Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Het begin....

B-Buster zei:
Zijn het scheurtjes of wat verder gevorderde 'rimpels' ?

In dat laatste geval helpt goed schoonmaken met een daarvoor bestemde cleaner al een hoop. Daarna een leather milk erin wrijven en je leer is weer blij met je.

Regelmatig bijhouden is belangrijk. Let wel op dat je het ook weer niet te vaak doet: je wilt je leer niet té soepel maken.


Inmiddels heb ik wat spul van Meguiars voor de lederbehandeling binnen gekregen. En ik moet zeggen, het is ENORM erop vooruit gegaan. Ben wel een enorme tijd bezig geweest met alleen maar het zitvlak en de rugleuning van 1 stoel, maar het resultaat is een verschil van dag en nacht. Weer een glans terug erin, maar niet te overdreven. Gewoon zoals leer hoort te glanzen, zonder overdreven te glimmen.
Zelfs de scheurtjes waar de zwarte leerkleur weg was, zijn enorm erop vooruit gegaan! 99 procent is zelfs weer zwart!!!! *O*

Geweldig hoor. Na het gebruik van klei, wax en nu de leerbehandeling van Meguiars ben ik HELEMAAL om. Zelfs de glasreiniger van meguiars is 1000x beter als glassex, terwijl deze laatste toch ook al ettelijke malen beter is dan de doorsnee ruitenreinigers. Nu ga ik de weinige vrije tijd die ik heb, ook nog voor het overgrote deel besteden aan het poetsen van mijn auto... 7(8)7


Rest mij nog 1 vraag; als ik het dus goed begrijp kun je eigenlijk alles wat poetsen betreft gewoon iedere week doen, mocht het nodig zijn? Enkel polijsten moet je tot een minimum beperken(enkele keren per jaar) omdat je daarmee natuurlijk de toplaag van de lak er ietjes afhaalt. Maar kleien(buiten het feit dat je natuurlijk de waxlaag er weer afhaalt), foamen, wassen met NXT, en waxen zou je in principe gewoon iedere week kunnen doen? (zonder dat je de lak er nadelig mee beinvloed zoals je met polijsten doet).
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Leuk dat je er zo enthousiast over bent Dennis. :)

Nu je zo driftig bezig bent gegaan ben ik toch wel erg nieuwsgierig naar het resultaat. Doe ons eens wat plaatjes?

Rest mij nog 1 vraag; als ik het dus goed begrijp kun je eigenlijk alles wat poetsen betreft gewoon iedere week doen, mocht het nodig zijn? Enkel polijsten moet je tot een minimum beperken(enkele keren per jaar) omdat je daarmee natuurlijk de toplaag van de lak er ietjes afhaalt. Maar kleien(buiten het feit dat je natuurlijk de waxlaag er weer afhaalt), foamen, wassen met NXT, en waxen zou je in principe gewoon iedere week kunnen doen? (zonder dat je de lak er nadelig mee beinvloed zoals je met polijsten doet).

Kleien hoef je alleen te doen als voorbereiding op het polijsten, wat je een paar keer per jaar kunt/wilt doen. Vaker is niet nodig, omdat de waxlaag de lak beschermt tegen het meeste vuil. Met kleien kun je zgn. 'marring' veroorzaken, iets dat je met polijsten weer weghaalt. Daarom is het niet aan te raden te kleine zonder daarna te polijsten.

Een waxlaag zou je elke week kunnen doen (elke dag mocht je het willen ;) ) maar zo vaak is niet nodig. Gebruik je de NXT tech wax 2.0? Die heb ik hier ook en gebruik hem regelmatig tussendoor. Die houdt ongeveer een maand zijn effect, daarna wordt het minder. Gebruik je een vaste wax zoals de Collinite of de Natty's Paste Wax, dan hoef je het slechts om de 2 of 3 maanden te herhalen.

