT: Er ligt bij mij 1 stekkertje voorbereid, is dat stekkertje heeft volgens mij 4 draden. Ik las iets over 4 draden voor als je geen memory hebt. Of is dat stekkertje voor een regensensor?
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Demontage van de spiegel is al diverse malen uitgelegd Joep.

Je methode is goed, ze kunnen behoorlijk vastzitten.
 

Joep

Verbannen
Vandaag eens verder gekeken onder het hemeltje, en heb 4 stekkers met bekabeling gevonden. Ik zal er morgen een foto van maken maar ik ben benieuwd waar die allemaal voor zijn...
- misschien voor lampjes in de zonnekleppen?
- Misschien voor memory van de zelfdimmende binnenspiegel?
- Elektrisch zonnedak?
- Misschien voor de regensensor?

Helaas past niet 1 stekker op de stekker die aan de zelfdimmende binnenspiegel zit.
Wie kan me vertellen waar al die stekkers voor zijn?

Foto volgt dus nog.
 

Vega

Medewerker
Administrator
Schuifkanteldak
Regensensor
Microfoon
Verlichte zonneklep / make-upspiegel
Binnenspiegel

Als je de goede binnenspiegel heb voor een B2 dan past dat zo zonder meer.
 

Joep

Verbannen
Hier de foto:
f9ijk3.jpg


Ik denk dat die linksboven voor de lampjes is in de zonnekleppen/make-up spiegeltjes. (ga ik deze week ophalen)
Die andere 3 zou ik niet weten.

Wie weet wel waar welke stekker voor is? Dit wil ik weten omdat ik bijvoorbeeld de bekabeling van het zonnedak kan gebruiken voor de binnenspiegel.
 
Ik wil best ff de boel openmaken en een foto maken van mijn binnenspiegel zit aangesloten, dit is een dimmende + memory.
Maar dan moet je alleen ff geduld hebben tot zaterdag.
 
Vandaag ook met m`n spiegel aandegang geweest.Eerst even gekeken welke draden er liggen en op foto gezet.
2q1bbt3.jpg

De stekker met de gele cirkel kan ik die voor de dimmende spiegel gebruiken?Andere draden kan ik niet vinden.ik heb binnenverlichting,microfoon,en draad voor de lampjes in de zonneklepspiegels.En dan de stekker in de gele cirkel,meer kan ik niet vinden.
 

omega_cruiser

A.k.a. insignia_cruiser
Donateur 2023
normaal is het een 12 polige stekker

maar hier heb je genoeg aan voor de dimmende werking

8 = Bruin = massa
9 = Grijs/zwart = CV
10 = Wit/Zwart = Achteruitrijsignal
11 = Zwart = Plus(15)

Als op 10 spanning komt (achteruit rijden) dan wordt de spiegel direct licht
Als op 9 spanning komt (deur open, binnenverlichting aan) dan wordt de spiegel direct licht

8 + 9 + 11 kan je als het goed is van de binnenverlichting afhalen, voor 10 moet je een kabel trekken langs de linker a stijl voor het achteruitrijsignal.

De andere aansluitingen kan je vergeten tenzij je ook memorystoelen gaat inbouwen, dan zou je die ook langs de linker a stijl naar beneden kunnen voeren


groeten, Hans
 

Vega

Medewerker
Administrator
Die in de gele cirkel is voor het schuifdak.
Er moet er nog één liggen, alle B2 Omega's hebben die gewoon liggen.
Zit waarschijnlijk ergens tussen getapet.

Je kan hier nog net op de foto zien hoe die eruit moet zien.
Rechthoekige plug, zwart met grijze zijkanten, net boeven de spiegel.
5c74bd4a.jpg


Mocht je in de buurt zijn, dan.... :k
 
omega_cruiser zei:
normaal is het een 12 polige stekker

maar hier heb je genoeg aan voor de dimmende werking

8 = Bruin = massa
9 = Grijs/zwart = CV
10 = Wit/Zwart = Achteruitrijsignal
11 = Zwart = Plus(15)

Als op 10 spanning komt (achteruit rijden) dan wordt de spiegel direct licht
Als op 9 spanning komt (deur open, binnenverlichting aan) dan wordt de spiegel direct licht

8 + 9 + 11 kan je als het goed is van de binnenverlichting afhalen, voor 10 moet je een kabel trekken langs de linker a stijl voor het achteruitrijsignal.
De andere aansluitingen kan je vergeten tenzij je ook memorystoelen gaat inbouwen, dan zou je die ook langs de linker a stijl naar beneden kunnen voeren


groeten, Hans
Hans de aansluitingen wist ik al _O- Ik moet alleen nog de goede stekker vinden.<br /><br />-- 23 nov 2012 21:39 --<br /><br />
Vega zei:
Die in de gele cirkel is voor het schuifdak.
Er moet er nog één liggen, alle B2 Omega's hebben die gewoon liggen.
Zit waarschijnlijk ergens tussen getapet.

Je kan hier nog net op de foto zien hoe die eruit moet zien.
Rechthoekige plug, zwart met grijze zijkanten, net boeven de spiegel.
5c74bd4a.jpg


Mocht je in de buurt zijn, dan.... :k
Ik zal als ik tijd heb dit weekend eens kijken of ik nog ergens nog een stekker kan vinden.Ik kom niet meer zo vaak in het westen Peter.Als ik er echt niet uitkom hoor je het vanzelf _O- ,dus hou ik de koffie nog even tegoed.
 

Joep

Verbannen
Op de vorige pagina staat een foto van wat er allemaal bij mij voorbereid ligt. Welke kan ik gebruiken voor mijn binnenspiegel?
 
Joep zei:
Op de vorige pagina staat een foto van wat er allemaal bij mij voorbereid ligt. Welke kan ik gebruiken voor mijn binnenspiegel?
Hey Joep
Ik denk dat je de onderste stekker moet hebben als je op de foto kijk bij jou.Is jou spiegel niet plug&play?Ik heb een B2 omi maar een B1 spiegel heb jij het zelfde?Ik denk dat Vega jou precies kan vertellen of dat de goede stekker is.
Gr Henk.
 

Vega

Medewerker
Administrator
Als je een B2 heb maar een B1 spiegel dan zal je moeten solderen, de pluggen zijn anders.
Houdt wel in dat je wel eerst de juiste B2 plug moet vinden.
 
Bovenaan