Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Jevv's Omega pech

Beste mede-Omega rijders,

Ik tilde gister even mijn motorkap op, en toen viel mij het volgende op:

9475994563_f7911d6035_b.jpg


9475991395_6d27a0b7b9_b.jpg


Voor zover ik weet is dit nog niet zo lang. Tenzij het me gewoon nooit eerder is opgevallen, maar dit lijkt me onwaarschijnlijk.

Ik ben eigenlijk nogal een leek op dit gebied, dus vandaar dat ik vraag naar jullie professionele mening.

Is dit erg? En zo ja, wat kan de oorzaak zijn en hoe fix ik het? Ik heb hier en daar al wat gelezen over een eventuele lekke kleppendekselpakking? Echter stonden er nergens foto's bij en het topic dat ik heb gevonden over het vervangen van die pakking ging over een V6... Dus ik dacht ik open even een eigen topic :).

Alvast bedankt!

EDIT: Ik controleer trouwens regelmatig mijn oliepeil, en voor zover ik kan zien verbruikt ie geen druppel.
 

Colinh

Donateur 2023
Re: Olie op het blok? Erg of niet?

Even schoonmaken en kijken of je het volgende week weer hebt.
 
Re: Olie op het blok? Erg of niet?

Trek de bougie doppen ook eens los, en kijk of de bougies niet in de motorolie zwemmen. Meestal is olie rond de klepdeksel bouten een voorbode dat de klapdekselpakking niet meer goed is.

Mvg, Jan Wieger.
 
Re: Olie op het blok? Erg of niet?

Thanks voor de reacties! Ik zal vanavond na m'n werk of morgen even m'n bougies checken.
 
Re: Olie op het blok? Erg of niet?

dit is inderdaad het zweten van de klepdekselpakking, is in beginsel niet erg maar als de bougieschachten ook vettig zijn toch pakking vervangen, is niet zoveel werk, dit is een euvel van de motoren
 
Re: Olie op het blok? Erg of niet?

Thanks, heb er ook even een vriend van me naar laten kijken, die is automonteur en was toevallig in de buurt. Hij gaf hetzelfde commentaar als Jacques. Wat hem verder nog opviel was dat er olie lekt uit m'n stuurbekrachtiging. Ik zal zodra ik tijd heb daar ook even wat foto's van posten. Potje zit in principe nog vol genoeg, maar het kleurtje is niet helemaal meer lekker en de slang die eraan zit, zit helemaal onder de olie. Daar ben ik iets minder blij mee. Maarja, wordt vervolgd.. :P
 
Re: Olie op het blok? Erg of niet?

Maar hij is volgens mij niet zomaar een beetje vettig. Zie hier de foto's:

9493107140_e78a095843_b.jpg


9493122526_9751d06e06_b.jpg


En nog een foto van het goedje zelf:

9490316737_2e2855cb4e_b.jpg


Heb het voor nu maar even schoon gemaakt:

9490322115_a7787d6320_b.jpg



Nu maar even kijken hoe lang het duurt voor het er weer onder zit. Ik check trouwens waarschijnlijk vanavond voor de zekerheid m'n bougies even.
 
Re: Olie op het blok? Erg of niet?

de stuurolie slang zou ik gewoon vervangen en dan meteen het stuursysteem spoelen met schone olie kost een paar liter olie maar dan is het ook weer mooi fris
 
Re: Olie op het blok? Erg of niet?

Ik zou ook de slang vervangen, rubber en olie gaan niet zo goed samen.
Een nieuwe slang zal de kosten niet zijn en je weet zeker dat ie niet poreus raakt of gaat scheuren.
Zal geen pretje zijn denk ik een omega sturen zonder stuurbekrachtiging :D
 

Colinh

Donateur 2023
Re: Olie op het blok? Erg of niet?

Bij mij heb ik vorig jaar het potje losgehaald en het klemmetje weer goed vastgezet. Klein jaartje verder nog steeds goed en droog.



Gr Colin
 
Re: Olie op het blok? Erg of niet?

opcxtreme zei:
Ik zou ook de slang vervangen, rubber en olie gaan niet zo goed samen.
Een nieuwe slang zal de kosten niet zijn en je weet zeker dat ie niet poreus raakt of gaat scheuren.
Zal geen pretje zijn denk ik een omega sturen zonder stuurbekrachtiging :D

Ach, wat is nou 1500kg?