Foamen, wassen en eventuele trims zwart maken kan gewoon iedere week. Ga je foamen, let dan goed op de verhouding. Gebruik je het te weinig verdund, dan foam je je waxlaagje eraf. Kwestie van in het begin een beetje zoeken naar de juiste verhouding. :)
 
B-Buster zei:
Leuk dat je er zo enthousiast over bent Dennis. :)

Nu je zo driftig bezig bent gegaan ben ik toch wel erg nieuwsgierig naar het resultaat. Doe ons eens wat plaatjes?

Ik zal wat foto's proberen te uploaden. Ik weet alleen niet of het resultaat zo goed zal uitkomen op de foto's. De lak van de auto is/was gewoon behoorlijk goed verzorgd, maar je ziet (en voelt!!!!!) dat het nu gewoon veel meer die "diepe glans" heeft, en rotzooi en de weinige swirls die er waren nu toch helemaal verwijderd zijn.

Overigens is mijn eigen camera stuk , vandaar dat ik nu wat minder foto's upload. Moet iedere keer eentje lenen. Wordt tijd voor een nieuwe, ware het niet dat ik net zo'n veel te duur, veel te groot slagschip gekocht heb.... _O-

B-Buster zei:
Kleien hoef je alleen te doen als voorbereiding op het polijsten, wat je een paar keer per jaar kunt/wilt doen. Vaker is niet nodig, omdat de waxlaag de lak beschermt tegen het meeste vuil. Met kleien kun je zgn. 'marring' veroorzaken, iets dat je met polijsten weer weghaalt. Daarom is het niet aan te raden te kleine zonder daarna te polijsten.

Een waxlaag zou je elke week kunnen doen (elke dag mocht je het willen ;) ) maar zo vaak is niet nodig. Gebruik je de NXT tech wax 2.0? Die heb ik hier ook en gebruik hem regelmatig tussendoor. Die houdt ongeveer een maand zijn effect, daarna wordt het minder. Gebruik je een vaste wax zoals de Collinite of de Natty's Paste Wax, dan hoef je het slechts om de 2 of 3 maanden te herhalen.

Foamen, wassen en eventuele trims zwart maken kan gewoon iedere week. Ga je foamen, let dan goed op de verhouding. Gebruik je het te weinig verdund, dan foam je je waxlaagje eraf. Kwestie van in het begin een beetje zoeken naar de juiste verhouding. :)

Ik heb inderdaad de NXT tech wax 2.0. Ben er erg over te spreken, makkelijk aan te brengen en een enorm goed resultaat. Over de duur dat het effect houdt kan ik uiteraard nog niks zeggen, maar ik zal het eens in de gaten houden. Kan i.i.g. dan in mijn achterhoofd houden dat ik het zowieso om de 1 a 1,5 maand moet "vernieuwen".

Er gaat in 1x een hele (poets)wereld voor me open! :Y (met sublieme,toch wel redelijk onverwachte, resultaten!!! *O* )
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Hehe, wacht maar tot je een tijdje bezig bent. Dan heb je ineens zin in een DAP, komen er nog meer spullen bij, en kom je op een punt dat je niet eens eraan wilt denken hoeveel je al bij Carclean hebt achter gelaten. ;)

@ NXT Tech 2.0: inderdaad een erg fijn te gebruiken product. Ik heb niets dat makkelijker af te nemen is nadat hij in de lak getrokken is dan die NXT wax. Ideaal als je hem tussendoor nog even snel in de wax wilt zetten.

Mogelijk is het resultaat nu het de eerste keer was iets sneller weg. Je zult wel merken dat dat langer wordt naarmate er meerdere lagen over elkaar zitten. Wat je eventueel nog een keer kan doen, is de NXT als 'bodem' gebruiken, en er nog een pure wax overheen doen als dekmiddel. Dan haalt de NXT de diepe glans wat omhoog, en zorgt de wax die eroverheen zit dat het resultaat nog langer blijft.
 
