Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Drama NCDC2015 radio in de 3.2V6

hallo Forumleden:
ik ben de trotse bezitter van een Omega 3.2V6 ( zie mijn avatar) maar ik wordt al een half jaar van kastje naar muur gestuurd. Wat is het probleem? Mijn radioSysteem NCDC2015 met onstar telefoon is na braak kapot, de voorzijde is erafgebroken en de dvd speler is open gebogen om bij de Navi DVD te komen...... triest maar waar. Nu s de stekker waar het front van de radio op de printplaat mee is bevestigd ook afgebroken. Radio is in zoverre kapot dat hij er nu in zit, de hele dvd speler hebben we weg moeten knippen om nog enig contact met boordcomp en zo te hebben. Deels van besturing gaat nog via de knoppen op het stuur. Maar mijn telefoon werkt niet meer. Nu heb ik een ncdc2015 gekocht van een vectra die niet meer bestaat, echter is deze niet vrij gemaakt. Ik weet dat dit via tec2 systeem moet maar ik heb GEEN code, noch voor mijn eigen radio noch voor de gekochte. Op mijn carpas staat radiocode xxxx... vreemd. en aangezien de vectra reeds gesloopt is gaat dat ook niet meer. Hoe nu te werk te gaan? Ik wil eigenlijk gewoon de Vectra radio in mijn omega. Wie kan codes kraken of uitlezen of overschrijven? Diverse garages zouden het wel even fixen maar allemaal hebben de moed op gegeven.Jullie zijn mijn laatste hoop!
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Met een Tech2 valt die radio niet te kraken. Je kunt deze met een Tech2 vrijgeven in de auto waar het systeem uitkomt en later koppelen aan de auto waar deze ingezet is. Het codevrij maken kun je via de dealer laten doen, die sturen hem op en na achterlaten van een flink bedrag is hij dan vrij. Tegenwoordig weten veel Opel dealers geen raad met de inmiddels oudere techniek dus het verhaal van kastje naar de muur is helaas een bekende. Er zat ooit een shopje in NL die het ook deed, maar die lijkt ermee gestopt.. ik kom ze via Google niet meer tegen. Weet niet waar je vandaan komt, maar bijv. Nefkens in Soest zou je kunnen benaderen als je hem wilt laten vrijgeven.

Tevens: een radio uit een Vectra moet geprogrammeerd worden naar Omega waarden, anders gaat het niet goed werken. Dat kan wel met een Tech2, maar niet voor deze codevrij is.

Heb je al gekeken of je met de onderdelen van de Vectra radio de gesloopte 2015 weer goed kunt maken? De DVD speler is over te zetten. Hoe de stekker voor het frontje zit weet ik zo even niet uit het hoofd, wellicht kun je dat ook ombouwen. Dan blijft de geprogrammeerde radio aan je auto gewoon gelijk.

Lukt dat niet, dan is het waarschijnlijk goedkoper om een ander radio te vinden die wel vrijgegeven is.
 

omega_cruiser

A.k.a. insignia_cruiser
Donateur 2023
de ncdc2015 gekocht van een vectra werkt niet in de omega, de omega gebruikt geen canbus zoals de vectra.

je zal opzoek moeten naar een ncdc die uit een omega is gehaald (Berry) en afgemeld is met code of je bouwt alles om zodat je orginele radio die uit de omgea komt weer werkt .

je kan het frontje overzetten de drives. wat je niet kan omzetten zijn de printplaten maar die heb je nog van de kapotte ncdc.

Grt. Hans
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
de ncdc2015 gekocht van een vectra werkt niet in de omega, de omega gebruikt geen canbus zoals de vectra.

je zal opzoek moeten naar een ncdc die uit een omega is gehaald (Berry) en afgemeld is met code of je bouwt alles om zodat je orginele radio die uit de omgea komt weer werkt .

je kan het frontje overzetten de drives. wat je niet kan omzetten zijn de printplaten maar die heb je nog van de kapotte ncdc.

Grt. Hans

Een NCDC 2015 uit een Signum / Vectra is geen canbus model, echter wel anders geprogrammeerd dus dat moet aangepast worden. Ruud (MetalRush) heeft hetzelfde gedaan destijds.

De latere radio's uit bovengenoemde modellen zijn wel o.b.v. canbus aansturing, die kun je inderdaad niet omzetten zonder (veel) extra werk.
 
halo allemaal, dank jullie voor al de info. De radio die ik heb gekocht zonder code beschouw ik maar als leergeld en die gaat in de kliko. Ik heb vanmorgen een NCDC 2015 met scherm en telefoon gekocht van een verkoper op marktplaats die me verzekerde dat deze software matig was vrijgemaakt. Sorry Berry, zag je bericht pas later.... Ik ga er van uit dat ik dus een 'LEGE' radio krijg waar met Tec2 een code in moet worden gezet.. MAAR NOG STEEDS IS MIJ NIET DUIDELIJK, waar is de code van mijn RADIO, op de CARPASS van mij auto staat XXXX? Hoe kom ik aan de code die bij mijn radio hoort? Als ik die heb kan ik de blanco radio monteren en dan de code invoeren? Wie kan mij daar in lekentaal antwoord op geven. Oh, en ik woon in Etten-Leur, mocht iemand in de regio een oplossing hebben dan hoor ik dat graag. Natuurlijk tegen betaling van werk en tijd.
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Radio niet weggooien, als ie verder goed is zitten er nog veel bruikbare onderdelen in.
 

