Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Hoge banden slijtage voorzijde

Hallo mede strijders,

Ik heb een probleem aan de omega met de uitlijning. Het probleem is dat de voorbanden gigantisch hard slijten aan de voorzijde. Nu is ie bij de bandenboer voor de 2de keer uitgelijnd maar hun kunnen niks vinden wat het probleem is.
Hebben jullie nog ideeen?

Voorwiel ophanging en stuurinrichting zijn in orde. Heb recent schokbrekers vervangen en diverse stuurkogels en de hulp pitmanarm ook zijn draagarmrubbers aan de voorzijde al vervangen. voorste in draagarm zijn poly-bussen de achterste originele. Auto staat op 235/45r17 rondom.
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Dat lijkt me een probleem met toe- of uitspoor. Al een controle door een andere uitlijner overwogen?

Ik heb me in het verleden verbaasd over de verschillen in waardes die de ene uitlijnbrug t.o.v. de andere gaf, zulke apparatuur moet regelmatig gekalibreerd worden wat niet altijd even frequent gedaan wordt.. Daarbij blijft het lastig voor sommigen een Omega fatsoenlijk af te stellen. Binnen het groene gebied kun je het alsnog helemaal verprutsen.
 
Ik ben inmiddels al bij uitlijner nummer 2 beland want de eerste had er helemaal een potje van gemaakt. Degene waar ik nu zit heeft vandaag voor de 2de keer alles gecontroleerd maar volgens hem was het nog steeds goed volgens de apparatuur. Ze hebben daar 2 uitlijn sets trouwens. en op allebei geven ze nagenoeg dezelfde waardes aan. Ik heb zelf het idee dat het een combinatie is van camber en toe - uitspoor wat niet goed is. Hij zegt zelf dat ie de camber en sporing heeft gesteld tegen de 'marges' van wat het apparaat zegt.
 
wielvlucht op 1'2 graden links en rechts ook en toespoor 00'5. graden volgens rapport. auto is trouwens leeg uitgelijnd
 
Moet gewicht in staan als je uitlijnt, de auto rijd toch niet zelf als er niemand in zit?
Volgens mij was het iets van 70kg op de bodem zetten bij de bestuurder en 70kg bij de bijrijder.
Maar het aantal kg kan ik mij in vergissen, is bij mij al weer een jaar of 3 geleden.
 

omega_cruiser

A.k.a. insignia_cruiser
Donateur 2023
Moet gewicht in staan als je uitlijnt, de auto rijd toch niet zelf als er niemand in zit?
Volgens mij was het iets van 70kg op de bodem zetten bij de bestuurder en 70kg bij de bijrijder.
Maar het aantal kg kan ik mij in vergissen, is bij mij al weer een jaar of 3 geleden.

dit is bij afstelling van de koplampen en als de draagarmen voor vernieuwd zijn voor je de bouten aantrekt.

voor uitlijnen heb ik dit nog niet gehoord?

Grt. Hans
 
Ja was bij mij na vervanging van de draagarmen, maar dan wordt hij toch uitgelijnt?
Op dezelfde bank als dat je er heen gaat en zegt dat ie uitgelijnt moet worden.
 
Moet gewicht in staan als je uitlijnt, de auto rijd toch niet zelf als er niemand in zit?
Volgens mij was het iets van 70kg op de bodem zetten bij de bestuurder en 70kg bij de bijrijder.
Maar het aantal kg kan ik mij in vergissen, is bij mij al weer een jaar of 3 geleden.

Ik ken dit verhaal ook waarbij ik ook gehoord heb dat dit juist bij achterwiel aangedreven auto's meer van belang was.
Toen ik nog een W126 van de Ster had werd mij verteld dat een juiste uitlijning zonder gewicht (zoals in de Quote vermeld) niet mogelijk was.
 
