Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Inhouden / schokken bij constante snelheid

Dag beste mensen,

M'n Omega B 2.2 loopt niet helemaal soepel zoals ie altijd gedaan heeft. Als ik op cruise control een constante snelheid rij (bijv. 80 in de 5, maar ook in de 4, 130 op de snelweg in de 5) dan lijkt 't alsof ie af en toe schokt en inhoudt. 't Is zowel bij koude als warme motor 't geval. Krijg geen enkele foutmelding te zien, geen MM lampje, ook als ik 'm uitlees is niets terug te lezen. Bougies nagekeken: geen rare sporen te bekennen, bobine idem (ook niks geks te bekennen). LMM eens gewisseld, ook 0,0 effect. Bougies zijn origineel GM en zitten er nu 25.000km in.

Carterontluchting heb ik onlangs schoongemaakt en ook gister nog eens gecheckt. Alle slangen en ook de oliepijp vanaf het carter richting kleppendeksel is schoon en vrij van troep. Met de oliedop los erop danst de dop wel aardig. Met andere woorden: via het olievulgat blaast ie aardig. Zeker als ik dit vergelijk met een Z18XE.

Wellicht handig ter info: ik heb jaren terug het gasklephuis schoongemaakt en het pijpje opgeboord. Afgelopen zomer heb ik 't gasklephuis (preventief) nog eens schoongemaakt, maar zonder al teveel troep. Nu heb ik wel een olieafscheider erin zitten (ook schoon). Deze zit er nu een 30.000km in.

Op valse lucht heb ik ook even gecheckt met de welbekende remmenreinigerproef. Ook daar viel helemaal niets uit op te maken. Bleef netjes constant stationair draaien.

Iemand nog tips of idee waar dit aan zou kunnen liggen (en: wat ik eraan kan doen)? Alvast dank! ;)
 

Joep

Verbannen
Doet de bobinebrug nog goed z'n werk? Deze willen nog wel eens haperen voordat ze defenitief de geest geven.
 
Dank voor je reactie! Voor zover bekend wel, vraag is natuurlijk of dit verder nog ergens terug te zien is? Merk je dat in een bepaald toerenbereik? Of is dat random?

En, geeft dit normaal geen foutmelding?
 
Bobine gewisseld maar helaas, ook setje NGK bougies erin gezet, geen resultaat. Ik dacht (heel stom), bel de VOD eens, maar dat is toch echt allemaal één pot nat in NL: OOD, de onvriendelijke opel dealer. Weigeren te helpen omdat een Omega “te oud is en dat niet in het verdienmodel past”, dus maandag gaat ie fijn naar mijn DDOD: degelijke Duitse Opel dealer. Daar willen ze er namelijk maar al te graag aandacht aan besteden. Irritant hoe Nederlandse garages je louter willen plukken...
 
Oorzaak lijkt bekend, DDOD heeft geconstateerd dat de temp sensor in de LMM verkeerde waardes doorgeeft, met bovengenoemde gevolgen. Van genoemd serviceniveau kan menig Nederlandse garage nog héél véél leren. ;)
 
Ik niet, maar de dealer wel! ;) Maar leek me handig ook hier te delen, mocht iemand iets soortgelijks tegenkomen.
 

omega_cruiser

A.k.a. insignia_cruiser
Donateur 2023
De lmm had je al vervangen, was die ook niet goed dan?

Maar fijn dat het is opgelost d:)b

Grt. Hans
 
Jep, wel vervangen, maar destijds waarschijnlijk niet lang genoeg getest zodat de waardes ook juist ingeleerd waren. Dan werkt ‘t natuurlijk niet zo lekker!
 
Na een hele rits LMM’s getest te hebben, tussentijds resetten helaas tot de conclusie gekomen dat het gestotter nog steeds aanwezig is. Gek genoeg trekt ie wel goed en is het verbruik normaal, maar... hij schokt nog altijd. Bij koude motor lijkt het nu heviger dan bij warme, desondanks is het nooit helemaal weg. Iemand nog tips? Eventueel vacuümsysteem dat ergens niet in orde is?
 
Nog even een update: bij nadere inspectie van het gasklephuis (brandschoon overigens), viel me op dat de gasklep een klein beetje speling heeft in rotatierichting. Zou dat het hele probleem kunne zijn? Mag zo’n gasklep überhaupt enige speling hebben? Kan me voorstellen dat deze gewoon strak in een positie moet staan, immers, een kleine rotatie is een flinke verandering in luchtinlaat.
 
Dank je Joep, ik kan vanavond een ander gasklephuis monteren om te kijken of dit verschil maakt, figers crossed...! Mocht ik een andere nodig hebben, dan meld ik me bij je!
 
Bovenaan