Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

How-to: Stappenplan *uitgebreid*

B-Buster

Medewerker
Administrator
Je kunt je auto een snelle opfriskuur geven, of een hele uitgebreide. In dit topic wordt de uitgebreide manier behandeld. Hierin wordt stapsgewijs uitgelegd welke stappen er doorlopen kunnen worden om tot een blinkend eindresultaat te komen. Deze stappen zijn niet tijdens elke wasbeurt nodig. Dit doe je 1 of enkele keren per jaar.

Stap 1: Foamen
Met foamen bedek je de auto met een laag schuim. Deze zorgt ervoor dat vuil alvast wordt losgeweekt van de lak. De foam zal na ongeveer een kwartier van de auto zijn gegleden, daarmee een deel van de (losgeweekte) vervuiling alvast met zich meegenomen. Om te kunnen foamen heb je een foamlans nodig en voor het beste resultaat een hogedrukreiniger om de foamlans op aan te sluiten.

Foamen is een mooie techniek, maar wel iets voor de al vrij ver doorgeslagen detailers. :P

Voorbeeld van een foamlans: Autobrite Foam Kit

Stap 2: Een rondje APC (All Purpose Cleaner)
Hiermee reinig je je velgen, banden en andere sterk vervuilde plaatsen. Werkt bijvoorbeeld ook heel goed bij groene aanslag tussen raam en raamrubber.
APC is een grondige reiniger en ontvet. Hou er rekening mee dat het ook een eventueel aanwezige waslaag zal aantasten. Niet dat dat een probleem zou moeten zijn bij een uitgebreid stappenplan, aangezien daarmee alles ververst wordt. :)

Voorbeelden van APC producten:
- Poorboys World Bio-Degradable All Purpose Cleaner & Degreaser
- Meguiar's Professional All Purpose Cleaner

Stap 3: Afspoelen
Voordat je met shampoo aan de gang gaat, even de wielen en eventuele andere met APC schoongemaakte delen afspoelen, zodat het vuil niet opnieuw opdroogt terwijl het nog op de auto / lak zit. Neem hierbij meteen even de wielkasten mee, waarbij speciale aandacht voor de achterste wielkasten. Op de opstaande rand gaat vaak zand vastzitten. Dat wil je niet i.v.m. roestvorming, dus bij elke wasbeurt even de sproeikop ertegen en met de vingers die rand schoonvegen.

Stap 4: Wassen met shampoo
De meest logische stap van het verhaal: het daadwerkelijk wassen van de 4wieler. Hierbij adviseer ik gebruik te maken van een goede shampoo, 2 emmers (al dan niet met een Grid Guard) en een microvezel spons danwel washandschoen. Meer info hierover in het topic Accessoires.

Na het wassen de auto goed afspoelen. Eerst zorgen dat alle sop verdwenen is, vervolgens met een dikke niet spetterende straal de auto nogmaals afspoelen. Hierdoor blijft er zo min mogelijk water achter, wat weer scheelt in het afdrogen.

Filmpje ter verduidelijking:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=EAC7OtaNCIc[/youtube]


Hierna afdrogen. Persoonlijk gebruik ik hiervoor het liefst de Miracle Dryer. Deze maakt geen krassen, wat met een normale zeem wel kan gebeuren.

Stap 5: Kleien (indien nodig)
Wel verstandig om te doen tijdens een uitgebreide schoonmaak, zeker als je hierna wilt gaan polijsten. Voor meer informatie over kleien, zie de How-to: kleien.

Stap 6: Polijsten
Machinaal polijsten geeft het beste resultaat. Handmatig kan natuurlijk ook en zal zeker een positief resultaat geven, maar haalt het niet bij dat van een polijstmachine. Daarbij is de vraag bij handmatig verwerkbare producten altijd: vult het de kras op of wordt de kras daadwerkelijk weggehaald. Vaak is het optie 1.

Machinaal polijsten kan met een Rotary en een DA (Dual Action) machine. De DAP 500 is een DA die hier regelmatig genoemd wordt. Hiermee hebben Omegauser, Sjors-V6 en ik inmiddels aardig wat ervaring. Deze machine is "hufterproof", met andere woorden je moet écht heel erg fout bezig gaan wil je schade veroorzaken. Bedenk echter wel dat de aanschaf van zo'n machine pas het begin is: het meeste geld gaat op aan machinaal verwerkbare polijstmiddelen en accessoires zoals verschillende pads.

Omdat iedere lak anders is (zelfs dezelfde lakkleur kan verschillen per auto) is het onmogelijk aan te geven wat de ideale keuze is qua polijstmiddelen en bijbehorende pads. Hiervoor is het beter even persoonlijk advies in te winnen.

Een overzicht van de geschikte en door ons gebruikte polijstmiddelen op dit moment:

- Poorboys World SSR1: de lichte variant, geschikt voor het 'finishen' oftewel afwerken van de lak. In combinatie met een oranje pad en een niet al te harde lak ook geschikt om lichte krassen weg te werken.
- Poorboys World SSR2.5: zwaardere variant, i.c.m. een oranje pad te gebruiken voor het zwaardere werk (diepere krassen of harde lak waar met SSR1 i.c.m. oranje pad de swirls niet uit te krijgen zijn)
- Poorboys World SSR3: zwaar polijstmiddel dat zeker op een orane pad een hoge schuurgraad heeft. Normaliter wordt deze combinatie niet gebruikt.

Een tegenhanger van de Poorboys World SSR serie is de Monello lijn.