@Colin: Ja, ik denk dat ik dat in eerste instantie ook doe, en het gewoon even aankijk. Mocht het binnen korte tijd weer gaan lekken ga ik de boel vervangen. Kan natuurlijk zijn dat het klemmetje gewoon niet meer goed zit.
 
Re: Olie op het blok? Erg of niet?

Even een update:

Ik heb vorige week het klemmetje van de slang aan het potje losgehaald, de slang even goed tegen het potje aangedrukt en toen het klemmetje weer stevig vastgedraaid. Vandaag nog even de slang gecheckt en er zat geen olie op, alleen wat vuiligheid maar dat lijkt me niet meer dan normaal.

De olie op het blok zelf heb ik een tijdje terug ook schoongemaakt en even de schroef aangedraaid waar het omheen lag. Dit ging opvallend makkelijk, dus ik denk dat dat gewoon even nodig was.

Verders ziet alles er goed uit en merk ik niks tijdens het rijden ofzo. Dus ik denk dat de slang gewoon een beetje los zat en dat het nu is opgelost. Ik houd het de komende weken nog wel even in de gaten, maar voor nu vind ik het wel goed zo :P.

Iig bedankt voor de reacties :).
 
Re: Olie op het blok? Erg of niet?

Soms kan het makkelijk zijn he d:)b
Fijn dat je weer lekker met een gerust hart kan rondrijden :D
 
Re: Olie op het blok? Erg of niet?

Ja, ik ben wel iemand die altijd gelijk van het ergste uitgaat. Heeft ook zo z'n voordelen, want 9 van de 10 keer valt het wel mee :P.
 

yoyo

The UK brothers
Re: Olie op het blok? Erg of niet?

Jevv zei:
Ja, ik ben wel iemand die altijd gelijk van het ergste uitgaat. Heeft ook zo z'n voordelen, want 9 van de 10 keer valt het wel mee :P.

Die gedachte had ik ook , maar het ging bij meestal andersom. :X
 

omega_cruiser

A.k.a. insignia_cruiser
Donateur 2023
Re: Olie op het blok? Erg of niet?

De schroeven van de kleppendeksel zit normaal vast gedraaid met 8nm

Dat is inderdaad of de boutjes los zitten/niet goed aangedraaid, alleen is daar een goede rede voor

Zodat je de pakking niet er tussenuit klemt, met lekken tot gevolg

Grt. Hans
 
Re: Olie op het blok? Erg of niet?

omega_cruiser zei:
De schroeven van de kleppendeksel zit normaal vast gedraaid met 8nm

Dat is inderdaad of de boutjes los zitten/niet goed aangedraaid, alleen is daar een goede rede voor

Zodat je de pakking niet er tussenuit klemt, met lekken tot gevolg

Grt. Hans

Ik heb mij laten vertellen dat dat ongeveer handvast is, dus ik heb hem een klein tikje gegeven. Heb hem dus niet strak aangedraaid maar gewoon lichtjes.
 
Re: Olie op het blok? Erg of niet?

Laten we dit topic maar vast omdopen naar "Jevv's Omega pech".

Van de week stopte ineens m'n accu ermee, dus ik gelijk denken aan m'n dynamo, even door laten meten, accu kapot. Goed nieuws.

Had alleen geen tijd om een nieuwe accu te halen dus dan maar ff de minpool eraf en hopen dat ie vandaag wil starten. Helaas is ie weer leeg, maar nu is er meer aan de hand.

De mat aan passagierskant is compleet doorweekt, dus er moet ergens een lek zitten wat nu met die regen alles lekker naar binnen laat lopen.

Daarnaast viel me op dat het echt onwijs stinkt in m'n Omi, dat was eerder nog niet zo. Ik heb er moeite mee de geur de identificeren maar het lijkt erop alsof iemand iets verkeerds heeft gegeten de dag ervoor.

Iemand hier die een idee heeft van wat er aan de hand zou kunnen zijn?

Ik gok dat m'n accu sluiting heeft gemaakt door dezelfde lekkage, alleen zit m'n accu natuurlijk aan de bestuurderskant. En waar komt dan die geur vandaan? Kapotte airco? Of gewoon het regenwater?

Overigens heb ik hem gisteravond met starkabels even laten lopen en heb ik er een stukje mee gereden. Verder niks raars opgevallen.

Dus ik weet het ff niet meer. Nu maar even met de bus naar het werk.
 
Bovenaan