Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Grootlicht xenon

yoyo

The UK brothers
Ik heb wel eens gezien dat er ook grootlicht xenon gebruikt wordt.
Mijn vraag is dus: kan dit?
Antwoord zal ja zijn maar de functionaliteit van een lichtsignaal valt dan toch gewoon weg
aangezien de xenon eerst "opgeladen" moet worden.
(niet letterlijk natuurlijk, maar het duurt altijd even voordat een xenon lamp zijn volle licht
afgeeft)

Dus heeft dit nut of niet.
(Ik heb wel eens een item van Ruud gezien over een soort "super" xenon met aangepaste lens/reflector
ofzo maar deze kwam toch wel een beetje prijzig uit)
En ik heb daar bij het idee dat daar in dat filmpje gewoon grootlicht xeon werd bij geschakeld.
 
A

Anonymous

Gast
Hoi Aart,

Volgens mij is dat BI-Xenon. Deze kan alleen worden geplaatst in auto's met een H4 fitting. Bi-Xenon is een xenonlamp dat zowel dimlicht als grootlicht in één is.

Voor degene die geen H4 hebben maar toch xenon verlichting in hun grootlicht willen hebben kan dat ook, er zal dan nog een set Xenon-verlichting in moeten komen dat de halogeen grootlicht vervangt. Hetzelfde geldt voor mistlampen.

*O*
 
Nou mij is het afgeraden om xenon als groot licht in te bouwen. (nu had ik wel groot en dimlicht apart) Echter voor een unit waar je H4 lampen in kan bouwen is idd BI xenon een oplossing. Xenon heeft een opwarm tijd nodig. En als jij je grootlicht apart hebt dan krijgt die balast sq starter iedere keer een oplazer. Nie goei dus. Lekker groot licht als halogeen houden. Werkt perfect. Dan heb ik het dus over het eventuele seintje naar de voorligger etc :P Wat betreft langdurig grootlicht...kan wel maar in nl niet echt nodig?
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Daarvoor heb je geen aparte Xenon grootlicht lamp nodig.

Je kunt een lens nemen welke op grootlicht signaal een plaatje wegklapt waardoor de lamp verder kan schijnen. Normaal staat dat plaatje omlaag om de lampen alleen richting de weg te laten schijnen. Hierdoor zit je ook niet met het probleem dat de starter en Xenon lamp op hun donder krijgen bij steeds knipperen met grootlicht.

Zoiets bestaat niet kant en klaar voor de Omega. In Amerika heeft iemand de lenzen van een Lexus hiervoor gebruikt. Ik heb gisteren bij iemand van ons een zelfde project gezien dat nog in WIP status is. Maar dat wordt wel wat.
 

Vega

Medewerker
Administrator
tarzanen zei:
Hoi Aart,

Volgens mij is dat BI-Xenon. Deze kan alleen worden geplaatst in auto's met een H4 fitting. Bi-Xenon is een xenonlamp dat zowel dimlicht als grootlicht in één is. *O*

Dat is inderdaad Bi-Xenon, klopt niet dat het alleen in H4 is, het gaat ook met D2S lampen die nu in de Xenon koplampen zitten in onze Omega's. Er is alleen een andere projector voor nodig.

Headlamp

Headlight_projector_schematic.png


B-Buster zei:
Daarvoor heb je geen aparte Xenon grootlicht lamp nodig.

Je kunt een lens nemen welke op grootlicht signaal een plaatje wegklapt waardoor de lamp verder kan schijnen. Normaal staat dat plaatje omlaag om de lampen alleen richting de weg te laten schijnen. Hierdoor zit je ook niet met het probleem dat de starter en Xenon lamp op hun donder krijgen bij steeds knipperen met grootlicht.

Klopt Jacco, losse Xenon voor grootlicht heeft geen nut het duurt te lang voordat die lampen op temperatuur zijn.

Zoiets bestaat niet kant en klaar voor de Omega. In Amerika heeft iemand de lenzen van een Lexus hiervoor gebruikt. Ik heb gisteren bij iemand van ons een zelfde project gezien dat nog in WIP status is. Maar dat wordt wel wat.

Ben benieuwd wie dat is en hoe die aan de spullen komt. _O-
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Vega zei:
B-Buster zei:
Zoiets bestaat niet kant en klaar voor de Omega. In Amerika heeft iemand de lenzen van een Lexus hiervoor gebruikt. Ik heb gisteren bij iemand van ons een zelfde project gezien dat nog in WIP status is. Maar dat wordt wel wat.

Ben benieuwd wie dat is en hoe die aan de spullen komt. _O-

Hmm, mja mijn geheugen is niet zo goed.

Oeps, nu wordt Aart waarschijnlijk weer zo nieuwsgierig.

*rent*
 

yoyo

The UK brothers
Ik nieuwsgierig?????? nee hoor!!!!!!.................wie en hoever is diegene ermee???