Waar staat jouw Omega `s-avonds geparkeerd, Marcel?
Het heeft ons namelijk ook best wel wat tijd gekost om een goeie uitlijner te vinden.
Grootste grap is... die zit in mijn woonplaats (hoezo wat van ver komt is lekker? :+ ).
Jacco en ik zijn er inmiddels kind aan huis en zij weten precies hoe wij onze Omega's uitgelijnd willen hebben.
Ik zeg niet dat je naar Tiel moet komen, maar ben het wel met Jacco eens dat er bruggen zijn die niet op tijd gecalibreerd worden. Dan kan ie nog zo goed binnen de marges afgesteld zijn...

Je schrijft dat jouw banden gecupped zijn.
Mag ik er van uit gaan dat je dat alleen aan de binnenzijde van het loopvlak voelt?
 
Die van mij slijten ook alleen binnenzijde.
ik vermoed zelfs dat de buitenkant enkel de weg raakt bij het lekker hard nemen of schuiven door de bochten._O-
 
Waar staat jouw Omega `s-avonds geparkeerd, Marcel?
Het heeft ons namelijk ook best wel wat tijd gekost om een goeie uitlijner te vinden.
Grootste grap is... die zit in mijn woonplaats (hoezo wat van ver komt is lekker? :+ ).
Jacco en ik zijn er inmiddels kind aan huis en zij weten precies hoe wij onze Omega's uitgelijnd willen hebben.
Ik zeg niet dat je naar Tiel moet komen, maar ben het wel met Jacco eens dat er bruggen zijn die niet op tijd gecalibreerd worden. Dan kan ie nog zo goed binnen de marges afgesteld zijn...

Je schrijft dat jouw banden gecupped zijn.
Mag ik er van uit gaan dat je dat alleen aan de binnenzijde van het loopvlak voelt?

De omega overnacht altijd in Deventer. Ik ben er zeker van overtuigd dat sommige garages echt niet weten waar ze mee bezig zijn. De eerste uitlijner ben ik 3x terug geweest maar die maakte er helemaal een potje van. Degene waar ik nu bij zit wil tenminste wel zijn best doen om het probleem op te lossen.

De banden zijn eigenlijk meer een stel messen over het hele loopvlak. Dus het lijkt me een combinatie van wielvlucht en toe-spoor wat niet matcht met elkaar.

Ben gisteren overigens terug geweest en hij heeft de wielvlucht minder negatief gezet. stond op 1'2 graden nu op 0'46 graden.
 
Als het over de hele breedte van de band is, heeft dat meer te maken met toespoor dan met wielvlucht.
Die laatste zorgt ook voor cuppende banden, indien niet goed afgesteld, maar dan aan binnen- of buitenzijde van het loopvlak.

Maar eerst even afwachten wat de nieuwe afstelling gaat doen :)
 
nou mede strijders, het probleem blijft aanwezig wel in mindere mate maar de voorbanden blijven kammen over het gehele loopvlak. Ook is er bijgekomen dat met nat weer het stuur slaat als je over een put heen rijdt. Wie o Wie weet een goede uitlijner omgeving Deventer. Begin er onderhand moedeloos van te worden
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Weet je zeker dat de achterste rubbers in je draagarmen voor nog goed zijn? Dat slaan wijst meestal op een component waar speling op zit.
Mijn eigen ervaring is dat die erg snel slijten als je in de voorste PU zet. Mogelijk zijn die rubbers i.c.m. een slechte uitlijning om zeep, of je hebt de pech van een slecht nieuw rubber.

Staan de achterwielen wel goed qua sporing? Als die niet goed is wordt het voor ook niets.. willen ze ook nog weleens over het hoofd zien.

In omg. Deventer ben ik niet bekend.
 
De achteras staat er netjes onder.
Die van die rubbers zal ik even nakijken ik heb de uitlijner er niet overgehoord dat ze niet goed zijn.
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Daar kijken ze ook niet naar, tenzij ze er bijna uitvallen. Ruim voor die tijd zijn ze al slecht genoeg om er nadelige gevolgen van te ondervinden.
 
Rubbers van de draagarmen zijn ok niet vervormd of gescheurd. Ik ga gewoon eerst naar een andere uitlijner voor een controle hoe hij nu staat.

wordt vervolgd...
 
Bovenaan