Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

I'm back!

ciaobapao

Donateur 2023
Hallo luitjes,

na wat omzwervingen via een BMW Compac 1.6i '95, een BMW 318i Touring '96 en een Audi 80 2.0i '92 (binnen 3 maanden tijd) heb ik vandaag weer een Omega gekocht. Een 2.5 V6 CD Business aut. sedan uit 1996. Ik had mijn profiel nog niet verwijderd van dit forum. Kennelijk niet voor niks.

De Compac vonden de dames van het thuisfront te krap. Die heb ik toen maar na een paar weken gewisseld voor de 318 Touring. 5-deurs, dus makkelijker instap voor de passagiers achterin. Begon na een dag de motor te stotteren! Na diverse zaken vervangen te hebben waarbij het stotteren niet ophield, de auto maar verkocht aan een monteur. Die heeft de koppakking en de krukassensor moeten vervangen. Vervolgens een Audi 80 uit '92 aangeschaft (185.000) op de teller van 1e eigenaar. Elk jaar zijn beurten gehad en in zeer goede staat. Maar ja dat bleek wel saai rijden te zijn met zo'n ouderwetse 2 liter mono-pointinjectie motor (90 pk) met voorwielaandrijving. Was niet vooruit te branden met accellereren.

Begon de Omega toch al weer te missen met zijn achterwielaandrijving en de kick-down van de automaat, het luxe interieur. Had spijt dat ik hem verkocht had voor weinig. Wilde goedkoper uit zijn met lichtere auto's, maar heeft me alleen maar meer geld gekost dan de belasting die ik dacht te besparen en minder rijplezier. Onder het motto: "life is too short to drive a dull car" mijn zinnen toen toch maar weer gezet op een Omega.

Zag deze Omega gisteravond staan via internet bij een garage in Noord Holland voor een prijs binnen mijn budget. Wel een 2.5 V6 (benzinekosten) maar na een proefritje vandaag was ik helemaal om. Lekker hoor zo'n 6 cylinder. Dan maar weer een paar tientjes extra wegenbelasting en benzine, maar het was "like coming home" toen ik vanmiddag weer in een Omega aan het rijden was.
Voor de aanschafprijs en bouwjaar een nette auto. Alle snufjes werken, behalve de airco. Heb er wel een goed-werkende electrische schuif-kanteldak voor in de plaats. Stabilisatorstang hoor je rammelen op klinkerwegen en de remblokken vóór moeten eerdaags vv worden. Wat onbalans in de voorwielen (trilt wat boven de 100 km). Maar afwachten hoe de motor zich houdt. Heeft 292.000 gelopen (distr.riem vv bij 250.000).

Bijgaand pics:

o05npi.jpg


2qtcmxv.jpg


6z0dqr.jpg


nytqhv.jpg


jqpavs.jpg


8vxh54.jpg



Goodbye Audi 80, hello Omega!
2hnx8gk.jpg
 

richard66

500.000+
Welkom terug op het Forum
Ziet er zo op het oog netjes uit voor zijn leeftijd ;)

Veel plezier met je nieuwe aanwinst en veel veilige kilometers . d:)b

Gr Richard.
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Leuk je zo weer terug te zien komen. Hopelijk blijf je deze ervaren als een fijne upgrade en kun je er wat langer plezier van hebben als van je voorgaande auto's.

Ziet er nog erg netjes uit gezien zijn ervaring.
 

ciaobapao

Donateur 2023
Allemaal thanks 4 the welcome-backs.

De pret was helaas van korte duur. Kwam na een week rijden wat olie tegen in mijn koelvloeistoftankje. Afgelopen vrijdag de bekende mokkakleurige drap, waarover al diverse verslagen op dit forum en op het net te lezen zijn. Pfffff....... Motor loopt nog goed, maar af en toe spuit ie kennelijk een liter olie naar het koelsysteem. Krijg dan de melding: "olietekort". Op de oliepeilstok geen witte aanslag. Dus kennelijk geen koelvloeistof in de motor. Auto heeft verder geen garantie (bodemprijs) dus kan er niet mee terug naar de dealer waar ik hem gekocht heb.
Dus nu aan het dubben wat te doen. Heb geen ervaring met vervangen van een koppakking, laat staan van een 6 cylinder motor. Tonboy heeft mij met mijn vorige Omega nog geholpen met tips om mijn voorste draagarmen te vervangen, wat goed is gegaan. Maar dit is toch iets van een andere orde. Heb geen idee wat het kost als ik het uitbesteed aan een garage. Las ook nog iets over de warmtewisselaar die zou kunnen lekken.
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Ik zou eerder denken aan de warmtewisselaar dan aan een koppakking.

Die warmtewisselaar zit tussen de koppen in, dus het is wat werk, maar te doen. Een setje met deksel en O-ringen heb je op eBay voor rond de 190 euro.

