Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

I'm back!

Joep

Verbannen
Kijk, dat is ook weer snel en goed opgelost zo. Mooi werk Ralph! d:)b

Nu maar genieten van je aanwinst Ronny!
 

ciaobapao

Donateur 2023
Afgelopen weken na de oliekoelerswap heeft de motor zich goed gehouden. Denk je weer ff probleemloos te rijden, nee hoor: good old Omega! Vandaag krukassensor overleden...

Bracht vanmiddag toevallig mijn schoonzoon naar de garage (waar een remcylinder van zijn Brava was vervangen) om zijn auto op te halen. Slaat de V6 op de parkeerplaats voor de garage af, en niet meer starten. Motorlampje branden. Laten uitlezen: krukassensor dood. Pffffff... kon hem gelijk laten staan. Sensor wordt maandag vervangen.
 

richard66

500.000+
Een geluk bij een ongeluk , dat het bij de garage gebeurde en niet onderweg .

Alleen weer jammer dat je nu dit weer heb , het zijn wel zorgenkindjes is altijd wat met die Omega,s :?

gr Richard.
 

ciaobapao

Donateur 2023
Idd Richard was een geluk bij een ongeluk. Krukassensor is vervangen (35 euro arbeidsloon) en de motor loopt weer. Omega rides again! Wish me luck...
 

ciaobapao

Donateur 2023
Tnx Joep! Gelijk maar ff een testje gedaan: met the mrs ff getourd vanuit Alphen naar Scheveningen en terug. Lekker rustig op de weg 's avonds en kachelen met die V6... af en toe ff de kick-down. Lekker hoor...
 

ciaobapao

Donateur 2023
Gisteren de 3-wegklep vervangen.
Paar weken na de warmtewisselaar-swap last van een lekkend koelsysteem (druppels onder de wagen). Daar gaan we weer, dacht ik: speelde toen ook al bij mijn vorige Omega van 1995. Na wekenlang elke keer bijvullen, toch maar es goed gaan kijken op een zaterdagmiddag. Vond een scheur onder de slangklem van een van de radiateurslangen. Stukje afgesneden en weer vastgeklemd. In eerste instantie geen lekkage meer, maar na een weekje toch weer lekken. Afgelopen vrijdag koelsysteem onder druk laten zetten. Bleek de 3-wegklep de boosdoener te zijn. Had er nog eentje liggen (nieuw via Marktplaats voor 15 euro) en wilde deze eigenlijk de vorige keer toen Ralph de warmtewisselaar aan het vervangen was, al plaatsen omdat alles toch open lag en je er makkelijk bij kon. Niet gedaan. Spijt.....
Gisteren 2,5 uur boven de motor gehangen/gelegen (nu rugpijn) en de klep vervangen. Koelsysteem lekt nu niet meer, pffff.....
Job done!

vnfgbt.jpg


25jl4ch.jpg


nxkyg5.jpg
 
Geweldig zo'n Omega je verveeld je niet gauw. Ik ga binnen kort ook weer eens met Ralph bellen, de wagen maakt "knoepende" geluiden rechts voor, na de laatste reparatie (vervangen draagarmen met PU bussen). Ik begin wat ongerust te worden. Altijd leuk om Ralph weer even te zien.

Gr Rob K.
 

ciaobapao

Donateur 2023
Oh ja, en een week voor de 3-wegklep-swap de gasveren van de motorkap al vervangen. Die zakte bij het minste zuchtje wind op mijn hoofd (geen druk meer) als ik de koelvloeistof weer es aan het bijvullen was. Beetje lullig een paraplu als motorkapsteun. Heerlijk zoals de kap nu weer omhoog gedrukt wordt door de nieuwe gasveren.

xm654j.jpg


rcu92t.jpg
 

ciaobapao

Donateur 2023
Back again!

In de tussentijd na een "dwaling" met weer een BMW (had de Omega 2.5 V6 weggedaan voor een 316 Coupé uit 1996, maar mistte toch weer de ruimte en luxe, pffff...), afgelopen weekend deze Omega 2.2 16V Business Edition uit 2001 met handschakeling gekocht.
Wel met 276.000 op de teller (merendeels leasebak geweest) maar daardoor binnen mijn budget. Deze bevalt wel heel goed: rijdt een stuk lekkerder dan mijn vorige Omega's en ook de audio-installatie met stuurbediening is een mooie "plus". Alleen dit keer geen lichtmetalen velgen maar wieldoppen. Maar ziet er op zich niet verkeerd uit. Banden zijn als nieuw.
Onderhoudshistorie is sinds 2007 niet meer bijgehouden in het boekje. Toen is wel bij 133.452 km de distr.riem en spanrollen en de multiriem vervangen. Weet dus niet wat en wanneer er in de tussentijd tot nu toe vervangen is. Heb afgelopen avond ff onder de afdekkap van de distr.riem gekeken en optisch gecheckt. Ziet er op zich goed uit: niet uitgedroogd of iets dergelijks en geen beschadigingen (voor wat dat waard is, zie laatste 2 pics).

Bijgaand pics:

2j62xs1.jpg


2r61qvq.jpg


34hxcw8.jpg


2quub0h.jpg


34h7x91.jpg


2ag6gsz.jpg


opsfww.jpg


2czo8c8.jpg


20fv6e.jpg


2enopd1.jpg
 

Joep

Verbannen
Nette wagen. Zeker voor z'n kilometerstand.
Kun je nagaan wanneer het voor 't laatst is gebeurd? 4 jaar of 60.000 km staat ervoor.
Ik zou in zo'n geval voor zekerheid kiezen en 'm (laten) vervangen.

Veel plezier met de aanwinst.
 

ciaobapao

Donateur 2023
Bekleding is idd nog heel netjes. Er zat wel een nicotinelaag op alle knoppen van het console, deurpanelen en stuur(hendels). Kennelijk een verstokte roker de vorige eigenaar(s). Heb een middagje moeten boenen en soppen om het weg te krijgen, bah! Dit weekend de laatste restjes nog ff wegboenen.
 

tonboy

Verbannen
ciaobapao zei:
Bekleding is idd nog heel netjes. Er zat wel een nicotinelaag op alle knoppen van het console, deurpanelen en stuur(hendels). Kennelijk een verstokte roker de vorige eigenaar(s). Heb een middagje moeten boenen en soppen om het weg te krijgen, bah! Dit weekend de laatste restjes nog ff wegboenen.
Dusty, een allesreiniger van de Action, doet wonderen (tip van Berry).
Overigens zal de bekleding dan ook onder de nicotine zitten.
 

ciaobapao

Donateur 2023
Ja, Dasty van de Wibra. Heb ook nog een mr Proper allesreiniger liggen. Kijken of ik vandaag een gaatje vind tussen de F1 vrije training/kwalificatie en de Tour...
 

ciaobapao

Donateur 2023
Ok. Ik las in het draadje onder Wasbox > Interieur > interieurdelen schoonmaken, ook al iets over plakkerige gecoate delen. Dacht in mijn geval dat het een nicotine/teerlaag was van het roken in de auto door de vorige eigenaar (je vingers ruiken er naar als je aan de knoppen/hendels zit). Merkte idd al dat het laagje er moeilijk af te boenen is. Maar is kennelijk een combi van coating en nicotine-aanslag wat het plakkerig maakt.
 
Bovenaan