Het blijft mij gewoon boeien omdat ik vind dat de omega absoluut geen goeie verlichting hebben.
Laten we het zo zeggen, ik heb ooit eens een (sorry dat ik het zeg) Fransman gehad die buiten zijn
normale verlichting nog een paar originele verstralers erin had zitten (optie), net zoals de A type's van
de Omega's.
Maar die fransoos gaf een tunnel van licht(met de verstralers erbij aan en zonder die verstralers, dus
gewoon groot licht was het nog steeds vééél meer dan de huidige Omega's.
En dat vind ik gewoon jammer, die bi xenon die Ruud een keer gepost heb is misschien best wel een
optie maar toch best wel ietsje aan de dure kant.
(voor de één betaalbaar voor de ander niet, maar dat is een keuze die men zelf moet maken)

Maar nogmaals ........ik nieuwsgierig? hoe kom je daar nou bij? :Y
 

Illuminat0r

KnuffelBelg
Pilot xenon heeft setjes voor alle omega fittingen.
Je kan dus ook je grootlicht positie uitrusten met xenon, uiteraard met inschakelvertraging...
 

yoyo

The UK brothers
Illuminat0r zei:
Pilot xenon heeft setjes voor alle omega fittingen.
Je kan dus ook je grootlicht positie uitrusten met xenon, uiteraard met inschakelvertraging...

Dat is juist het probleem "seinen" kan je niet op die manier.
 
Ik heb van de week mijn xenon lampen vervangen
heb 6000k erin gedaan, in plaats van 4300k, en ik moet zeggen dat dat al een bult meer licht geeft
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Dan waren je lampen 'op' of van slechte kwaliteit. 4300K moet meer licht geven dan een gelijkwaardige 6000K lamp. Hoe witter de lamp, hoe hoger de lichtopbrengst op de weg.
 
B-Buster zei:
Dan waren je lampen 'op' of van slechte kwaliteit. 4300K moet meer licht geven dan een gelijkwaardige 6000K lamp. Hoe witter de lamp, hoe hoger de lichtopbrengst op de weg.

Heb ik gehad, had er een gelige tussen zitten. nieuwe derin en alles weer mooi :)
 
oke, dat wist ik niet
ik moet zeggen dat deze lampen die ik er nieuw in heb, gewoon wit schijnen
ik heb in mijn vorige auto een setje van pilot gehad, en daar zag je echt een blauwe gloed, was ook 6000k
maar dan hebben ze mij mooi wijs gemaakt dat 6000k beter was
 
olleke zei:
oke, dat wist ik niet
ik moet zeggen dat deze lampen die ik er nieuw in heb, gewoon wit schijnen
ik heb in mijn vorige auto een setje van pilot gehad, en daar zag je echt een blauwe gloed, was ook 6000k
maar dan hebben ze mij mooi wijs gemaakt dat 6000k beter was

Wie heeft je dat verteld dan?

Dan zullen ze op de 6000K wel meer hebben kunnen verdienen, of ze weten zelf niet wat ze voor onzin uitkramen. 4300K is het meeste licht, hoezo meen je dat 95 procent van de autofabrikanten deze variant af-fabriek in hun lichtunits inbouwt?

Je lampen waren gewoon "oud" of "low-quality". Verschil tussen 4300K en 6000K moet goed zichtbaar zijn, en wel in het voordeel van de 4300K. Enige voordeel wat de 6000K kan hebben, is dat je de kleur mooier vindt.
 
die vent die ze mij verkocht heeft
dan zullen mijn lampen wel oud zijn geweest, want het waren originele die eruit kwamen
heb er nou "low-quality" in zitten, want ik vond de originele te duur
maar ja goedkoop, gaat weer duurkoop worden, want ik heb bij 1 lamp niets anders dan miss fires
na een stuk of 15 keer mijn licht aan en uit zetten, gaat de lamp pas aan
maar goed, weer wat geleerd
 
Eeeeh, terug gaan ?
Je mag toch verwachten (ook volgens de NL wet) dat een dergelijk product (of het nu 'low quality' is of niet) het langer doet dan een aantal weken.
Desnoods betaal je iets bij en neem je direct de wat duurdere.
 
Hallo Olleke,

Ik heb ook problemen gehad met het vervangen van mijn xenon branders. De mijne waren van Pilot, wat de meeste hier als goed bestempelen.

Het probleem was dat met 2 lampen geen van de lampen meteen goed bleef branden. Ze ontstaken en soms bleef er 1 branden, soms geen. Als 1 lamp was ontstoken en langer aanwas, was de kans groter dat de 2e het na uit en aanschakelen van de verlichting wel bleef doen maar het was niet te doen zo vaak moest ik het proberen.

Met 1 originele en 1 van Pilot viel de Pilot soms weer uit na ontsteking. Een 2e keer inschakelen was dan voldoende.

Zou volgens Pilot aan de accu liggen, anders aan de ballasten (af fabriek). Beide vervangen zonder resultaat. De oude lampen beide terug en alles werkte prima. Echter was 1 oude lamp vaal en geel geworden.

Nu heb ik er een ander merk inzitten en nergens problemen mee.

De after market setjes om naderhand xenon in te bouwen zullen van prima kwaliteit zijn. mijn vriendin heeft ze in haar golf zitten. D2S lampen haal ik nooit meer van Pilot.

Mogelijk heb je iets aan mijn verhaal :)

Groeten,

Mark
 
Vega zei:
Klopt Jacco, losse Xenon voor grootlicht heeft geen nut het duurt te lang voordat die lampen op temperatuur zijn.



Toch zijn er div auto fabrikanten die full Bi/xenon only hebben, en géén apart H1 groot licht !

De Passat CC is een goed voorbeeld, deze seint vol met Xenon, en heeft geen aparte (H1) halogeen lampen voor het seinen als je je dimlicht uit hebt staan ! deze week nog ondervonden :/





Groeten,
Sjors
 
Bovenaan