Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Gebroken draagarm!!

Vandaag is de Omega door z'n knieën gezakt. Het linkervoorwiel zakte door. Gelukkig was mijn vrouw vlak bij huis en ze heeft de auto met pijn en moeite en wat geschaaf thuis gekregen. Ik dacht aan een gebroken veer, toen ik het hoorde, maar toen ik ging kijken, zag ik dit:

9ajzbPF.jpg


vtgVnFG.jpg


B0vOXoi.jpg


Het linkervoorwiel stond naar buiten en dat gebeurt niet bij een gebroken veer. Misschien een spoorstang gebroken, dacht ik? Maar toen ik hem opkrikte en het wiel eraf haalde, zag ik dit:

Fv26K3X.jpg


Een gebroken draagarm, middendoor op het achterste oog!
Het was een gebruikte draagarm met wat oppervlakkige roest, maar niet doorgeroest, kijk maar op het breukvlak. Ik heb al sinds 3 jaar en bijna 50.000 km. in het voorste oog PU-bussen. Sinds februari, nog maar 6.000 km. geleden heeft Ralph op mijn verzoek ook PU-bussen in het achterste oog gezet. Dat oog is nu gebroken bij de linkerarm.
Zou dit dan toch de ophanging te stijf hebben gemaakt? Een andere reden voor de breuk kan ik niet bedenken.

Zijn er meer mensen die ervaring hebben met PU-bussen en dit soort problemen?

De wagen is niet meer te verplaatsen, dus ik laat hem afslepen door de ANWB. Er gaan nieuwe armen onder, met gewone rubber...
En mocht iemand een set gebruikte PU-rubbers willen hebben, ik heb ze te koop voor een heel zacht prijsje8) Maar ik raad het niet aan om ze te nemen.
 
Ik heb ze sinds kort ook in de achterste ogen en ik weet dat Ralph er al dik drie jaar mee rond rijdt zonder problemen. Dit is wel precies waar ze op het Engelse OOf voor waarschuwen. In ieder geval succes ermee!
 

Joep

Verbannen
Te stijf zou zomaar kunnen. Wel een wonder dat je vrouw niet in een slip is geraakt ofzo. Ik heb wel interesse in de voorste PU bussen mits het de paarse van powerflex zijn.

Heb je die achterste rubbers niet TE stijf gekocht? In combinatie met eventueel zachtere voorste bussen kan dat misschien raar doen. Heeft je vrouw geen stoep ofzo flink geraakt?
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Vreemd. Inderdaad vergelijkbaar met een tweetal gevallen op het OOF. Die hadden echter beiden hele stijve bussen erin geperst. Welke PU bus heb jij erin zitten? De Strongflex al of nog het oudere type met metalen buitenrand?

Peter en ik rijden al flink wat km's (ruim meer dan jij) en zonder problemen met de Strongflex bussen rond. Ik heb recentelijk nog een ongewenste test meegemaakt toen ik twee velgen kapot heb gereden op een diep gat in de weg. Zelfs na die klap (de uitlijning was volledig ontzet) ziet de draagarm er nog prima uit. Dit was na de wielen het eerste waar ik naar keek gezien eerdere ervaringen.
 

Joep

Verbannen
Zijn die strongflex de rode Jacco? Daar heb ik ook nog een set van liggen maar nu ik dit lees van Jeremy ben ik wat huiverig geworden deze te monteren.
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Kleuren zeggen niet alles, maar mijn Strongflex is geel. Is een zachtere PU rubber met een metalen bus die je er handmatig doorheen drukt nadat je de PU bus erin geperst hebt. Deze geeft nog enige flex, i.t.t. diverse andere bussen. Daar gaat het mijn inziens fout.
 
@Joep: De voorste bussen zijn inderdaad de paarse Powerflex. Ik zal ze apart houden voor je. Laat wel wat weten. Zal volgende week worden. En nee, mijn vrouw heeft geen stoepje geraakt. Ze reed stapvoets een uitrit uit, een drempel af en toen gebeurde het.
@B-Buster. Ik heb ook gele bussen, zonder metalen buitenrand. Ik weet het merk niet. Ralph heeft ze voor mij besteld en gemonteerd. Op zijn factuur staat geen merk. Ik heb gezien hoe hij ze erin drukte, inderdaad met de hand, ze leken me minder stijf dan de voorste paarse Powerflexbussen. Ik denk dus echt dat ik de zachtere heb.
Misschien is het metaalmoeheid (gebruikte draagarm, wel OEM) in combinatie met PU-bussen.
In ieder geval ben ik wel even genezen van PU. Bij mij gaan er nieuwe armen onder met gewoon rubber erin. Dan maar elke drie jaar nieuwe armen, want dit is ook niks. Het reed wel lekker strak, maar ook stuiteriger...
Nou ja, jullie zijn gewaarschuwd7(8)7
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Mij valt op dat je het stuiterig vond rijden. Ik merk wel iets meer van wat er onder de wielen gebeurd, maar doordat het allemaal strakker is vind ik het juist spoeler rijden. Uiteraard krijg je er wat resonatie voor terug doordat ze strakker in het subframe zitten en dus meer doorgeven maar dat heeft niets te maken met stuiteren, dus ik denk niet dat je dat bedoeld.

