Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

draagarmen omega

ciaobapao

Donateur 2023
Omdat het toch mooi weer was, vanmorgen remblokken en -schijven vóór gaan checken om te kijken wat voor diameter de schijf heeft en wat voor type klauw en remblokken. Hierdoor ook gelijk ervaring op te doen met demontage/montage van remklauw. Remklauw losgehaald. Remblokken zijn nog goed (dik). Schijven zijn aan de buitenkant iets ingesleten, maar evenredig aan beide kanten. Remwerking gechecked: aan beide kanten goed. Dus denk niet dat het aan de remmen ligt, dat scheeftrekken naar links. Blokken en schijven hoeven in ieder geval niet vervangen te worden.
Optische check van de draagarmen, stangen en rubbers: zie niks geks, vervormd of gescheurd. Maar ik heb er geen ervaren kijk op natuurlijk. Denk wel dat het iets met de rubbers is, gezien de verslagen op dit forum.
Zie wel dat het profiel van de voorbanden in het midden behoorlijk is versleten (tot de slijtindicatoren tussen het profiel) in de 2 weken tijd dat ik ze over heb gezet van mijn oude Omega. Dat gaat wel snel met zo'n scheeftrekkende auto, pfffff. Dat verklaard ook het gepiep tijdens het rijden als na het remmen, het stuur tijdelijk naar rechts gedraaid blijft staan (schiet dan een tijdje later weer terug in de rechtuit-stand).
Heb foto's gemaakt. Wellicht dat iemand al iets ziet en kan aangeven.

Remschijf en -klauw rechtsvoor:

2rwnf6a.jpg


25a7xhf.jpg


Draagarm en stangen rechtsvoor:

16jnax2.jpg


bduv5c.jpg


119qcuv.jpg


1zgrs5h.jpg


2ekoh0y.jpg


9schz7.jpg


f36jnq.jpg


16hmgco.jpg


Remschijf en -klauw linksvoor.

xkx3s3.jpg


Draagarm en stangen linksvoor.

2i7046.jpg


ae1kci.jpg


syng43.jpg


24uxi5e.jpg


s311lx.jpg


8wk0zk.jpg


jahvvd.jpg


28cecur.jpg


28qz3o.jpg
 

yoyo

The UK brothers
Re: draagarmen omega b2 sedan

Dat klinkt als een totaal verkeerde uitlijning. (misschien zelfs in combinatie met te harde banden)
Denk ik......
 
Re: draagarmen omega b2 sedan

Of een stuurkogel? Die banden zijn inderdaad zoals Yoyo zegt vreemd afgesleten door te hoge bandenspanning.

De beste manier is om en bandenlichter te gebruiken voor controle van de rubbers. Even klem zetten tussen bv chassis en draagarm en een beetje kracht zetten.

Gr. Paul
 

Vega

Medewerker
Administrator
[mod]Beter is om een eigen topic te maken en niet een van een ander wegkapen[/mod]

ciaobapao zei:

Het kan lichtval zijn of de stand van de draagarmen maar de achterste rubbers lijken er zo wat vreemd uit te zien.
 

ciaobapao

Donateur 2023
(Sorry moderator.)

Banden staan gewoon netjes op 2.2 bar. Alleen bij het remmen, schiet ie even uit zijn "rechtuit"-stand. Terug in de rechtuit-stand loopt ie goed strak, lijkt me dus niet aan de uitlijning te liggen.
Maar wat Peter aangeeft, zou wel kunnen: die achterste rubbers van de draagarmen zien er wat verdroogd uit. Ga ik vandaag overdag nog eens checken.
Ik lees in de verschillende verslagen over dit euvel dat je de rubbers van de draagarmen kunt (laten) vervangen. Wellicht dat dat een oplossing geeft.
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Die achterste rubbers zijn duidelijk versleten, daar hoef je niets meer aan te controleren. Zeker op de foto van de linkerkant zie je dat duidelijk. Dan zijn de voorste ook zeker aan vervanging toe.