- Monello Finale: tegenhanger van SSR1
- Monello Mezzo: tegenhanger van SSR2.5
- Monello Inizio Compound: tegenhanger van SSR3

Door een andere formule zou de Monello lijn wat effectiever/efficiënter moeten zijn qua werking. Mijn eerste korte test lijkt dit te bevestigen. Verdere tests volgen nog.

Stap 7: De ramen
Ruiten reinigen met een ruiten reiniger. Dit kan met een willekeurige ruiten reiniger, of met bijv. een product als de Meguiars NXT Generation Glass Cleaner.

Is de ruit écht vervuild, dan kan de Pro Vision Glass Scrub uitkomst bieden. Deze kan handmatig of machinaal gebruikt worden en maakt de ruit erg grondig schoon. Na gebruik was mijn ruit erg stroef, een teken dat er geen vettige laag e.d. meer op zat. Dit vinden de ruitenwissers natuurlijk niet zo'n succes, dus een vervolgstap is daarna raadzaam.

Na het reinigen kan er een waterafstotende laag worden aangebracht. Voorbeelden van producten die hiervoor te gebruiken zijn zijn Rain-X en Pro Vision Rain Clear. De laatste is zowel in gel als in vloeibare vorm verkrijgbaar. Hierdoor komt er een soort coating over de ruit, waardoor de ruitenwissers minder gebruikt hoeven te worden. Water wordt door de rijwind over de ruit geblazen.

Bij het aanbrengen van Rain-X of soortgelijk goed de gebruiksaanwijzing volgen. In circelende beweging en niet te dik aanbrengen. In laten trekken en met een vochtige doek afnemen. Dit werkt voor mij het beste. De Pro Vision Rain Clear is wat opbrengen en afnemen betreft gebruiksvriendelijker dan Rain-X. Vooral bij Rain-X komt het erg nauw dat je niet teveel gebruikt, wat met een vloeistof altijd moeilijker te doseren is.

Stap 8: De wielen
Mocht het nodig zijn, dan zijn de velgen eventueel ook te polijsten met bijvoorbeeld SSR. Hierna wax aanbrengen.

Voor de velgen zijn er speciale velgwaxen. Deze zijn anders van samenstelling dan een normale wax omdat ze meer moeten doorstaan. Een voorbeeld hiervan is de Rimwax van Smartwax. Dit goed laten curen.

Tenslotte kunnen de banden behandeld worden met een product als Wolfgang Black Diamond Tire Gel. Zie ook: Review: Wolfgang Black Diamond Tire Gel.

Stap 9: Glans boosten
We gaan weer terug naar de lak nu alle ruitcleaners e.d. welke je niet op je waxlaag wilt hebben gepasseerd zijn.

Om de kleur van de lak extra te 'boosten' kan er Black Hole voor donkere lakken of White Diamond voor lichte lakken gebruikt worden. Deze producten vullen achtergebleven krasjes op en geven extra diepte aan de glans. Voor zover dit nog niet het geval was wordt de lak spiegelglad door deze behandeling.

Dit kan machinaal aangebracht worden met een Finishing Pad op laag toerental met bijv. de DAP 500.

Stap 10: Verzegelen
Het effect van de Black Hole danwel White Diamond willen we zo lang mogelijk behouden, en tevens willen we het niet deels wegpoetsen door direct gebruik van een wax waar cleaners in kunnen zitten. Deze zouden de laag Black Hole / White Diamond kunnen afbreken.

Hiervoor zijn sealers zoals EX-P beschikbaar. De naam zegt het al, dit is een extra laag over de voorgaande stap. Hierop komt de uiteindelijke waslaag te liggen.

EX-P kan machinaal op laag toerental en bijv. een rode pad gebruikt worden, maar is ook prima handmatig te verwerken.

Stap 11: Wax aanbrengen
Om alle lagen af te toppen gaan we nog een mooie waxlaag aanbrengen. Dit kan met zowel vloeibare als vaste waxen. Persoonlijk ga ik liever voor een vaste wax zoals de Natty's Paste Wax Blue of de Collinite 915

Eventueel een 2e laag aanbrengen voor een nog beter eindresultaat.

Stap 12: Trims
Tenslotte, dit is vooral voor B1 eigenaren omdat bij B2's vrijwel alles in kleur is meegespoten, de trims oftewel kunststof delen van de auto weer donker maken. Dit is met Trim Restorer erg makkelijk te doen. Zie ook: Review: Poorboys World Trim Restorer

Dit is het beste te gebruiken door een paar druppels op een microvezel doekje te doen en hiermee de trims en andere kunststof / rubber delen in te smeren.


Wanneer dit allemaal gedaan is ben je vele uren verder (zelf doe ik dit in 2 dagen) maar is het eindresultaat een Omega die je tegemoet blinkt. Met goed bijhouden (juiste manier wassen enz.) hou je nog lang plezier van deze grote schoonmaakbeurt.
 
he jacco,

volgens mij ben jij een echte poetser zo te lezen d:)b
na dit gelezen te hebben moet ik een heel eind komen om mijn omi er tip top bij te laten staan.
Het mooie weer komt eraan dus... poetsen maar. :Y

groeten hessel :w
 

Xedrah

Donateur 2024
Jacco, nog even bedankt voor je uitgebreide verhaal hierboven. Helemaal goed! Als naslagwerk ook...
 
A

Anonymous

Gast
Ook dit deel van het forum maak mij weer een stuk wijzer hoe je beter je auto kunt wassen. Leuk om te lezen.
 
Ik merk dat is een paar stapjes oversla als ik met het handje de auto poets.

Dat word even wat extra producten bestellen en de Omega en Vectra gaan er weer als nieuw uitzien.

Bedankt voor de tips
 
Bovenaan