Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Het begin....

Om te beginnen ben ik iemand die zijn auto('s) IEDERE week poetst. Het moet al héél raar lopen, sla ik het een week over. Maar als ik eerlijk moet zijn heb ik tot nu toe nauwelijks producten als Meguiars gebruikt. Iets wat eigenlijk tegenstrijdig is met mijn normale gang van zaken. Ik werk de hele dag door alleen maar met fatsoenlijk (merk) gereedschap, ik werk thuis en in de avonduren alleen maar met fatsoenlijk (merk) gereedschap, en ik neem de moeite om mijn auto's netjes te onderhouden en iedere week te poetsen ,maar neem daarbij dan genoegen met een tweederangs product... 8)7 Als ik de resultaten op mening forum(incl dit) zie, dan denk ik dat het langzamerhand toch wel eens tijd wordt voor iets anders. De toevalligheid wil dat net ook de hogedrukreiniger gesneuveld is, en aangezien daar dus ook een nieuwe voor moet komen wil ik er meteen 1 aanschaffen in combinatie met zo'n set voor een schuimlans.

Dus om maar eventjes meteen bij de vraag uit te komen; welke spullen "moet" ik kopen? Ik vindt het super geweldig allemaal, maar als ik naar de website ga van Carclean dan zie ik al gauw door de bomen het bos niet meer.
Ik ben dus echt op zoek naar de aanschaf van meteen een HELE complete set spullen. Dus niet nu een shampootje, volgende week een clay, de week daarna een washmit, enz; maar meteen een complete set spullen.
Iemand die me wat op weg kan helpen, en een mooie set kan aanraden? Ik zie bijv. verschillende Meguairs shampoo's, wat zijn de verschillen dan?
En aangezien er toch meteen een andere hogedrukreiniger moet komen, iemand een suggestie i.c.m. een schuimlansset?


Ik heb ook de diverse topics op dit forum gelezen, maar ik ben dus niet op zoek naar eventuele "budget" starterspakketten e.d. Alle waar naar zijn geld, en het mag dus ook best wel wat kosten; zolang het maar kwaliteit is!


Mocht het iets uitmaken, mijn Omega is grijs (en mijn andere auto's ook grijs en/of wit) ;)
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Qua HD spuit hoor ik veel goede dingen over de Nilfisk's. Daar zijn ze op het forum van carclean behoorlijk positief over. Die schuimlans koop je met een passend koppelstuk, dus het is wel een must dat op elkaar af te stemmen. Voor dat foamen heb je geen spannende versie nodig met tig bar. Ik gebruik zelf een hele simpele (Kärcher in dit geval) en daarmee lukt het uitstekend. Als foamspul heb ik Autobrite Super Snow Foam - Super Concentrate.

De klei: Meguiars heeft een setje, maar laat dat voor wat het is. Je krijgt 50 gram klei en een flesje quick detailer voor bijna 30 euro. Poorboys World heeft een kleikitje van 200 gram voor 24 euri's: Poorboys World Poly - Elastic Clay - 200gr. Daarbij kan je de Spray and Wipe nemen als glijmiddel. Dat spulletje is multi inzetbaar. Ik doe er ook m'n ramen mee, interieur, etc. Verwijderd ook heel makkelijk vogelpoep.

Shampoo's... dat vind ik een persoonlijk iets. Ik gebruik zelf Dodo shampoo, maar de Meguiars en Poorboys World shampoo's zijn ook prima. Voordeel ervan is dat ze de waxlaag niet aantasten (tenzij je teveel shampoo gebruikt). Koop je een 'merkshampoo' dan kan het eigenlijk niet fout gaan.

Wil je los met een machine, of handmatig?

Indien je machinaal aan de gang gaat, dan is het DAP500 V2 Raffini Starterspakket een goed begin. Dan heb je meteen alle polijstmiddelen die je bij normaal gebruik nodig hebt, een serie pads en de juiste machine. Er zijn nog een hoop andere polijstmiddelen, echter hebben wij (ik, Sjors en Walter) de ervaring dat de Monello serie tot nu toe het meest effectief werkt.

Wil je helemaal los, dan kan je daar nog een "glaze" aan toevoegen: Poorboys World White Diamond. Deze is speciaal geschikt voor lichte lakkleuren. De lol hiervan: het geeft een diepere glans en vult eventuele achtergebleven krasjes nog iets op.

Dat sluit je af met een 'sealer': Poorboys World EX-P. Hiermee bescherm je de hiervoor aangebrachte glaze. Beide stappen kun je handmatig doen met een foam applicator.

