Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Hoi!

Volgens mij gaan ze vooral lekken doordat het carterventilatiehuis dicht zit. De druk loopt dan te veel op waardoor de olie door de klepdeksels naar buiten wordt geperst. Ook de alu's.....
 
2hcm1a9.jpg



Zoals belooft hier de foto van mijn Omega. Was wel even een gedoe om uit te vogelen hoe ik moest posten maar het is gelukt.
Ik kwam er achter dat ik eigenlijk maar 1 foto heb waarop de auto staat zonder caravan erachter of een antiek ski koffer er op uit de jaren '70 o.i.d.
Toch maar een keer een kleine reportage gaan maken met een leuke achtergrond. Het is niet de mooiste foto maar hier moeten jullie het ( voorlopig ) mee doen.

Vandaag het carterventilatiehuis eens nader bekeken. Het enige wat mij opviel was dat het kleine gaatje op dit ventilatiehuis ( waar de dunne slang opzit die naar het plenum gaat ) dicht zat. Dit heb ik even open geprikt. In de dikke slang die zich vertakt naar de 2 slangen die op het plenum geschoven zit zat wel wat drab maar de slang zat zeker niet dicht. Dit heb ik allemaal eruit gehaald zodat het weer volledig open is. Bovenin het huis zat minimale verontreiniging. Mijn inschatting is dat dit na de schoonmaak zeker in orde is maar ook altijd goed gewerkt heeft.
 
Gaatje dicht is potentiële aanleiding voor lekkage via klepdekselpakking want (teveel) druk opbouwen;)

Mooie originele Omegad:)b
 
Niet helemaal origineel want er zit een alarm op dat niet af fabriek gemonteerd is. Ook de breedstralers in de bumper zijn een keer vervangen door after-market lampen omdat een steen een glaasje gemold had. Er zit ook al een jaar of 9 een niet originele nieuwe voorruit in. Dit kun je uiteraard op de foto niet zien. Verder is hij helemaal origineel voor zover ik me kan bedenken.

Zou zo'n verstopt klein ( ong. 1 mm ) gaatje voor de problemen hebben kunnen zorgen die ik tijdens de vakantiereis gemerkt heb?? Het lijkt me eerder aanneembaar dat het deksel door de langdurige en aanhoudende motor warmte tijdens de reis van meer dan 1000 km met volle bepakking en een behoorlijke buiten temperatuur net iets meer gaat werken ( lees iets meer krom trekken ) dan dat hij in zijn normale leven doet omdat de warmte belasting dan veel en veel minder is. Sinds ik weer thuis ben is er geen olie meer uit gelopen bij het kleppendeksel. Ik wil hiermee jouw opmerking niet in twijfel trekken Twani want ik heb te weinig ervaring met kunststof kleppendeksels. Waarschijnlijk heb jij hier wel meer ervaring mee. In dat geval heb ik weer iets geleerd :s.
8 Nm maximaal om de deksels vast te draaien is niet veel. Dit geeft al aan dat het kunststof niet veel kan hebben.
 

Joep

Verbannen
Ik weet uit ervaring dat bij een 2.0 of 2.2 Omega 4 cilinder dit kleine gaatje tot een hoop ergernis kan leiden. Haperend optrekken etc.
Ik maak dit elk jaar wel een keer schoon.

Mooie Omega trouwens, mijn B1 heeft ook deze kleur.
 
Oké, duidelijk, dit gaatje is dus wezenlijk van belang. Een actie punt voor op het jaarlijkse onderhoudslijstje ( naast olie verversen, olie filter vervangen, remmen contoleren/reinigen, handrem afstellen en alle andere dingen die volgens een bepaalde interval voorbij komen ). Bedankt voor de bevestiging.
 
Ik weet niet of ik hier verder mag schrijven of dat ik een nieuwe conversatie moet starten omdat het al enige tijd geleden is dat ik wat gemeld heb???

