Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

electrisch koelvloeistofpompje

ik heb een vraag over dat electrische koelvloeistofpompje dat onder het koelvloeisftankje zit ,ik heb hem getest door er spanning op te zetten ,hij doet t wel ,maar hij loopt nooit , wanneer moet deze gaan draaien, word die geschakeld met een of andere sensor, ik weet t niet , en ook dat extra pompje dat aan de radiateur zit draait nooit ,zou het mooi vinden als iemand daar antwoord op kan geven , met vr .gr wolter
 

Vega

Medewerker
Administrator
Wordt alleen aangestuurd als je restwarmte aanzet als alles uit is.
 
oke dan check ik dat , dus alleen met de motor uit,ik vraag dit omdat mijn kachel niet zo warm word , dan zal dat wel die driewegklep zijn of niet
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Dat kan diverse oorzaken hebben. Wordt hij aan 1 kant in het interieur niet warm of uit alle uitstroomopeningen niet?

Als je onder je dashboardkastje de afdekplaat weghaalt kun je de aanvoer van het warme water voelen op de plaats waar hij de kachelradiateur in gaat. Is dat heet of niet als de motor op temperatuur is en je de verwarming aan hebt staan?

Heet = aanvoer in orde, probleem zit in ECC unit of kachelhuis
Niet heet = probleem elders

Doe eerst die check eens.
 
hij word overal niet warm ,bedankt voor de informatie , ik ga dat checken, ik had al een nieuwe driewegklep gehaald ,maar dat is wel een rotplek ,als dat het dan niet is ,ben je mooi voor niks aan het martelen geweest. kan bij dat schutbord ook een gedeelte weggehaald worden ,of niet.

die ecc unit had ik al vervangen ,had er nog 1 liggen toevallig , hielp ook niet,ik dacht dat die temperatuur voeler misschien kapot was die daarin zit,en reset ook geprobeerd met die 2 knoppen tegelijk indrukken ,of werkt dat niet bij de b2
 

Vega

Medewerker
Administrator
Komt de motor wel op temperatuur?
Waar staat de koelwater temp op?
Anders heb je een thermostaat probleem
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
hij word overal niet warm ,bedankt voor de informatie , ik ga dat checken, ik had al een nieuwe driewegklep gehaald ,maar dat is wel een rotplek ,als dat het dan niet is ,ben je mooi voor niks aan het martelen geweest. kan bij dat schutbord ook een gedeelte weggehaald worden ,of niet.
Als die nu niet stuk is ga je het vanzelf in de toekomst vervangen, dat is goede voorraad.

Nee, Opel heeft niets bedacht om dat geen k*tklus te laten zijn.

die ecc unit had ik al vervangen ,had er nog 1 liggen toevallig , hielp ook niet,ik dacht dat die temperatuur voeler misschien kapot was die daarin zit,en reset ook geprobeerd met die 2 knoppen tegelijk indrukken ,of werkt dat niet bij de b2
Controleer eerst de aanvoer, tot dan blijft het speculeren en/of op goed geluk nieuwe onderdelen erin stoppen. Dat is zonde.
 
dat is een goeie tip , bedankt daarvoor

en de motor komt wel gewoon op temperatuur,ik denk dat b-buster een goeie tip gaf om onder handschoenkastje te kijken of de ingang naar de kachelunit wel warm /heet word
 
moi,b-buster,ik heb gecontroleerd of de ingang naar de kachel wel warm word ,deze word goed heet,hangt wel een losse plastic hevel ,maar als ik die beweeg word ie niet warmer,zit er nog een electrische motor aan die een klep los moet gooien,ik kan er ook slecht bij trouwens ,ik krijg dat plastic kachel kanaal niet weg zo 123 ,of moet de radio en alles eruit om er bij te komen ,weet jij dit toevallig ,met vr.gr.wolter
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Als het warme water binnen komt heb je waarschijnlijk een probleem in je kachelhuis. Daar zitten diverse kleppen in die door motortjes aangestuurd worden, het wilt voorkomen dat er een pootje van het motortje loskomt waardoor een functie niet werkt. O.a. het openzetten van de warme lucht richting het interieur wordt op die manier aangestuurd.

Een verstopte kachelradiateur zou kunnen, maar dan zou de uitgaande leiding koud moeten zijn. Dat was je dan wel opgevallen vermoed ik.

Het kan ook een niet goed werkende ECC unit zijn die verkeerde aansturing aan de kleppen doorgeeft. Of de zonnesensor bij de voorruit.

Dat wordt uitlezen en de diverse functies en kleppen op werking controleren. Je komt niet bij alle stelmotoren dus handmatig controleren gaat hem niet worden.

Als je hem met AUTO + OFF reset, hoor je dan iets blijven ratelen? Hoor je überhaupt dingen van positie wisselen?

De ECC die erin gezet is, is die geprogrammeerd voor jouw auto (sedan/station, wel/geen warmtewerende ruit, etc.)?
 
die ecc heb ik ooit is van de sloop meegenomen , was een nette ,maar daarvoor had ik t probleem ook al , vandaar die omruil
 
maar die uitgaande kant ,word lang niet zo warm ,dacht dat een motortje ook een klep los moest zetten om het water door de kachel te laten gaan,dus waarschijnlijk zit dan de radiateur van de kachel verstopt,bedankt voor t meedenken,met vr gr .wolter
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Die retour hoort een heel stuk minder warm te zijn, immers is het doel van de kachelradiateur het afgeven van warmte. Daar blaast de kachelventilator doorheen.

Ze raken weleens verstopt, dus een keer goed doorspoelen met evt. een reiniger kan helpen.

Er zit geen servomotor in het systeem die regelt dat het water door de kachelradiateur laat gaan, de ECC stuurt de kachelkraan middels vacuüm om warm water naar binnen te laten komen. Dat werkt gezien je ervaart dat de aanvoerleiding heet is. Vervolgens zit er een klep in het kachelhuis die de warme lucht naar binnen regelt. Die servo zou stuk kunnen zijn.

ECC panelen gaan weleens stuk, die van de sloop was ook oud dus dat is nog steeds iets om op de korrel te houden. B2 ECC's gaan vaker stuk dan die uit de B1 serie.
 
oke ,bedankt maar weer , er lag wel een hevel los , maar ook al beweeg in die omhoog of naar beneden ,dan verandert t niet, ik denk dan ook verstopte kachel radiateur:w
 
de originele zit er weer in ,werkt nog niet ,ga zondag verder met die hevel aan de gang ,met vr.gr.wolter
 
Bovenaan