Wellicht heeft een ander component in de ophanging hier een bijdrage aan geleverd.
 
Mij valt op dat je het stuiterig vond rijden. Ik merk wel iets meer van wat er onder de wielen gebeurd, maar doordat het allemaal strakker is vind ik het juist spoeler rijden. Uiteraard krijg je er wat resonatie voor terug doordat ze strakker in het subframe zitten en dus meer doorgeven maar dat heeft niets te maken met stuiteren, dus ik denk niet dat je dat bedoeld.

Wellicht heeft een ander component in de ophanging hier een bijdrage aan geleverd.

Nee, stuiterig is dan niet het goede woord. Ik bedoel dat ie met PU meer slaat op drempels en putten e.d. Dat vond ik vooral toen ik de Powerflexen voor had. Toen ook achter de gele bussen erin kwamen, werd dat weer iets minder, maar nog wel meer dan met rubberen bussen. En inderdaad ging hij met de gele achterbussen soepeler rijden, strakker de bocht in en uit.

Vandaag de ANWB gebeld voor een lepelwagen. Ze wilden eerst geen wagen sturen, 'want een draagarm breekt niet zomaar'. Toen ik werd doorverbonden met de technische dienst, heb ik het verhaal uitgelegd en een paar foto's gestuurd. De man van de technische dienst wil het wel geloven. Hij had vroeger bij OPel gewerkt en weet hoe een OMega in elkaar zit. Was dan ook erg geïnteresseerd in de foto's. Morgen wordt ie afgesleept.

maar goed dat ze stapvoets reed

je zal dit op de snelweg mee maken|:(

Grt. Hans

Inderdaad Hans, daar moet je niet aan denken! Daarom neem ik ook maar weer nieuwe draagarmen met gewone rubbers.
 
Als ik de foto zie, valt mij op dat ik maar twee kleine lijntjes zie (de breuklijn) Dit zijn m.i. maar hele kleine stukjes wat gelast is. Had deze verbinding niet meer doorgelast moeten zijn??
 
Je kijkt tegen een metalen bus aan, eigenlijk gewoon een stuk buis wat aan de arm gelast zit. Daarin zit de PU-bus. De breuklijntjes die je ziet, zitten aan bovenaan de bus. Onderaan de arm zat ie ook vastgelast aan de bus, daar is hij ook gebroken, maar dat zie je niet omdat de arm nu bijna op z'n plaats zit omdat ik het wiel heb rechtgezet. Zodra je een meter naar voren rijdt, verschuift heel de arm, en dan zie je meer breukvlak.
 
Gisteren hebben we de draagarmen vervangen. Hier nog wat foto's van de gebroken draagarm.

lLlwGpm.jpg


4u85doN.jpg


wdmqkk4.jpg

In de gele cirkels zie je een nieuwe breuk. Dat was het moment dat de draagarm echt doorbrak. Maar in de rode cirkels zie je dat hij al eerder wat scheuren was, want roest op het breukvlak. Dat hoeft geen maanden geleden te zijn, waarschijnlijk niet, want ik zit vaak genoeg onder die auto, maar een week of twee zorgt ook al dat het er verroest uitziet.

hq84q4H.jpg

In de gele cirkel de originele las, denk ik, want ik heb hem niet aangebracht. In de rode cirkel een gat wat op termijn ook voor een breuk zou zorgen. Als ik dit van te voren had geweten, had ik hem rondo afgelast, zoals in de gele cirkel. Dan was het waarschijnlijk niet gebeurd. Toen de voorste, paarse bussen erin gingen, 4 jaar geleden, heeft Ralph de draagarmen aan de zijkanten een las gegeven tegen ´open staan´.

