Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

handrem

Hoi mede omie liefhebbers

Mijn handrem wilt niet meer echt "pakken" kan men deze aanspannen en waar moet men dit doen ?

heb zoals bij andere wagens gekeken aan de handremhendel maar de omie is blijkbaar weer anders ???


Morgen moet mijn wagen naar de keuring dus snnneeeellleee hulp gevraagd ;-)



groetjes Peter
 
Die moet je aan de rem zelf stellen. De handrem gebruikt de binnenzijde van de remschijf als trommel(met remschoentjes dus), en je zult hem daar ook iets strakker moeten afstellen dan. Heb het ook bij de mijne gedaan omdat die wel 12 klikken moest maken voordat hij vast zat, stelt niet zo heel veel voor + je kunt de boel in 1x eens schoon maken.

Ga niet aan de kabels zitten kl*ten, want dat is niet de manier waarop het hoort. Komt nog bij dat er dan nog wel eens nare dingen kunnen gebeuren, denk aan flink in/uitveren; te korte kabel en een plotselinge aangetrokken handrem...
 

Andrew

600.000
Je stelt eerst de bovenkant van de remschoenen af door via het gaatje in de trommel (is 1 geheel met de remschijf) met een schroevedraaier het getande wieltje tandje voor tandje te verdraaien totdat de remschoenen gaan aanlopen, dan weer een tandje losser zetten totdat de schoentjes niet meer slepen. Dat gaatje moet trouwens boven staan tijdens deze actie, het is handig om even met een zaklantaarn in dat gaatje de juiste plek op te zoeken. Ik heb er even twee foto's van geplaatst (heb de handrem recent vervangen :Y )

2rg2s5z.jpg


jg4lcy.jpg


Vervolgens stel je de onderkant van de remschoenen af door onder de auto bij de handremhandle de kabel af te stellen met de moer op het tapeind bij het balansstuk. Trek de handle 2 tandjes onhoog en stel de kabel zo strak dat beide achterwielremmen net goed slepen. Als het goed is staat de handrem dan bij 3 tandjes optrekken goed vast en bij omlaag zetten helemaal los.

Andrew
 

Joep

Verbannen
Zojuist is mijn Omega afgekeurd op de handrem linksachter. Volgens die monteur is de oorzaak te vinden in de schoentjes. Is dit wel zo? Of kan het ook liggen aan de afstelling ervan? Dus simpel de weg volgen die hierboven vermeld staat?

Dit moet ik wel weten, voordat ik nieuwe schoentjes aan ga schaffen. Moet ik die alsnog aanschaffen, welke moet ik dan hebben? Iemand een link?

Alvast bedankt!
 
Richtlijnen van hierboven volgen zou goed moeten zijn.
Remschoenen alleen stellen is eigenlijk niet de manier. Eigenlijk moet de kabel steeds mee gedaan worden.
 

Vega

Medewerker
Administrator
Tja waar zou die staan?

Kijk hier eens <a class="postlink-local" href="http://forum.opelomegaportal.nl/viewtopic.php?f=65&t=1092" onclick="window.open(this.href);return false;">viewtopic.php?f=65&t=1092</a>
 
Vega zei:
Tja waar zou die staan?

Kijk hier eens <a class="postlink-local" href="http://forum.opelomegaportal.nl/viewtopic.php?f=65&t=1092" onclick="window.open(this.href);return false;">viewtopic.php?f=65&t=1092</a>

Die bedoelde ik ja :P

Van de week een keer tegen gekomen :)
 

Andrew

600.000
Ik vind die pdf-handleiding nou niet echt overlopen van duidelijkheid. Van het lastigste deel (afstelmechanisme in de remtrommel) staat niet eens een tekening (maar wel een tekening van een actie om de kabel even met de hand strak te trekken 8)7 )

De tekst "Turn pinion of the adjusting unit to the left and right until the rear wheel brake begins to block" is voor mij abakedabra. Hoezo links/rechts??

Met mijn beschrijving van vorig jaar (foto's van het stelmechaniek in de trommel), aangevuld met de tekeningen van die pdf (stelmechaniek op de balansarm in de kabel) heb je nu alle info, denk ik :Y

Andrew
 

Vega

Medewerker
Administrator
andrew zei:
De tekst "Turn pinion of the adjusting unit to the left and right until the rear wheel brake begins to block" is voor mij abakedabra. Hoezo links/rechts??

Ze bedoelen dat je het stelmechanisme in de remtrommel linksom of rechtsom moet draaien totdat het wiel net begint te blokkeren.
 

ciaobapao

Donateur 2023
Ik heb onlangs een Omega gekocht waarvan de handrem ook in de hoogste stand "pakt". Heb op aangeven van deze thread afgelopen zaterdag geprobeerd de afstelling te doen, via het afstelgaatje in de trommel van een van de remschijven. Is echter niet gelukt: zat te pielen met een schroevedraaier via dat gaatje, maar kon met de kop van de schroevedraaier het getande wieltje niet vinden (daarbij met een zaklantaarntje in het gaatje proberen te schijnen, maar zag niet veel). Dus probeer het een andere keer maar weer. Had niet veel tijd.
 
Klote Joep!

Ik heb die van mij ook vervangen voor 3 tientjes dus als je niet zeker weet wat de staat ervan is, zou ik ze meteen vervangen zijn de kosten niet. Als je twijfeld kan je inderdaad eerst de afstelling checken.

Het is niet moeilijk, maar wel ff pielen randje tandje.

Succes heren!
 

ciaobapao

Donateur 2023
Wat heb je dan laten vervangen Johnny? De remschoenen in de trommels? Ok voor dat geld hoef je het dan inderdaad niet te laten. Maar als afstellen nog lukt scheelt dat weer een afspraak. Ga nog eens kijken morgenochtend.
 

ciaobapao

Donateur 2023
Vervolg van mijn bericht van 10 aug. 2012:

Zoals toen aangegeven kreeg ik het niet voor elkaar de handrem af te stellen via het gaatje in de handremtrommel. Had wel met een schroevedraaier wat lopen pielen in dat gaatje. Maar kon het afsteltandwieltje niet goed zien.
Wie schetst mijn verbazing toen ergens begin dit jaar, mijn handrem ineens bij een lagere stand van de handel al pakte. En tot nu toe nog steeds goed.
 
goede uitleg andrew, ik stelde alleen via de stelopening, wist niet dat je de onderkant stelde met de moer bij de kabel..

Zal dit eerdaags op jouw wijze proberen.
 
Bovenaan