Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

intercooler ventilator

Wie kan mij vertellen wanneer de ventilator van de intercooler gaat draaien, en wie of wat er voor zorgt dat die ventilator word aangestuurd.
 

Berry

OOP Huisleverancier
dti heeft vico Peet ....bij mij draait ie al tijd maar 9 van de 10x zitten ze vast gerot.
 
Die ventilator van mijn intercooler heeft laatst gedraaid toen ik hem had gedemonteerd en rechtstreeks had aangesloten op de accu.
Maar gemonteerd op de auto heeft hij nog nooit gedraaid.
Daarom wil ik ook graag weten waar hij zijn spanning weg krijgt.
Heeft iemand hier misschien een schema van.
 

Illuminat0r

KnuffelBelg
Zit ook een zekering tussen in de motorruimte-relaiskast.
Die zekering springt met zekerheid stuk.

Je ventilator krijgt alle zouten en vuiligheid van de weg te verwerken daar beneden in de hoek en de as loopt gewoon vast.
WD40 kan kort helpen, maar na 2 keer geeft je dat op en haal je dat ding er gewoon uit...

*ik zie nu net dat je WD40 als avatar hebt, dus misschien hou jij het dan 5 keer vol :k

Zekering F55 20A
https://www.opelomegaportal.nl/foru...ering-relais-motorruimte-motronic-y25dt.2184/
 
Bedankt voor de reactie's allemaal.
De ventilator gaat gewoon soepeltjes rond, en de zekering is gewoon in orde , dus de zoektocht gaat nog even verder.
Ik had zelf al zitten te bedenken dat hij misschien pas gaat draaien als de variabele geometrie van de turbo helemaal open staat en de turbo de volle druk levert aan de inlaat kant.
Maar misschien denk ik te moeilijk , en moet hij gewoon de hele tijd draaien???
 

Illuminat0r

KnuffelBelg
Idd niet zo ver zoeken. Staat gewoon parallel met andere fans.
Zal dadelijk nog eens in het schema kijken ben het vegeten te doen gisteren.
 

Illuminat0r

KnuffelBelg
voila, straks is wat later, maar bon:
Relais K51 bedient de IC koeler en de radiator koeler bij thermostaat-contact naar massa.
K48 de relaiskast-fan
Dus als de motor warm is moet die gaan draaien.
Relais K52 + K96 is voor motor heet mijns inziens.
Relais K87 bedient eveneens de radiatorfan indien ECO-uit, echter staat die niet parallel met de IC fan, hier kan je dus al mee afleiden of er iets niet werkt.
K22 is een NC naar de extra KV pomp

Massapunt K51, K48 komt aan op koeling-teststekker (paars in motorruimte-relaiskast) pin 1, chassis is daar pin 6
Massapunt K52, K96 op pin 2
pin 3 is 12V contact, niet te gebruiken om je fans direct mee aan te sturen

M4 en M11 zijn je grote radiatorfans.

Tis geen eenvoudig schema en ik heb het nog nooit in detail bekeken:
in totaal 4 fans (M4, M11, IC en relais) en een extra koelvloeistofpomp.
De fan voor relaiskast koeling ga ik hier niet besrpeken.
* Als ECO aanstaat en motor koud, gaat er geen fan draaien, ook niet KV pomp
* Als ECO aanstaat en motor warm, dan gaat K51 in en bijgevolg:
M4 en M11 in serie op halve kracht, -pomp KV +relaiskast
Hier moet je massa krijgen op TestCon pin 1.
* Als ECO aanstaat, en motor heet, dan gaat ook K52 erin en komen M4 en M11 parallel op volle kracht, -pomp KV +relaiskast
Hier moet je ook massa krijgen op TestCon pin 2.
* Als je nu ECO uitzet en dus aircocompressor benut:
dan gaat meteen M4 in serie met M11 op halve kracht -pomp KV -relaiskast
* ECO uit en motor heet is uiteraard weer alles aan op volle kracht.
* nakoeling zonder sleutel op contact:
#bij motor heet: geen extra effect zonder sleutel op contact
#bij motor warm: ICfan + M4 en M11 in serie op halve kracht +pomp KV
 
Laatst bewerkt:

Illuminat0r

KnuffelBelg
Volgens mij allemaal leuk om uit te zoeken, maar je gaat meer hebben aan je IC luchtdicht te maken dan aan de extra koeler volgens mij.
Dat ding perst er langs overal olie aan uit wat duidt op een slechte dichting.
Maakt ook dat alle zand erin blijft plakken en hem verstopt...
 
Stijn, bedankt voor deze wel heel uitgebreide informatie.
Als ik het allemaal goed begrijp dan komt het dus zelden of nooit voor dat de IC fan gaat draaien, omdat hij is gekoppeld aan de twee grote ventilatoren die voor de radiator zitten.
Ik heb ze nog nooit op volle kracht horen draaien.
Gezien het feit dat ik het gehele inlaat gedeelte potdicht heb gemaakt ga ik me geen zorgen maken over extra koeling.

Nogmaals bedankt.
 

Illuminat0r

KnuffelBelg
Het was laat en ik heb idd 1 stap vergeten te melden en dat heeft peter rechtgezet ondertussen.

*eco uit en motor warm (1e trap) is dus ook IC fan aan.
Schakeltemperatuur weet ik niet maar je kan dat punt testen op XP paarse testcon.

Volgens mij gaat dat onder de 90° zijn.
Trap 2 ligt heel hoog want ik heb die nog maar 1 keer geweten bij mij, deze zomer.
 
Bovenaan