Joep

Verbannen
Radio met scherm kun je 1 op 1 wisselen als set. Alleen de motorgegevens dan nog aanpassen met de Tech2.
Het eerste wil ik best voor je doen.

Die andere radios's en scherm bewaren inderdaad.
 

Berry

OOP Huisleverancier
Bewaren ??? Weg gooien natuurlijk _O-...navi waar je niets aan hebt en wie luisterd er nog naar cd's
 
Die code kun je opvragen bij de opel dealer. In Duitsland kost dat bij de dealer €20,wat het in NL kost weet ik niet. Had zelf de code ook niet bij mijn Omega, maar via de dealer dus nog netjes op te vragen. Overigens heb ik de code nu permanent uitgezet, maar da’s natuurlijk een keuze.
 
Dank voor alle info. Echter wil ik gewoon de orginele radio hebben die met mn ingebouwde telefoon van onstar werkt en die met mn boordcomp werkt.er is als het goed is een onderweg. Dus vlg week meer info.En hoe kom ik dan aan de security code Berry?
 

Berry

OOP Huisleverancier
Als het goed is staat ïe op je carpas die bij jou auto hoort ....heb je die niet Dan moet je die opvragen bij de dealer iets van 4 tientjes geloof ik
 
Begrijp je redenering van origineel houden compleet. Maar achter enige tijd kan je er toch niet meer naar luisteren en moet je wel iets kopen met DAB+
 
Begrijp je redenering van origineel houden compleet. Maar achter enige tijd kan je er toch niet meer naar luisteren en moet je wel iets kopen met DAB+
Dank voor alle info. Echter wil ik gewoon de orginele radio hebben die met mn ingebouwde telefoon van onstar werkt en die met mn boordcomp werkt.er is als het goed is een onderweg. Dus vlg week meer info.En hoe kom ik dan aan de security code Berry?

Dan Kun je volgend jaar weer een nieuwe radio erinzetten want onstar stopt na volgend jaar.

https://www.google.nl/amp/s/autorai...sten-na-31-december-2020-niet-meer-bruikbaar/
 

Vega

Medewerker
Administrator
Oké, ik ga het nog één keer vertellen. En nu wel goed onthouden.

De NCDR en NCDC lijn zijn niet gelijk aan alle andere radio's wbt radiocode, ZE HEBBEN NAMELIJK GEEN RADIO CODE maar een security code deze moet je er zelf in programmeren, bij alle andere radio's staat de radio code er vast in. (ik spreek nu alleen over de Omega).

NCDR/NCDC <==> CDC3 <==> TELEMATIK <==> DISPLAY hebben één dezelfde securty code. Die is af fabriek hetzelfde als de security code van de auto en daarom staat er op de carpass dan XXXX bij de radio code.

Met de securty code zet je de antidiefstal functie aan en koppel je de onderdelen aan elkaar, NCDC met 1234 kan niet samenwerken met DISPLAY 5678, dit levert een zwart scherm op en veel gepiep.

NCDC uit een Vectra gaat NOOIT werken,die zijn anders geprogrammeerd, Vectra C tot 2005 was half canbus na 2005 full canbus.

Het is allemaal niet zo ingewikkeld zoals jullie denken.

Radio met scherm kun je 1 op 1 wisselen als set. Alleen de motorgegevens dan nog aanpassen met de Tech2.
Die andere radio's en scherm bewaren inderdaad.

Er zijn een aantal opties die je kunt doen, eerst de boel codevrij maken, NCDC eruit andere erin en weer code inzetten of alles eruit en een al reeds gekoppelde set erin zetten en daar de auto gegevens weer in aanpassen. Joep d:)b

Met een Tech2 valt die radio niet te kraken.
Klopt, maar met andere dingen wel. :+

Bewaren ??? Weg gooien natuurlijk _O-...navi waar je niets aan hebt en wie luisterd er nog naar cd's

Eigenlijk heb je gelijk, ouwe troep waar je niet veel meer aan hebt dan alleen radio want de rest gaat kapot.

Dank voor alle info. Echter wil ik gewoon de orginele radio hebben die met mn ingebouwde telefoon van onstar werkt en die met mn boordcomp werkt.

Dat je het origineel wilt houden snap ik, ik heb nog geen andere radio gezien die er mooi inpast.
Onstar heeft op dit type radio hier in Europa nog nooit gewerkt (was er niet), het huidige Onstar waar Opel nu mee werkt en alweer verlaat is niet compatibel met die ouwe meuk.

Zover ik weet kan je alleen de NCDR/NCDC programmeren met de Tech2.

Zo en nu niet meer vergeten. :w
 
Bovenaan