Een korte update omtrent mijn Omega. Eind vorig jaar een grote revisie uitgevoerd. Een lekkend kleppendeksel en een lekkende koppakking ( achteraan bij bestuurders kant ) was de aanleiding. Er liep olie op de uitlaat en ik had soms een licht rokende auto onder de motorkap als ik deze open deed na een langere rit. Over de reuk in het interieur en rond de auto zal ik het maar niet hebben. In het kort wat ik allemaal gedaan heb volgt hier. Cilinderkoppen gedemonteerd en kleppen verwijderd. Koppen laten vlakken. Kleppen opnieuw ingeslepen ( met de hand ). Nieuwe klepsteel afdichtingen gemonteerd. 2 x koppakking, 16 x kopbouten, 2 x uitlaatspruitstuk pakkingen, distributie riem + geleidingsrollen en span set, krukas keerring ( voorkant ), 2 x uitlaatpakking, thermostaat + 0-ringen, radiateur, olie, oliefilter, carterpan pakking, oliekeerring nokkenassen, speciale o-ringen koelwaterbrug, o-ring koelwaterbuis ( achterkant blok ), o-ring waterpomp, o-ring peilstok, 16 x o-ring kleppendeksels + kleppendeksel pakkingen, pakkingen aanzuiggedeelte, o-ring carterplug en o- ring olie dop vernieuwd. Een hele waslijst en vele uurtjes sleutelen. Allemaal leuk werk maar omdat ik geen brug of put heb soms ook heel erg lastig omdat je er slecht bij kunt. Regelmatig behoorlijk gescholden en mij afgevraagd waarom ik dit eigenlijk allemaal op de hals gehaald had. Uiteindelijk toch goed gelukt gelukkig.

Het lekken van mijn kleppendeksel ( bestuurderskant ) was ik begin dit jaar helemaal beu. Na de grote ingreep vorig jaar bleef dit doorzeuren. Deze was dus duidelijk krom want de montage met op de juiste plaats genoeg kit had niet voldoende geholpen. Wel was het duidelijk minder. Iedere keer zo'n stinkauto in de garage vooral als ik er wat langere stukken mee gereden had moest afgelopen zijn. Op Ebay heb ik dus aluminium kleppendeksels gekocht en deze met een nieuwe pakking gemonteerd. Het probleem is volledig getackeld!! Ze zitten er al enkele maanden op inmiddels en alles is helemaal droog rondom de deksels. Het koste wel wat maar dan heb je ook wat zal ik maar zeggen.

Deze week liep de auto plotseling op maar 5 cilinders. Dit gebeurde na de start tijden een stevige onweersbui. Dit kan toevallig zijn maar ik had het vermoeden dat er water op de Dis module was gekomen en dat tijdens het starten hier iets mis gegaan was. De paravaan heeft ongeveer boven de Dis module zijn laagste punt en deze blijft hier vol water staan na een stevige regenbui. Langzaam drupt die dan leeg net naast de module ( hier ga ik overigens ook nog iets op verzinnen ). Ik dacht dus dat het hier royaal overgelopen was op de module tijdens de onweersbui. Omdat ik over een maand de bougies zou gaan vervangen tijdens controle/onderhoud van de auto voor de aankomende vakantie was het controleren van de 6 bougies de eerste klus die ik moest doen om een defecte bougie uit te sluiten. Ze zaten er al langer in dan de voorgeschreven vervangingstermijn en KM van Opel. De auto stonk overigens ook behoorlijk uit de uitlaat. Eigenlijk had ik er geen tijd voor en kwam het dus niet uit. Wanneer komt het eigenlijk wel uit als je auto kapot gaat??

Toch maar aan begonnen want een niet rijdende auto is zo'n beetje hetzelfde als geen auto. Bougies gedemonteerd en doorgemeten. Bij 1 bougie zag ik een extreem hoge weerstand op het display verschijnen. Het moest gek gaan als deze niet de veroorzaker van het probleem was. Eerst maar nieuwe bougies gemonteerd en alles weer opgebouwd in de hoop dat er dan weer 6 potjes aan het werk waren. Zo niet dan was de Dis module aan de beurt. En ja hoor, hij liep gelukkig weer als een zonnetje. Zit het toch een keertje mee.

Het is gewoon een heel verhaal geworden wat ik even wilde delen met jullie i.p.v. een korte update. Ik ben weer tevreden en het rijdt weer erg lekker en hopelijk nog de nodige jaren..........................
 
