Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Ervaringen met chiptuning

Vega

Medewerker
Administrator
Ik moet mijn ervaringen nog posten, maar alvast een voorproefje
Ik vind dat de motor sneller op het pedaal reageert en dat het vermogen ook in de lage toeren aanwezig is en niet pas bij 3500-4000 toeren.
Ben nog niet in de gelegenheid geweest om het op de rijksweg te testen.
 
[mod]Ik heb direct even de poll verwijderd... was niet echt meer van toepassing, aangezien het al afgerond is :P[/mod]
 
De eerste ervaring met mijn gechiptunede X30XE. Het probleem hierbij is dat ik er tegelijk met het vervangen van de gebroken multiriem, een nieuwe uitlaat onder heb gezet (dat kwam zo uit met de mogelijkheid van het gebruik van een hefbrug). Deze uitlaat (hierover in een ander topic meer) is geen originele maar een exemplaar met absorbtiedempers en een fors grotere diameter.

Van 1000 - 2000 toeren is niet zoveel veranderd maar vanaf ongeveer 2200 toeren merk je dat de Omega fors sneller is geworden. In dit middengebied is de X30XE al niet kinderachtig maar nu bulder je (die uitlaat hé) heel snel naar snelheden die in Nederland volkomen illegaal zijn. Over een eventueel toegenomen brandstofgebruik kan ik nog niet veel zeggen (ik heb er nu ongeveer 300 km mee gereden).

Zoals ik al zei weet ik nu dus niet of deze verbetering het gevolg is van de chiptuning of van de uitlaat (of van beide). Wel weet ik dat de Freude am Fahren (sorry, gelat van de concurrent ;) ) - bij de Omega al in ruime mate aanwezig - nu nog meer is toegenomen.

Groet,

Walter
 
Ik denk, Walter, dat het bij jou typisch geval van beide is...
En hij moet nog steeds een beetje 'inleren', verwacht ik. Ronald had toch ~500km gezegd ?
 

Vega

Medewerker
Administrator
Zoals ik al eerder schreef is dat de motor sneller reageert op het pedaal.
Ik heb nu ook een paar kilometer snelweg weg en ook bij hogere snelheden reageert de motor sneller en vlotter.
Ik heb het idee dat het ook iets zuiniger geworden is (maar kan wishful thinking zijn) daar komen we na een paar tankbeurten wel achter.

Ik ben blij dat ik het gedaan heb en persoonlijk vind ik de investering in het chippen het dubbel en dwars waard.

Sjors-V6 zei:
Zullen we eens een tussen sprintje doen samen, kijken wat het scheelt :Y)

Mag ik mee doen :Y
 
Ja daar ben ik ook wel benieuwd naar. Niels heeft exact dezelfde motor als ik (hij heeft er zelfs een kopie van mijn aangepaste software in zitten) maar niet zo'n groep A "brulpijp" als ik er nu onder heb. Je zou daardoor een aardig beeld kunnen krijgen wat het effect van de chiptuning bij de X30XE nu is geweest.

Groet,

Walter
 
Deze weer ff naar boven trekken....ik heb zelf een 2.2..maar vind dat hij op lage toeren niet veel vermogen heb(ben luie rijder en schakel niet veel) moet ik mijn schakelpatroon aanpassen of zeggen jullie met een chip rijd het veel lekkerder?
alvast bedankt..
 

yoyo

The UK brothers
chip tuning is bij de b2 2.2 niet mogelijk.
Wel kunnen ze hier direct in je management aanpassingen doen.(OBD-tuning)
nadeel: je kan de chip niet meer terug zetten.
Wel kunnen ze de originele waarde weer terug zetten (als het bedrijf nog bestaat)

Ik heb geen ervaringen met gechipte uitvoeringen.
 

Joep

Verbannen
0rudy0 zei:
Deze weer ff naar boven trekken....ik heb zelf een 2.2..maar vind dat hij op lage toeren niet veel vermogen heb(ben luie rijder en schakel niet veel) moet ik mijn schakelpatroon aanpassen of zeggen jullie met een chip rijd het veel lekkerder?
alvast bedankt..
Ik zou absoluut je schakelpatroon aanpassen. Met lui rijden verstop je de boel juist alleen maar. Gewoon lekker doortrekken, en niet te snel door je versnellingen heen zijn. Mijn ervaring is juist dat de 2.2 genoeg trekkracht heeft om snel in te halen of iets dergelijks.
 
ja dat obd..hmm....
Joep..ik bedoel bv k was van t weekend op de expressweg in Belgie..dan rij je 120 en kom je zo nu en dan stoplichten met flitspalen tegen waar je maar 90 mag..
dus dan rij je 120 moet je verplicht gas los of remmen..en vervolgens weer optrekken..vind het schakelen dan irritant haha(ja heb liever een automaat) dus dacht miss kan je door die andere software het koppel lager krijgen in het toerenbereik want dus was k einglijk verplicht om terug naar zn 3 te schakelen om weer bij te benen bij de snelle bmw's of mercedeses haha
ben ook aan het rond kijken voor een 3.2 automaat..maarja dan zit ik nog steeds met mijn 2.2...
ga maar eens het een en ander overwegen...
merci alvast..
 

Joep

Verbannen
Gewoon terugschakelen naar z'n 4 in zo'n situatie, de 2.2 heeft dan juist erg veel trekkracht vind ik. Ik heb ook liever een automaat, maar om daar nou je Omega voor weg te doen?

Ben benieuwd wat je gaat besluiten.
 
jaa maar...k wil ook leer...k wil n automaat..k wil meer vermogen :P enne..me omega verbruikt 1op 10...dus kan k net zo goed een 6clilinder rijden wahaha ;)
 

Joep

Verbannen
0rudy0 zei:
jaa maar...k wil ook leer...k wil n automaat..k wil meer vermogen :P enne..me omega verbruikt 1op 10...dus kan k net zo goed een 6clilinder rijden wahaha ;)
Dat is waar, maar het onderhoud is wel 2x zo duur. ;)
 
Anders schakelen, wat hoger in z'n toeren houden.

Heb een Omega A 2.0i gehad, en daar had ik geen problemen mee dat ie traag aanvoelde.
 
Bovenaan