Wel nadien goed je koelsysteem doorspoelen, zeker ook richting je kachelradiateur, zodat die olie eruit komt.
 

ciaobapao

Donateur 2023
Ok B-Buster. Maar die ww is dan sowieso stuk met deze symptomen of kan ie los zitten of iets dergelijks?
 

tonboy

Verbannen
Een auto kopen zonder garantie betekent niet dat je helemaal geen garantie meer hebt. Als je een auto koopt bij een autobedrijf, dan valt zijn verkoop aan jou onder verkoop aan consumenten. Dit betekent dat jij mag aannemen dat de auto daadwerkelijk in de staat verkeert waarin het autobedrijf zegt dat de auto verkeert.

Dit betekent dat je, wanneer bijvoorbeeld binnen een week de distributie riem knapt, wel zeker garantie hebt. Omdat de auto in dat geval absoluut niet in de staat verkeert die je redelijkerwijs mag verwachten.
 

ciaobapao

Donateur 2023
Tnx Yves. Dit was idd wel snel na aanschaf. Shit happens....

Jacco, aangezien die olie in je koelsysteem je slangen kan aantasten; zou het zin hebben om, totdat ik de ww ga/laat vervangen, het koelsysteem vast te spoelen. Het is nu pas een paar dagen dat de olie in het koelsysteem zit. Weet niet na hoeveel tijd de slangen aangetast worden?<br /><br />-- 22 feb 2015 21:34 --<br /><br />Je hebt gelijk Ton, ben misschien wat te bescheiden. Ga morgen wel bellen, wie weet valt er wat te regelen. Al was het alleen maar dat ze me in prijs voor de reparatie tegemoet komen.
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Nee heb je, ja kun je krijgen.. kunt het altijd proberen. Wel is het zo dat als is afgesproken dat het een meeneemprijs is op een toch al bescheiden aanschafbedrag, er een groot grijs gebied is in hetgeen je mag verwachten zoals Ton schetst. Dat recht hebben vs. het krijgen kan een lastige zaak worden, die al snel duurder gaat uitpakken dan het vervangen van het onderdeel in dit geval. Even ervan uitgaande dat het de WW is.

Ik zou hier niet (lang) mee doorrijden, slangen gaan niet zomaar stuk maar zijn ook al wel op leeftijd. Bij mijn B2 heb ik hem al gehad, na een week geconstateerd en toen zat er al flink wat olie in het koelsysteem. De eerstvolgende rit was naar de VOD destijds, wat toen incl. een grote beurt flinke rekening is geworden, mede met dank aan het schoonmaken van het systeem waar ze wel even mee bezig zijn geweest. Doe je het zelf dan ben je voor minder dan 1/3 van dat bedrag klaar.. lijkt me de overweging waard. :)

Een van de fijne klusjes aan de V6. _O-

En dat zeg ik met de wetenschap dat ik zelf komende maand ook aan de beurt ben gezien de KVS lekkage van de MV6 en het wat van roestkleur voorziene KVS in het expansievat. Stel je voor dat we ons gaan vervelen.
 
hoe kun je u nu vervelen als je 3.0 v6 hebt? altijd wel iets om te sleutelen of aan te passe! zo niet ga je toch een endje cruisen! 8)
 

Vega

Medewerker
Administrator
B-Buster zei:

En die was inderdaad heel erg stuk. :S
Vanmiddag nog even gezien en even meegeholpen, de motor loopt met zijn 300.000Km nog erg mooi en nu met een verse WW (Dr. Ralph) kan er weer probleemloos meegereden worden.
 

ciaobapao

Donateur 2023
Maandag nog gebeld met het autobedrijf, maar kon er niks voor elkaar krijgen.

Toen maar gelijk met Ralph gebeld. Die had nog een goede gebruikte ww liggen. Gelijk voor dinsdagochtend een afspraak kunnen maken (kwam mooi uit: ik had een vrije dag, thanks Ralph). Tijdens de rit van Alphen naar Amsterdam onderweg bij de startbaan van Schiphol de Omega aan de kant moeten zetten vanwege "Olietekort" (3e keer in een paar dagen dat een liter olie door het "waarschijnlijke" lek in de ww het koelsysteem in werd "gespuugd"). Na bijvullen, met "kromme tenen" met 90 km/u de reis voortgezet.

En zoals Peter (Vega) bovenstaand aangeeft was de ww in mijn Omega idd lek. In een paar uurtjes vervangen door Ralph (geweldig zo'n ervaren monteur bezig te zien). Er werd ruim 5 liter koelvloeistof vermengd met olie afgezogen (zie foto's). Nu nog wat olieresten die nog steeds in het kv-tankje terechtkomen. Zal nog een paar dagen duren voor het er helemaal uit is.

Bruine drap...
2j3l6pe.jpg


...nog meer bruine drap...
29pufck.jpg


11alizo.jpg


242top3.jpg


...een hoop bouten en moeren...
11jvo9i.jpg


Afzuigen van de drap...
qqzome.jpg


2n01w93.jpg


mtm710.jpg


De vervanger:
24g50jq.jpg


En ingebouwd...
29pc8wm.jpg


En klaar!
v65k7r.jpg
 
Bovenaan