Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

draagarmen omega

tonboy

Verbannen
@Jacco.
OmegaUser oftewel Walter, der Dap meister, spreekt in dit forum ; http://www.opel-forum.nl/viewtopic.php?f=13&t=118245 over prijzen, uit 2010, € 600 euro excl BTW voor twee draagarmen.
Oplichting, jazeker, daar weten veel VOD best wel over mee te praten. Ook daar staat tegenwoordig steeds vaker een organisatie als Brezan onderdelen uit te laden.
In dat zelfde draadje wordt gesproken over ATP, dat deze goede onderdelen leveren. Laat ik daar nou de meeste imitatiedelen vandaan gehaald hebben (en bij Mapco, maar dat verkoopt ATP soms ook).
Nogmaals, zoals eerder gesteld, prima die PU bussen als je echt hoge snelheden rijdt en door de bocht vliegt, maar ik met mijn 2.0 merk dat echt niet. De wagen moet veilig zijn, goed remmen en sturen, en koersstabiel. Heb de draagarmen nu 10 maanden eronder, zelf gemonteerd volgens het werkplaatshandboek, en pakweg 12.000 km gereden. Prima zo.
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Blijkbaar nergens de ervaring opgedaan dat PU bussen niet alleen nut hebben wanneer er prestaties gevraagd worden.

De eigenschappen die ik het meeste waardeer:
- Veel minder gevoelig voor spoorvorming
- Nul trekken bij afremmen
- Bij inveren @ drempels voelt het allemaal veel meer solide, wiebelt niet meer
- Bij S bochten geen voorkant meer die heen en weer deint

Dankzij Berry is zonder problemen aan een setje draagarmen te komen.

Ik begrijp dat niet iedereen zo'n zeurpiet is zoals ik, mijn auto's moeten rijden alsof ze zo uit de showroom komen. Daarom passen mij die imi armen niet, de kwaliteit daarvan neemt geleidelijk af en dat proces begint vrij snel. Om maar te zwijgen over de roest die je na 2 a 3 jr op die armen hebt zitten. Gelukkig kan iedereen bepalen of hij/zij zo met de auto om wilt gaan, maar dat het vergelijkbare kwaliteit is als OEM armen/rubbers is in dit geval met ervaring te bestrijden. Met je 2.0 zul je er later last van hebben, ongetwijfeld, daar staat tegenover dat je ook veel langer met originele draagarmrubbers kunt doen. Toen mijn B1 nog een 2.0 was heeft hij 9 jaar en 170.000km met de originele setup gedaan.
 
B-Buster zei:
Ik begrijp dat niet iedereen zo'n zeurpiet is zoals ik, mijn auto's moeten rijden alsof ze zo uit de showroom komen. Daarom passen mij die imi armen niet.

Niet iedereen heeft zo'n goed betaalde baan en woont nog thuis zodat er aan het eind van de maand een heel stuk salaris over is die je zonder moeite in de omega kunt steken.(niet persoonlijk bedoeld)


Ik heb met mijn mv6 haar hele 4 jaar bestaan bij mij op imitatie rubber gereden zonder ook maar een centje pijn. Geen speling op korte termijn, geen gepiep en gekraak en een degelijke wegligging.
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Was het hier ook maar zo makkelijk. Niet persoonlijk opgevat, dus. ;)

Juist daarom kijk ik graag naar wat me het langst plezier oplevert, jij hebt er 4 jaar mee gereden maar ik denk dat je weet dat de gemiddelde imi arm heel wat minder lang meegaat. Zo niet, dan spreken de ervaringen van onze kritische UK buren die er toch altijd alles aan lijken te doen om alles zo goedkoop mogelijk te regelen boekdelen.
 

Joep

Verbannen
De discussie over orgineel of imitatie (vooral over de draagarmen) lijkt me wel genoeg gevoerd toch? Orgineel is beter als imitatie en daarom ook (een stuk) duurder. Dat weet iedereen.

De keus is geheel persoonlijk. Ik koos 2 jaar geleden voor imitatie armen vanwege het feit dat ik daar goede ervaringen mee had onder mijn B1. Daar heb ik echter maar kort van kunnen genieten ivm aanschaf huidige B2. Ik wist dus de ervaring niet op lange termijn. Die weet ik nu wel want af en toe begint ze te zoeken en voelt het allemaal wat slap. Omdat ik erg benieuwd ben naar de PU bussen update, ga ik die binnenkort proberen hoop ik hetzelfde waar te nemen als wat Jacco schetst.

@ Ton: de draagarm bouten aan de achterkant zou ik altijd van bovenaf erin stoppen ivm mocht je de moer verliezen dan klapt niet je arm eronderuit. Altijd terugmonteren zoals het orgineel hoort lijkt mij het beste.
 

tonboy

Verbannen
Joep zei:
de draagarm bouten aan de achterkant zou ik altijd van bovenaf erin stoppen ivm mocht je de moer verliezen dan klapt niet je arm eronderuit. Altijd terugmonteren zoals het orgineel hoort lijkt mij het beste.
Ok, je hebt een punt. Maar als je de moer verliest heb je toch wat drastisch fout gedaan bij de montage. Volgens de Opel werkplaatshandboeken moet je nieuwe bouten en moeren gebruiken, lijkt mij wat overdreven, maar zet ze in ieder geval vast met locktite en het juiste aanhaalmoment.
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Hoort zeker niet te gebeuren, maar je kunt in ieder geval de kans op een probleem wat verkleinen door hem er van bovenaf in te steken.

