Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

haar uit uitlaat?

renepaul

Donateur 2024
Na vandaag een flink stuk snelweg onder de sloffen gehad hebben, zag ik bij thuiskomst uit de uitlaat haar komen. :?
Een flinke sliert van pakweg 30 cm zilver/zwart haar, en voelde een beetje nylon achtig
Gaat mijn demping er binnenkort uitvliegen?
Ik hoor nu nog niks, en morgen weer een ritje enkuizen.
Kan ik het een en ander controleren?
Of maar wachten tot hij een formule 1 geluid gaat produceren?

Gr René
 
die zal er idd langzaam aan uit verdwijnen. In de fiesta had ik het laaatst ook met de sportauspuff. Toen ik hem een paar keer flink door trok waren er een paar flinke doffe klappen en nu is ie leeg. Zag ze zo over de weg vliegen :p
 
renepaul zei:
Na vandaag een flink stuk snelweg onder de sloffen gehad hebben, zag ik bij thuiskomst uit de uitlaat haar komen. :?
Een flinke sliert van pakweg 30 cm zilver/zwart haar, en voelde een beetje nylon achtig
Gaat mijn demping er binnenkort uitvliegen?
Ik hoor nu nog niks, en morgen weer een ritje enkuizen.
Kan ik het een en ander controleren?
Of maar wachten tot hij een formule 1 geluid gaat produceren?

Gr René


Dat "haar" wat je eruit hebt zien komen is een soort van "dempingswol" die in je uitlaatdemper zit. Als het geluid nu nog niet harder aan het worden is, kun je er vrij zeker van zijn dat het niet lang duurt voordat dat wél gebeurd. Valt vrij weinig te controleren, je demper is gewoon van binnenuit zijn demping aan het verliezen omdat de dempingswol "verdwijnt".

Zit dus niet veel anders op als maar eens op zoek te gaan naar een ander dempertje :|
 

renepaul

Donateur 2024
heb wat gevonden van het merk 'bosal'.
is dit een beetje aan te raden, het is een nieuwe demper
 
renepaul zei:
heb wat gevonden van het merk 'bosal'.
is dit een beetje aan te raden, het is een nieuwe demper

Eén van de betere aftermarket fabrikanten van uitlaten, wat mij betreft, maar er zit toch wel een redelijk verschil tussen origineel en aftermarket.

Het is maar net wat je wilt. Als je technisch gezien gaat kijken is hij inferieur aan een originele(ook de ophangingsbeugels van een Bosal roesten op de raarste plaatsen door), en dat is vaak al te zien aan de afwerking en lasnaden.Ook in levensduur zit een verschil, al moet ik eerlijk zeggen dat je dan niet moet verwachten dat we het over tientallen jaren hebben ;) Overigens is de demping, naar mijn eigen mening, vaak ook IETJES beter bij een originele. Maar dat komt omdat ik daar écht op let. Een normaal persoon zou dat waarschijnlijk niet eens opvallen. Ik ben echt enorm tegenstander van dat dikke uitlaten met veel kabaal gedoe. Als je motor stationair draait of je rijdt rustig; moet je mijn inziens nauwelijks iets horen van die motor en moet dus zo goed als alles gedempt worden door je dempers. Pas als je hem op de staart trapt, wil ik iets horen. En wat dat betreft voldoet mijn Omega precies aan mijn wensen.
Als je het financieel gezien bekijkt, is een aftermarket uitlaat als die van bosal waarschijnlijk de beste keuze. Een behoorlijk prijsverschil, de afwerking van de uitlaat boeit de meeste mensen toch geen hol want hij hangt onder de auto waar je hem toch nauwelijks ziet, en als hij inderdaad iets eerder onder de auto uitrot is een aankoop van een andere beter op zijn plaats omdat hij wederom een stuk goedkoper is en tezamen voor een redelijke prijsbesparing zorgt.