B-Buster zei:
Leuk dat je er zo enthousiast over bent Dennis. :)

Nu je zo driftig bezig bent gegaan ben ik toch wel erg nieuwsgierig naar het resultaat. Doe ons eens wat plaatjes?


Ik ben niet 's werelds beste fotograaf, en het supergladde "spiegel" gevoel zoals de lak nu aanvoelt kan ik ook niet laten zien met een foto, maar hier zijn er een paar:

33keyir.jpg

6z7pft.jpg

2igkbrd.jpg

oa16vr.jpg


Yep, ik heb ook de glasreiniger van Meguiars _O-
 
Ok, hier eventjes een klein overzichtje van het stappenplan wat ik wil gaan gebruiken. Sommige spullen gebruik ik al, andere wil ik nog aanschaffen. Omdat ik er toch nog redelijk nieuw in ben, zal ik hier en daar een steekje laten vallen in mijn "planning" en hoop natuurlijk dat de kenners hier me weer op het "rechte pad" brengen ;)


Als allereerste spuit ik de auto goed af, waarna ik hem vervolgens was met de NXT shampoo en een Meguiars Washmitt. Vervolgens droog ik hem met de Meguiars water magnet.

Vervolgens pak ik het klei setje uit, en behandel de auto daarmee.

En hier mis ik op het moment nog een stukje. Tenminste; wat kwalitatief spul betreft. Ik was eraan aan het denken om de Deep Crystal Paint Cleaner 'Step '1' , en de Deep Crystal Polish 'Step 2' van Meguiars te gaan gebruiken.

Als wax gebruik ik de NXT Generation Tech Wax 2.0. Die laat ik tussen de 15 en 25 minuten "curen"(zoals ze dat zo mooi noemen)

Voor het aanbrengen van de producten gebruik ik Meguiars Applicator pads, voor het afnemen Supreme shine towels van Meguiars. Ook de resten van de Quik Detailer na het gebruik van de klei neem ik af met de Supreme shine towels van Meguiars.


Over niet al te lange tijd wil ik dit uitbreiden met een "foamsetje", zodra er zowieso een nieuwe HD-spuit inkomt.


Ik ben benieuwd! d:)b
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Wat je zou kunnen overwegen is een 'echte' polish toevoegen aan je lijstje. De Meguiars step 2 heet wel zo, maar is éigenlijk geen volwaardig polijstmiddel. Ter vervanging kun je bijvoorbeeld de Poorboys SSR1 en SSR2.5 gebruiken. Die zijn handmatig ook prima verwerkbaar en kunnen in de zon gebruikt worden.

Verder is het een prima lijst en een goede volgorde.

Zolang je de Tech 2.0 gebruikt heeft het verder geen zin een glaze en sealer toe te voegen, aangezien er in de Tech 2.0 cleaners zitten die deze ondergrond weer zouden weghalen. Tech 2.0 is in feite een combinatie van stap 1, 2 en 3. Daarom ook ben ik er een voorstander van de Tech 2.0 af te toppen met een echte wax.
 
B-Buster zei:
Wat je zou kunnen overwegen is een 'echte' polish toevoegen aan je lijstje. De Meguiars step 2 heet wel zo, maar is éigenlijk geen volwaardig polijstmiddel. Ter vervanging kun je bijvoorbeeld de Poorboys SSR1 en SSR2.5 gebruiken. Die zijn handmatig ook prima verwerkbaar en kunnen in de zon gebruikt worden.

Verder is het een prima lijst en een goede volgorde.

Zolang je de Tech 2.0 gebruikt heeft het verder geen zin een glaze en sealer toe te voegen, aangezien er in de Tech 2.0 cleaners zitten die deze ondergrond weer zouden weghalen. Tech 2.0 is in feite een combinatie van stap 1, 2 en 3. Daarom ook ben ik er een voorstander van de Tech 2.0 af te toppen met een echte wax.


En als ik het goed begrijp is de SSR1 dan voor het lichtere werk, en de SSR2.5 voor het ietjes "grovere" werk? Of doe je gewoon eerst de auto met SSR 2.5 om het vervolgens af te maken met SSR1?