Een tijdje niet laten horen van mij maar ik heb een vraag. Ik zal eerst even melden wat ik in de tussentijd nog aan mijn auto gedaan heb.
Koplampen vervangen door mooie heldere exemplaren ( gebruikt ). Nieuwe oliekoeler gemonteerd incl. deksel ( deze lekte bij het deksel en met demonteren kon ik niet voorkomen dat de schroefdraad van de koeler kapot ging helaas ). CV motor deur vervangen. 3 x Oliekeerringen differentieel vervangen. Nieuwe slang stuurbekrachtiging gemonteerd ( de oude lekte vanaf dat ik de auto heb heel ligt op de aansluiting van de pomp ). Is nu 100% dicht. Nieuwe ( sport ) uitlaat gemonteerd voor een iets mooier ( voller ) geluid. De oude, 1e dus originele uitlaat was behoorlijk op ). Bobine, bougiekabels en bougies vernieuwd. Distributieriemset vernieuwd incl. de waterpomp. Lekkage voetruimte onder stuurdoorgang schutbord verholpen ( laswerk ). Wielrand achter gelast en gespoten en tevens een tectielbehandeling aan de binnenzijde boven de beide wielkasten gedaan ( zelfgemaakt spul wat ik gekregen heb van het bedrijf wat het spuitwerk gedaan heeft ). Verder jaarlijks het normale onderhoud van remmen/handrem, olie en oliefilter en de normale onderhoudszaken die iedereen wel eens moet ( laten ) doen.

Nu lekt al langere tijd de kachelradiateuraansluiting in de motorruime heel licht. Het begint sinds enkele maanden iets serieuzere vormen aan te nemen dus wil ik hier wat aan gaan doen. Dit irriteerd me want verder is de auto helemaal lekvrij. Ik weet niet wat voor een soort aansluitng daar zit. Dit zijn een soort snelkoppelingen lijkt me. Hoe moeten die los en is het dan een kwestie van o-ringen vervangen en weer monteren o.i.d.? Die slangen met koppelingen er op zijn volgens mij nergens meer te krijgen. Ik kan op het forum hier ook zeer weinig over vinden behalve over het vervangen van de radiateur.
Heeft iemand een tip wat ik hiermee het beste kan doen. Misschien kan een foto het voor mij al heel wat duidelijker maken. De kachelradiateur is niet lek, het probleem zit alleen bij de aansluiting in de motorruimte.

Wie kan en wil mij helpen met foto's en misschien met een ( alternatieve ) oplossing? Alvast bedankt!
 
Als het gaat om die (groene) aansluitingen tegen het schutbord aan: koppeling afsnijden en direct erop zetten met een goede slangklem. Met veel gepriegel kun je er ook een nieuwe O ring in zetten, maar die moet je dan wel vinden. Niet zozeer de maat, maar wel de eigenschappen zodat ze niet gaan lekken bij hogere temperaturen. Heb het zelf ook gehad en de slang iets ingekort. Werkt prima!
 
Dat is natuurlijk een optie. Iets inkorten zou moeten lukken. Ik heb vandaag nog wat zitten zoeken en gezien dat de Astra G en H en Zafira A ook dergelijke koppelingen gebruiken om de kachelradiator aan te sluiten. Ik kan ook 2 van deze slangen kopen om een zo origineel mogelijke snelkoppelingaansluiting te houden maar dan moet ik toch ergens in de slang een koppelstuk maken om nieuw en oud te verbinden.
Deze koppelingen hebben verscillende binnendiameters en dan is weer de vraag welke ik zou moeten hebben. 19 of 20 mm?
Misschien dat iemand hier nog iets over kan melden?
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Als je latere problemen met warmtetoevoer richting het interieur wilt voorkomen zou ik geen obstructie toepassen door koppelingen ertussen te steken.
 
Begrijpelijk dat dit nadelig zal zijn voor een soepele doorstroming. Het zal dus inkorten en slangklemmenwerk gaan worden denk ik. Zeer binnenkort zal ik dit klusje uitvoeren voordat het lekken nog erger zal gaan worden....
 
Bovenaan