Daarbij vind ik dat ook wat handiger bij de montage, aangezien je de bout er niet heel simpel doorheen krijgt. Bij 2 van de drie die we gedaan hebben moest de auto eerst terug op de wielen voor hij erdoorheen viel. Dat wordt helemaal lollig als je hem er van onder doorheen wilt steken. Schiet de moer weg dan zit hij in je subframe en krijg je hem er niet meer uit.

De bestaande hier gewoon hergebruikt, die waren allen nog in prima conditie.
 

ciaobapao

Donateur 2023
Complete set draagarmen, spoorstangen en stabilisatorstangetjes (bij ATP in Duitsland besteld), gisteren gemonteerd bij de zelfsleutelgarage in Hillegom. Auto rijdt weer goed en trekt niet meer naar links bij remmen.
Bouten van de draagarmen op de juiste manier bevestigd zoals aangegeven door de forumleden. Was wel een gepiel met de nodige concentratie om bij het demonteren van de bouten van de achterste bevestiging de moeren met de vingertoppen uit het gat van het subframe te krijgen zonder te laten vallen (bout was bij de vorige swap van onder naar boven gemonteerd). En met hulp van andere sleutelaars de klus kunnen klaren. Met dank aan Tonboy voor de nodige tips. Aangezien ik niet gewend ben zoveel uren aaneengesloten te sleutelen, aardig wat spierpijn in armen en schouders hieraan overhouden. Hahahaaaa!!!!

Bijgaand wat foto's.

Bestelde set is binnen:

2822gqd.jpg


x3sck7.jpg


Goed gereedschap is het halve werk:

300bjlv.jpg


De nieuwe draagarmen eronder:

m8isxt.jpg


2hn43fa.jpg
 
R

Ralph

Gast
voordat je de voorste bouten vast draait moet deze wel met de banden op de vloer staan. nu zitten de voorste rubbers onder extreme voordruk.
 

ciaobapao

Donateur 2023
Was al door Tonboy getipt om de auto met de draagarmen eerst op assteunen te laten zakken zodat ze in rijstand staan en dan pas de voorste bussen aan te draaien. Heb ze met 120 Nm vastgezet (had ik hier op het forum gelezen).
 

Andrew

600.000
ciaobapao zei:
Was al door Tonboy getipt om de auto met de draagarmen eerst op assteunen te laten zakken zodat ze in rijstand staan en dan pas de voorste bussen aan te draaien. Heb ze met 120 Nm vastgezet (had ik hier op het forum gelezen).

Volgens de TIS voor het vastzeten van het voorste rubber niet alleen op de wielen zetten, maar ook met gewicht op de voorstoelen (ik meen 2 x 75 kg).

Anrew
 

Vega

Medewerker
Administrator
ciaobapao zei:
Was al door Tonboy getipt om de auto met de draagarmen eerst op assteunen te laten zakken zodat ze in rijstand staan en dan pas de voorste bussen aan te draaien. Heb ze met 120 Nm vastgezet (had ik hier op het forum gelezen).

Voor het vastdraaien eerst een paar in veren zodat het zich kan zetten en daarna vastdraaien.

Andrew zei:
maar ook met gewicht op de voorstoelen (ik meen 2 x 75 kg).

Of dat gebeurt |:(
 

ciaobapao

Donateur 2023
De afronding.

Was nog niet helemaal klaar na de vorige sessie in de hobbyhal. Door mijn onervarenheid was het geraamde aantal uren dusdanig uitgelopen dat de hal al ging sluiten. Moest nog stuurstang en stab.stangetje links vervangen. Vanmiddag gedaan en kon daarna eindelijk de auto laten uitlijnen. Nu is de klus echt klaar en kan ik weer gerust de auto in een bocht "gooien". Dat was van de week wel anders: met kromme tenen door de bochten. Je hoorde de banden gieren.

Pics van vanmiddag:

se7s41.jpg


2r5akau.jpg


20p8xte.jpg
 
Vega zei:
ciaobapao zei:
Was al door Tonboy getipt om de auto met de draagarmen eerst op assteunen te laten zakken zodat ze in rijstand staan en dan pas de voorste bussen aan te draaien. Heb ze met 120 Nm vastgezet (had ik hier op het forum gelezen).

Voor het vastdraaien eerst een paar in veren zodat het zich kan zetten en daarna vastdraaien.

Andrew zei:
maar ook met gewicht op de voorstoelen (ik meen 2 x 75 kg).

Of dat gebeurt |:(

Bij mijn vaste garage wel.
Die heeft oude oliekannetjes gevuld met lood.

Leuke verrassing de laatste keer toen ik hem even wilde helpen haha.
 
Bovenaan