Je kunt er nieuwe in laten persen of voor een setje imi armen gaan. Die zullen echter snel weer achteruit gaan.
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Ga je voor de standaard setup dan zou ik originele rubbers bij de dealer halen. Of PU bussen (via eBay) voorin en standaard rubbers in de achterste ogen.
 

Joep

Verbannen
Ik zie ook dat aan beide kanten de bouten waarmee je draagarmen vast zitten, verkeerd om gemonteerd zitten. De bouten aan de achterkant moeten van bovenaf door het gaat van het rubber gestoken worden en de voorste bout van achter naar voren ipv zoals nu van voor naar achter. Hij zit nu dus verkeerd om. Of het uitmaakt weet ik niet maar met name de achterste bouten zou ik omdraaien en van bovenaf erin stoppen zodat je de moer aan de onderkant hebt zitten.
Ik zou ook even checken of ze de lange bouten aan de voorkant hebben geplaats en de korte bouten aan de achterkant van de draagarm. Iemand die dit zo terugmonteerd zal daar misschien niet op gelet hebben...

Succes! d:)b
 

ciaobapao

Donateur 2023
Ok Joep. Bedankt voor de tip. Blijft dat die rubbers toch vervangen moeten worden of dat ik een setje montage-klaar imi-setje erop (laat) zet(ten) (80 euro bij ATP op die duitse site). Ben nog aan het overwegen. Ik weet niet of die draagarmen die er nu op zitten origineel zijn of wellicht ook al een vervangen imi-setje is. En gaan die rubbers wel goed passen als ik ze erin laat persen door deze of gene.
 

tonboy

Verbannen
Joep zei:
Ik zie ook dat aan beide kanten de bouten waarmee je draagarmen vast zitten, verkeerd om gemonteerd zitten. De bouten aan de achterkant moeten van bovenaf door het gaat van het rubber gestoken worden en de voorste bout van achter naar voren ipv zoals nu van voor naar achter. Hij zit nu dus verkeerd om. Of het uitmaakt weet ik niet maar met name de achterste bouten zou ik omdraaien en van bovenaf erin stoppen zodat je de moer aan de onderkant hebt zitten.
Ik zou ook even checken of ze de lange bouten aan de voorkant hebben geplaats en de korte bouten aan de achterkant van de draagarm. Iemand die dit zo terugmonteerd zal daar misschien niet op gelet hebben...

Succes! d:)b
Maakt echt niks uit Joep
 

Vega

Medewerker
Administrator
Joep zei:
Ik zie ook dat aan beide kanten de bouten waarmee je draagarmen vast zitten, verkeerd om gemonteerd zitten.

Goed gezien Joep, was mij nog niet opgevallen.
Betekend dus dat er al gewerkt is (door een beunhaas :r ) en niet goed is terug gemonteerd.

tonboy zei:
Maakt echt niks uit Joep

Ik weet uit ervaring dat het wel uitmaakt.
 

tonboy

Verbannen
Vega zei:
Ik weet uit ervaring dat het wel uitmaakt.
Ik wil helemaal geen kritiek leveren of negatief doen hoor, maar dan zou ik toch héél graag wil weten waarom dat uitmaakt. Het is en blijft ten slotte maar een boutverbinding.
 

ciaobapao

Donateur 2023
Wel een gedoe zeg met die armen en rubbers. Die vorige Omega van 1995 had hier helemaal geen last van. Heb er in de 2 jaar tijd dat ik hem had iets van 45.000 km mee gereden, maar nooit last van dat scheef trekken gehad.
 