Vervolgens een waxlaag erover. Ik zou er persoonlijk 2 nemen: de Collinite 915 Deze blijft érg lang zitten (daardoor erg geschikt voor de winter) en heeft een mooie diepe glans. Duur in aanschaf, maar je gebruikt heel weinig en het effect is prachtig. Enige nadeel: totaal niet te gebruiken in de zon / bij warm weer.
In verband met dat laatste zou ik er de Nattys Paste Wax bij nemen. Deze is wél te gebruiken bij warm weer (zoals eigenlijk alle Poorboys World producten). Deze versie is wederom voor lichte lakkleuren.

Washmitt: ik ben erg tevreden over de Meguiars washmitt. Die lijkt erg duurzaam te zijn.
Emmers: neem er minimaal 1 met een grid-guard. Ik was in het begin wat sceptisch over zo'n dure emmer, maar het is erg nuttig om dat laatste beetje rommel uit je washmitt te krijgen tijdens het wassen.
 
Kaap ff een topic hoor :$, heb zojuist het bovestaande besteld met een paar doek en pads ex. HD en DAP ed. Dan kan Poorboys World wel goedkoop zijn maar dat tikt allemaal lekker aan...:D

K*T, de Trimrestorer vergeten... :F

-O-
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Nou, ik ben benieuwd naar het resultaat Wim. :)

Achja, zoveel Trim Restorer ga je niet gebruiken met je B2. Ik moet al bijna moeite doen bij die van mij om iets te vinden om dat spul op te smeren.
 
Voor bumper delen hoef ik het inderdaad niet te hebben, maar wilde het eens op mijn raamrubbers enzo proberen. Die zien er hier en daar niet echt strak meer uit; lijkt op sommige plrkkeen een soort schimmel op te zitten...
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Voor je daar Trim Restorer opdoet kan je het beste met een goede ontvetter (APC) die rubbers schoonmaken. Anders krijgt de TR geen kans erin te trekken.

Let wel op dat je niet iets gebruikt dat de rubbers helemaal uitdroogt.
 
Ok, tnx! Zaterdag word de grote poetsdag, heb een loodsje geregeld dus gaat goed komen. Alleen jammer dat ik geen DAP heb zitten hier en daar wel een paar krassen die ik weg wil hebben!
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Beetje oefenen met de hand, over een tijdje een DAP erbij, en wij weten niet wat we zien op de volgende meeting. :)
 
Om even snel terug te komen op de shampoo's, zit er een wezenlijk verschil in de NXT lijn en de Gold Class lijn van Meguiars? ik neem aan dat er toch verschillen zijn, anders zetten ze geen 2 verschillende typen shampoo in hun productenlijn. Welke is "beter"/aan te raden voor mijn Omega?

En ik neem aan dat als je bijv. de NXT lijn koopt als shampoo, je het beste resultaat haalt als je ook in de NXT lijn blijft voor bijv de wax?
 
Omega-B2 zei:
Om even snel terug te komen op de shampoo's, zit er een wezenlijk verschil in de NXT lijn en de Gold Class lijn van Meguiars? ik neem aan dat er toch verschillen zijn, anders zetten ze geen 2 verschillende typen shampoo in hun productenlijn. Welke is "beter"/aan te raden voor mijn Omega?

En ik neem aan dat als je bijv. de NXT lijn koopt als shampoo, je het beste resultaat haalt als je ook in de NXT lijn blijft voor bijv de wax?

Iemand?
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Ah, ik had je post(s) daarover even gemist.

Zover ik weet is er geen schokkend verschil, anders dan dat beide bij een andere lijn producten van Meguiars horen. De Gold Class is afgestemd op de Carnauba wax (step 3). Heb je je auto daarmee voorzien van een laagje wax, dan beschermd de Gold Class die laag het beste. Heb je de NXT lijn (bijv. de Tech 2.0 wax) erop zitten, dan is de NXT shampoo een betere keuze.

Als je nog op zoek bent naar een shampoo: de Poorboys World Super Slick & Suds is erg populair op het Carclean forum. Zelf gebruik ik de Dodo Juice Sour Power gloss-enhancing shampoo, vooral omdat die de waxlaag totaal niet aantast (ik gebruik 20ml per emmer) en een erg mooi effect geeft op donkere lakken. Voor jou is dat minder interessant dus.
 
B-Buster zei:
Ah, ik had je post(s) daarover even gemist.

Zover ik weet is er geen schokkend verschil, anders dan dat beide bij een andere lijn producten van Meguiars horen. De Gold Class is afgestemd op de Carnauba wax (step 3). Heb je je auto daarmee voorzien van een laagje wax, dan beschermd de Gold Class die laag het beste. Heb je de NXT lijn (bijv. de Tech 2.0 wax) erop zitten, dan is de NXT shampoo een betere keuze.