Kortom, bij mij komt hij er niet onder. Maar da's puur omdat ik een technisch/kwaliteits"freak" ben die daarbijkomend ook nog eens alles origineel wil hebben. Als ik daarintegen op de centen zou willen letten, maar toch een beetje kwaliteit ervoor terug zou willen hebben -> zou ik waarschijnlijk ook voor een Bosal gaan. Een bosal is toch een BEHOORLIJK stuk beter dan al die goedkope prullen die je her en der( voornamelijk op de duitse ebay), aangeboden ziet worden.
 

renepaul

Donateur 2024
ik kan me helemaal vinden in jou verhaal, en eigenlijk heb ik ook liefst origineel.
maar zoals je al zei hoeft de uitlaat de auto niet te overleven.
ik zal toch eens bij de VOD informeren
in ieder geval, bedankt voor de info
 
Ik vind Bosal niet zo fantastisch.
Als je toch een aftermarket demper zoekt ben je volgens mij beter af met een Walker.
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Ik weet niet hoe het zit met de einddempers van Bosal, maar de middendempers maken meer lawaai dan de originele. Daarom zou ik er nooit voor kiezen, ik wil het uitlaatsysteem zoveel mogelijk origineel houden.
 
B-Buster zei:
Ik weet niet hoe het zit met de einddempers van Bosal, maar de middendempers maken meer lawaai dan de originele. Daarom zou ik er nooit voor kiezen, ik wil het uitlaatsysteem zoveel mogelijk origineel houden.

Precies hetzelfde als met de middendempers. Maar datzelfde geld voor walker, en zeker voor de goedkope zooi als romax. Wil je echt geen decibel meer geluid kom je toch hoofdzakelijk bij originele uit. Maar dat betaal je dan ook weer. De dempende werking is gewoon minder bij de aftermarket fabrikanten. Immers moet het prijsverschil ook ERGENS vandaan komen. Dat komt heus niet alleen door de GM sticker die erop zit. (voor een gedeelte natuurlijk wel, maar niet helemaal ;) )
 
Nur orginal Teile !!, zou Sjors zeggen.

En gelijk heeft ie...
Ik heb van Niels een setje Bosal overgenomen toen onze vorige Omega verkocht werd.
full.jpg

Uiteraard ging de Irmscher er weer onderuit en hangt nu mooi te wezen onder onze huidige Omi :9~
full.jpg


Het geluid van een Bosal doet de Omega geen eer aan.
Zeker niet met een V6.
Uiteraard is dat allemaal persoonlijk... maar ik zou het dus niet doen.
Kijk ook even op eBay en Marktplaats. Soms vindt je daar ook nette 2e hands pijpjes voor niet teveel geld.
Kijk ook hier even.
Wellicht staat er nog wat tussen wat jou verder kan helpen :Y

:w Ruud
 
En anders gewoon via de onderdelenlijn een aanvraag doen. Met een fatsoenlijke 2e hands kun je ook een flinke tijd vooruit, en bijkomende voordelen zijn dat je alsnog een enorm stuk goedkoper uit bent als nieuw, maar je wel "origineel" eronder hebt hangen, en geen aftermarket spullen/zooi/whatever.


What een beauty trouwens, die 3.0!!! :9~
 
Welke ??

Het zijn allebei 3-liters :P

Maar ik moet toegeven... en ben er ook best wel een beetje trots op: het zijn lekkere kontjes (niet tegen mijn vrouw zeggen, hè _O- )

Oh... en van de buren vorig jaar natuurlijk:
2m5gvnt.jpg


10hnamg.jpg


*O* :f
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Wacht maar tot je hem de volgende keer ziet hehehe. Ik heb weer wat meer gemod. :D

En @ uitlaatverhaal. Daarom zijn mijn uitlaatpijpjes ook gepolijst en niet zwart. :+

Dat is dan weer het voordeel van een originele demper. Al heb ik geen idee of dat met een Bosal wel of niet kan. Als die ordinaire ex-zwarte van jou daar die Bosal heeft blijkbaar niet. :P
 

renepaul

Donateur 2024
vandaag onder de auto gelegen om te kijken wat er voor uitlaat onder zit.
en wat blijkt..........? bosal!!!! :?
heb het geluid altijd een beetje nadrukkelijk aanwezig gevonden.
dat wilde ik dus niet meer.
vandaag bij de vod een nieuwe besteld, de prijs viel erg mee d:)b

gr René
 
Bovenaan