tonboy

Verbannen
ciaobapao zei:
Wel een gedoe zeg met die armen en rubbers. Die vorige Omega van 1995 had hier helemaal geen last van. Heb er in de 2 jaar tijd dat ik hem had iets van 45.000 km mee gereden, maar nooit last van dat scheef trekken gehad.
Je kwam zelf al met de conclusie dat je huidige auto te weinig gekoesterd is door de vorige eigenaren, zie hier het antwoord. Elke auto, hoe goed ook, heeft zijn eigenaardigheden en op leeftijd komen er steeds meer naar voren. Lees maar eens de verhalen van andere leden die plots moeten constateren dat verdere reparaties aan hun auto om economische redenen geen nut meer heeft. Berry heeft een dagtaak aan het slopen van op de eerste blik nog mooie Omega's. Mijn Omega beschouw ik als een hobby auto, werk vanuit huis dus echt nodig heb ik hem niet. Maar ik heb er veel voldoening aan om de geconstateerde gebreken te herstellen en de auto verder te verfraaien naar mijn eigen ideeen. Ben al verschillende roestplekken tegen gekomen die ik nog moet herstellen, dit zal ik ook zeker doen, maar onderhand heb ik wel een hele fijne project auto. Het grote voordeel van een Omega vind ik dat de techniek redelijk eenvoudig is, de onderdelen gemakkelijk verkrijgbaar zijn en als je effe goed zoekt nog goedkoop ook (ik spreek dan over imitatiedelen uiteraard) en, niet op de laatste plaats, een fijn forum waarop ook veel technische zaken uit de doeken worden gedaan.

Dit in tegenstelling tot huidige auto's waarvan zeker een aantal storingen en mankementen soms onbegrijpelijk zijn voor de hobby sleutelaar. Nieuwe auto's zijn dan meestal wel de eerste jaren niet onderhevig aan dure reparaties, of de reparaties vallen onder de garantie, maar aan de andere kant is de afschrijving op zo'n nieuwe auto vaak meerdere duizenden euro's per jaar. uit ervaring weet ik dat de auto van mijn vriendin na vier jaar nog een handelswaarde heeft van 6000 euro, ze heeft met andere woorden elk jaar een kostenpost afschrijving van 2000 euro. en uiteraard het normale onderhoud van pakweg 250 euro per jaar. En dat is dan nog maar een kleine auto. Koop eens een vergelijkbare auto zoals de Omega, maar dan nieuw. BMW 3 serie ? Die heeft een afschrijving over 3 jaar van maar liefst 17.000 euro. pfff.
 

tonboy

Verbannen
@Barry.
Als ik het geld er voor had zou ik dat zeker doen. Maar ik kijk ook naar economische redenen om te kiezen voor imitatie.
Imitatiedelen zijn in het geval van de draagarmen naar ik meen 8 keer zo goedkoop (draagarm + rubbers + fuseekogel)
Ik ga even uit van het feit dat we zelf de reparatie doen, als de reparatie uitgevoerd zou worden door een universeel garage cq dealer, dan is het uiteindelijke verschil in aanslag op mijn portemonnee nog véél groter.
Was het niet zo dat voor vervangen en reparatie van beide draagarmen een clublid bijna 900 euro kwijt was ?
Een imitatie setje kost incl. transport uit Duitsland 60 euro, montage door mijn universeel garage om de hoek is 90 euro (2 uur werk). Totaal dus 150 euro (Bron : Van de Berg Garage uit Tiel, detail : heeft zelf ook een Omega uit 2001).

Stel dat ik elke 2 jaar de imitatiedraagarmen (waar al rubbers en de fuseekogel in zitten) zou vervangen, en de levensduur 10 jaar is met originele, dan is de rekensom toch vrij eenvoudig ?
Daarbij komt dat de meeste onder ons maar heel weinig rijden met hun auto, ik hoor getallen van 5000 km per jaar. Dan is het redelijk om aan te nemen dat de imitatie draagarmen nog langer dan 2 jaar meegaan.
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Want tijdens veel stilstaan zakken ze helemaal niet door natuurlijk.

Verder klopt er vrij weinig van je rekensom, zo duur zijn die nieuwe armen niet tenzij je wordt opgelicht door je dealer. Daarbij, als je je originele niet wegdoet kun je die gebruiken, i.t.t. imi armpjes rotten die niet onder je auto weg.