Als je nog op zoek bent naar een shampoo: de Poorboys World Super Slick & Suds is erg populair op het Carclean forum. Zelf gebruik ik de Dodo Juice Sour Power gloss-enhancing shampoo, vooral omdat die de waxlaag totaal niet aantast (ik gebruik 20ml per emmer) en een erg mooi effect geeft op donkere lakken. Voor jou is dat minder interessant dus.


Dat laatste ga ik eventjes "overslaan". Omdat ik in het "proffesionele" poetsen gebeuren vrij nieuw ben, wil ik me eerst bij 1 "merk/lijn" houden, kijken wat daarmee mogelijk is, en dan kan later eventueel wat gewisseld worden tussen producten om nóg betere resultaten te behalen.

Het is dus niet zo dat of de NXT of de gold class lijn "betere" resultaten behaald bij een grijze metallic auto? En ik neem aan dat als je in de desbetreffende lijn blijft wat wax/schampoo e.d. betreft, je eigenlijk nooit echt de waxlaag aantast, tenzij je natuurlijk veel te veel shampoo gebruikt, of zit ik daarmee verkeerd?
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Klopt, gebruik je een 'goede' shampoo met de juiste mengverhouding dat doet die niets met je waxlaag. Daar heb je niet specifiek 'de' shampoo uit de desbetreffende serie voor nodig. In mijn geval is dit het enige dat ik van Dodo gebruik. Ik ben niet echt merkvast in de zin van dat ik alles uit 1 productlijn moet hebben. Dan combineer ik liever de artikelen die ik in de loop der tijd (jaartje of 2,5 inmiddels) heb geprobeerd.

Door de lakkleur van mijn Omega's heb ik me vooral bezig gehouden met het effect van een shampoo op donkere lakken. Daarbij vind ik dat de Dodo shampoo in mijn geval wel wat extra resultaat geeft t.o.v. de andere die ik gehad heb. Dat is vooral een kwestie van uitproberen. Wellicht is er nog wet wat beters voor mijn kleur, maar ik ben gewoon erg tevreden over deze dus heb weinig zin iets anders te proberen.

Zover ik weet is er geen shampoo die specifiek bedoeld is voor de lichte(re) kleuren. Daar is bij een lichte lak de winst ook niet te halen: daarbij haal je de glans omhoog met het polijsten / waxen. Bij een donkere kleur kan je er daarnaast nog wat extra diepte / wetlook aan geven met een shampoo.
 
Gisteren was spul van carclean.nl binnen gekregen, en vandaag e.e.a. kunnen uitproberen. Dat kleien is magnifiek! Wat een resultaat! Mijn lak is op een paar puntjes(steenslag) na in SUPER goede staat, overduidelijk goed onderhouden, maar als je met de achterkant van je hand over de lak ging, voelde je toch enige weerstand. Even geëxperimenteerd op de motorkap en daarna een nieuwe waxlaag erop. Wat een resultaat!!! d:)b Zo glad als een spiegel!

Als we dan toch bezig zijn; ik heb dus zwart leer in de auto, en voornamelijk de bestuurdersstoel heeft een aantal erg ondiepe krasjes in het leer, en een 2/3 tal diepere. Kun je die diepere krassen/krasjes ook wegkrijgen? Op 1 van die krassen is ook een beetje de zwarte kleur weg. ;(
Is dat weer goed te krijgen met een goede leerbehandeling, en is het 2 stappen ding van Meguiars daar goed/geschikt voor?
 
Waar kleur weg is, kun je het niet meer terug toveren met een poetsmiddel, Dennis.
Ik heb ook zo'n vreemd strookje op mijn bestuurdersstoel :(
Het stappenplan van Meguiars is zeker een goed plan om te volgen. Maar dat is voor reiniging en verzorging, niet om kale plekken mee te 'verdoezelen'.
 
MetalRush zei:
Waar kleur weg is, kun je het niet meer terug toveren met een poetsmiddel, Dennis.
Ik heb ook zo'n vreemd strookje op mijn bestuurdersstoel :(
Het stappenplan van Meguiars is zeker een goed plan om te volgen. Maar dat is voor reiniging en verzorging, niet om kale plekken mee te 'verdoezelen'.


Was al min of meer het antwoord wat ik had verwacht... :|

De kleine krasjes in het leer zijn daar wel mee weg te werken, neem ik aan?
Regelmatige reiniging/verzorging met dat spul zal het leer ook in een betere conditie houden, waardoor dergelijke beschadigingen en scheuren ook minder snel plaatsvinden, gok ik zo?
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Zijn het scheurtjes of wat verder gevorderde 'rimpels' ?

In dat laatste geval helpt goed schoonmaken met een daarvoor bestemde cleaner al een hoop. Daarna een leather milk erin wrijven en je leer is weer blij met je.

Regelmatig bijhouden is belangrijk. Let wel op dat je het ook weer niet te vaak doet: je wilt je leer niet té soepel maken.
 
Bovenaan