Wat betreft de wax, is Cleaner Wax of Deep Crystal Carnauba (step 3) dan een goede wax om hem mee af te toppen?
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Het voegt zowiezo wat toe als je hem met Step3 aftopt. Ook die combinatie heb ik weleens uitgetest, met goed resultaat. Het enige nadeel van de Step3 is dat hij niet zo'n denderende standtijd heeft. Dat plus het feit dat je uit een potje vaste wax minder gebruikt, zou ik in dit geval gaan voor de Natty's Paste Wax.

SSR2.5 is inderdaad een wat grover polijstmiddel. Machinaal is het belangrijk af te bouwen met SSR1 (licht polijstmiddel). Handmatig kun je minder grof polijsten, waardoor het even afwachten is of de SSR1 stap echt nodig is. Ik zou het wel aanraden.
 
B-Buster zei:
Het voegt zowiezo wat toe als je hem met Step3 aftopt. Ook die combinatie heb ik weleens uitgetest, met goed resultaat. Het enige nadeel van de Step3 is dat hij niet zo'n denderende standtijd heeft. Dat plus het feit dat je uit een potje vaste wax minder gebruikt, zou ik in dit geval gaan voor de Natty's Paste Wax.

SSR2.5 is inderdaad een wat grover polijstmiddel. Machinaal is het belangrijk af te bouwen met SSR1 (licht polijstmiddel). Handmatig kun je minder grof polijsten, waardoor het even afwachten is of de SSR1 stap echt nodig is. Ik zou het wel aanraden.


Zal binnenkort eens de SSR1 en SSR2.5 aanschaffen zodat ik die ook eens kan proberen. Voor nu probeer ik me wat "eigen" te maken met de producten die ik momenteel heb en de juiste werkwijze en volgorde erin te krijgen.

Is, als je er net mee begint, nogal overweldigend. Van een simpel afspuiten, wassen met 1 emmer en spons met turtle shampoo,afspuiten afdrogen met zeem en af en toe in de was zetten en de binnenkant uitzuigen/ramen schoonmaken, naar een heel compleet stappenplan waarbij iedere stap weer bestaat uit meerdere (kleine) stappen. Ik doe tegenwoordig alleen al een dik uur over de auto te wassen... :P
Dan heb ik wel ALLES gedaan, inclusief wielkastranden van de binnenkant(voornamelijk achter) reinigen e.d. , maar toch.... We zijn dan met gemak een uur verder, en dan begint het pas 7(8)7

Maar als we dan weer dat resultaat zien.... :9~


Overigens moet ik zeggen dat ik nu toch wel enorm blij ben met die OOP kortingscode!!! d:)b Zeker als je net begint, en dus een aantal keer voor aanzienlijke bedragen koopt, scheelt het toch aanzienlijk! :Y
 
Kijk, weer een blij lid, dat zien we graag :)

Maareh... als ik me er even tegenaan mag bemoeien; ik zou voor de Monello -serie gaan i.p.v. de PoorBoys.
Met de Monello kun je net even wat langer door gaan (meer passes) en ik vind het een mooier resultaat geven.
Je kunt het ook eens uit komen proberen bij één van ons... maar ik kan Tim ook vragen om wat proef-flacons :Y

En ik moet ook toegeven... dat auto wassen en poetsen is een enorme bak werk (waar Sjors mij meestal bij helpt _/-\o_ ) maar zoals je al zegt: het eindresultaat mag er dan ook zijn :Y :*)
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Monello is qua resultaat beter, de SSR serie is handmatig goed te gebruiken ook in de zon. Persoonlijk vind ik, met een handpad, de SSR lijn net wat makkelijker werken.

Moet het een 'future proof' setje zijn, dan ga ik met Ruud mee en zou ik de Monello serie pakken met het oog op een eventuele DAP aanschaf.
 
Bovenaan