Refurb originele draagarmen: 70 euro voor 2 PU bussen + 40 euro voor 2 OEM achterrubbers. Een beter sturende auto en die PU bussen blijven zeker langer goed dan imitatie armen. Zéker onder de zwaardere V6 / diesels.
Originele (oliegevulde) rubbers hebben het bij mij 80.000 uitgehouden i.c.m. brede banden + GTO remgeweld. Op dat moment had ik nog geen naar een kant trekkende auto maar vond ik het duidelijk minder rijden als ik gewend was, dus werd het tijd voor verversing.

Koop je elk jaar een andere auto dan zijn imi's een aardige optie, wil je er langer mee doen dan zou ik er niet aan beginnen.
 

ciaobapao

Donateur 2023
tonboy zei:
ciaobapao zei:
Wel een gedoe zeg met die armen en rubbers. Die vorige Omega van 1995 had hier helemaal geen last van. Heb er in de 2 jaar tijd dat ik hem had iets van 45.000 km mee gereden, maar nooit last van dat scheef trekken gehad.
Je kwam zelf al met de conclusie dat je huidige auto te weinig gekoesterd is door de vorige eigenaren, zie hier het antwoord. Elke auto, hoe goed ook, heeft zijn eigenaardigheden en op leeftijd komen er steeds meer naar voren. Lees maar eens de verhalen van andere leden die plots moeten constateren dat verdere reparaties aan hun auto om economische redenen geen nut meer heeft
Ik geniet, ondanks dat gedoe met die draagarmen en rubbers, ondertussen wel van het berijden van deze auto. En daar gaat het het uiteindelijk om. Maar dat heb ik al uiteengezet in mijn draadje "Andere Omega". Wat dat betreft bevalt de Omega mij wel: is een degelijke auto met een "eigen gezicht" en de oudere bouwjaren zijn voor mij betaalbaar in de aanschaf (over de wegenbelasting zullen we het maar niet hebben, _O- ).

Bij het vervangen van de draagarmen speelt bij mij het financiële plaatje dus mee: heb gewoon een beperkt budget.
 
tonboy zei:
@Barry.
Als ik het geld er voor had zou ik dat zeker doen. Maar ik kijk ook naar economische redenen om te kiezen voor imitatie.
Imitatiedelen zijn in het geval van de draagarmen naar ik meen 8 keer zo goedkoop (draagarm + rubbers + fuseekogel)
Ik ga even uit van het feit dat we zelf de reparatie doen, als de reparatie uitgevoerd zou worden door een universeel garage cq dealer, dan is het uiteindelijke verschil in aanslag op mijn portemonnee nog véél groter.
Was het niet zo dat voor vervangen en reparatie van beide draagarmen een clublid bijna 900 euro kwijt was ?
Een imitatie setje kost incl. transport uit Duitsland 60 euro, montage door mijn universeel garage om de hoek is 90 euro (2 uur werk). Totaal dus 150 euro (Bron : Van de Berg Garage uit Tiel, detail : heeft zelf ook een Omega uit 2001).

Stel dat ik elke 2 jaar de imitatiedraagarmen (waar al rubbers en de fuseekogel in zitten) zou vervangen, en de levensduur 10 jaar is met originele, dan is de rekensom toch vrij eenvoudig ?
Daarbij komt dat de meeste onder ons maar heel weinig rijden met hun auto, ik hoor getallen van 5000 km per jaar. Dan is het redelijk om aan te nemen dat de imitatie draagarmen nog langer dan 2 jaar meegaan.


Oem losse rubbers bij de vod 100 euries voor alle vier
En dan ff over economisch redenen te houden imi rubbers zijn den wel wat goedkoper maar leggen er binnen de kortste
Keren weer uit. Dus weet ik niet wat er goedkoper is.
 
Bovenaan