SCLGYau.jpg

Overigens is de goede arm bij het oog ook erg roestig. In de groene cirkel zit in de ijzeren bus die in het oog zit een verticale scheur die een beetje open staat (niet te zien).

vksNjcE.jpg

Nog een goede fuseekogel, 7 maanden en 6000 km. gebruikt. Nog iets voor jou, Joep, of voor iemand anders? 't Is een Lemförder. Ik heb hem niet meer nodig want op mijn nieuwe draagarmen zaten ze natuurlijk meegeklonken.
De andere fuseekogel is ook nog goed, maar al wel minder dan de Lemförder.

rhxyZQq.jpg

De paarse PU-bussen zijn op de foto een beetje vuil. Ik heb ze eruit gehaald en ze zijn nog als nieuw. Nergens slijtageplekken. Daar ben ik wel van onder de indruk. Ook de las die Ralph heeft gemaakt om het doorgeslepen en 'opgerekte' oog heeft gemaakt is nog heel goed.
De gele PU-bussen zijn ook nog goed, maar die krijg ik er niet uit omdat ze uit één stuk zijn en grote randen hebben. Daarvoor heb ik een per nodig of ik moet de metalen bus even doorslijpen. Als iemand nog belangstelling heeft, dan zijn ze te koop. Ik hoef ze niet meer.8)

Wat wel apart is: met de nieuwe draagarmen maakt de auto GEEN zwieper meer in het stuur als ik rem! En dat is merkwaardig. Ik kocht de auto in 2009. IN 2010 zijn de draagarmen vervangen door imitatie en vanaf dat moment tot gisteren geeft ie de zwieper. Alles is gedaan: stuurkogels, hulppitmanarm 2x, 4 nieuwe banden, uitlijnen, veerpoten vervangen met nieuwe toplagers. Uiteindelijke gebruikte OEM-armen met eerst voor PU en 4
jaar later ook achter. Die zijn nu dus gebroken. Maar ook met PU gaf hij een zwiepertje. Het was wel minder dan in het begin, dat had ook te maken met slechte stuurkogels, maar ja, op de duur ben je er gewoon aan gewend.
En nu heb ik MOOG-armen eronder, geen bijzonder merk, vind ik, en de zwieper is er helemaal uit. Ik laat mijn stuur los, stamp keihard op de rem zodat de ABS erin komt en hij blijft rechtuit gaan.
NU moet ik wel zeggen dat ik sinds een paar duizend km er 4 nieuwe Hankooks onder heb (Ventus Prime 3 K125 99Y XL). Let vooral op dat XL = extra Load. Ik heb er van alles onder gehad: General, Nokian, Pirelli, Michelin, Bridgestone. Maar de auto heeft nog nooit zo strak gereden als met de Hankooks! Niks geen gezwabber in sporen, niks geen weglopen op natte putdeksels. Het enige nadeel is dat ze bij 80 km/uur een beetje meer geluid maken, maar onder de 80 en boven de 90 is het weer weg. Ik neem de volgende keer weer Hankooks.
 
je zegt zelf al in 2010 imitatie armen eronder gezet en vanaf toen niet goed tot nu het euvel, dan heb je nog lang doorgereden met die zwieper, ik was allang gek geworden denk ik van die zwieper, ik vind ze trouwens op plaatsen er toch wel zwak uitzien met flinke rottigheid
 
Tsja, ik was er inmiddels aan gewend. Ik heb vanaf 2010 diverse keren aandacht gevraagd via eigen topic en ook via andere topics waarin hetzelfde probleem werd geschreven. Er werden dan altijd de dingen genoemd die ik hierboven ook noem en die allemaal zijn vervangen. Het probleem werd wel minder, maar was nooit helemaal weg. Je kan wel ergens gek van worden, maar als niemand een oplossing weet, kan je maar één ding doen: een andere auto nemen. Dat heb ik ook gedaan, maar dan erbij 7(8)7. De Omega wilde ik niet wegdoen.
Overigens is de zwieper wel weg, maar ik merk toch ook wel weer duidelijk dat de auto minder strak stuurt nu. Het blijft dus dubbel...
En inderdaad zijn ze niet best meer. Maar het waren OEM-armen, dus waarschijnlijk zaten ze tot 2014 (en vanaf 2003?) onder een andere OMega. Toen ik ze dus overnam en er PU in kwam, waren ze al 11 jaar oud.
Wel zijn de achterste bussen er pas in februari 2017 ingegaan. Kennelijk hebben Ralph en ik allebei niet gezien dat de armen al zo ver heen waren...
 
Waarom zou dit een soort van reclame zijn? Ik geef alleen aan dat ik een nog bijna nieuwe fuseekogel overheb. Ter informatie heb ik het merk erbij vermeld, zodat een evt. koper en een kenner kan beoordelen welke kwaliteit hij koopt. Het gaat in deze topic ook over MOOG-armen en over paarse en gele PU-bussen. Iedereen die regelmatig op dit forum komt, weet dat de paarse bussen van Powerflex zijn.
Dus ik zie niet in waarom je hier opeens een probleem van maakt. Ga dan het hele forum maar eens screenen. Ik denk dat je zelf meer reclame maakt door een link te leggen tussen Lemforder en OEM want dat wist ik niet, en door een website te noemen...
 
Bovenaan