2 maanden geleden heb ik mijn driewegklep vervangen ivm lekkage, nu begint het kouder te worden en moet de kachel soms een een standje hoger.
Gisteren kwam ik er tot mijn verbazing dat ik enkel airco krijg en als ik hem boven de 25 graden zet een klein beetje lauwe warmte, en die komt pas als de motor tegen de 95 graden zit.
Eerst dat ik dat de oorzaak bij een iets te laag koelvloeistofniveau dus dat heb ik van week netjes op het koude pijl gebracht, maar dat gaf geen verbetering.
Op mijn werk in de werkplaats gevraagd of ze daar een oplossing wisten en de monteur dacht dat er misschien wat lucht in de leidingen zit van de kachel/interieurradiator.
Zijn advies was om de motor even op bedrijfstemperatuur te rijden, en dan het expantievat van de koeling rustig open te draaien (ivm hitte) zodat de eventuele lucht in de
leidingen kon ontsnappen en daarmee het probleem opgelost zou zijn.
Vandaag na mijn werk dus maar met een omweg naar huis gereden om te zorgen dat de motor op zijn gemak naar de juiste temperatuur kon komen.
Eenmaal thuis gekomen liet ik hem stationair nog wat warmer worden ( 95 Graden) en voorzichtig draaide ik de dop van het vat los met de wetenschap dat
ik op een moment een sis zou gaan horen van de overdruk, maar dat kwam er niet. In plaats daarvan gutste het koelvloeistof er uit en niet zo'n klein beetje ook.
na een beetje van de schrik te zijn bekomen draaide ik hem weer dicht en stopte de motor. Tot mijn verbazing was het niveau van de vloeistof tot 2 cm onder het koude streepje
gezakt, motor weer gestart en het bleef gelijk. Nog een keer voorzichtig de dop open gedraaid maar geen gesis of vloeistof te bekeken.
Al met al een hoop rare zaken maar geen warme kachel, alleen maar lauwe lucht.
Kan iemand mij vertellen waar de oorzaak van dit alles kan zitten, een verstopte ( kapotte) klep of zo.
Gisteren kwam ik er tot mijn verbazing dat ik enkel airco krijg en als ik hem boven de 25 graden zet een klein beetje lauwe warmte, en die komt pas als de motor tegen de 95 graden zit.
Eerst dat ik dat de oorzaak bij een iets te laag koelvloeistofniveau dus dat heb ik van week netjes op het koude pijl gebracht, maar dat gaf geen verbetering.
Op mijn werk in de werkplaats gevraagd of ze daar een oplossing wisten en de monteur dacht dat er misschien wat lucht in de leidingen zit van de kachel/interieurradiator.
Zijn advies was om de motor even op bedrijfstemperatuur te rijden, en dan het expantievat van de koeling rustig open te draaien (ivm hitte) zodat de eventuele lucht in de
leidingen kon ontsnappen en daarmee het probleem opgelost zou zijn.
Vandaag na mijn werk dus maar met een omweg naar huis gereden om te zorgen dat de motor op zijn gemak naar de juiste temperatuur kon komen.
Eenmaal thuis gekomen liet ik hem stationair nog wat warmer worden ( 95 Graden) en voorzichtig draaide ik de dop van het vat los met de wetenschap dat
ik op een moment een sis zou gaan horen van de overdruk, maar dat kwam er niet. In plaats daarvan gutste het koelvloeistof er uit en niet zo'n klein beetje ook.
na een beetje van de schrik te zijn bekomen draaide ik hem weer dicht en stopte de motor. Tot mijn verbazing was het niveau van de vloeistof tot 2 cm onder het koude streepje
gezakt, motor weer gestart en het bleef gelijk. Nog een keer voorzichtig de dop open gedraaid maar geen gesis of vloeistof te bekeken.
Al met al een hoop rare zaken maar geen warme kachel, alleen maar lauwe lucht.
Kan iemand mij vertellen waar de oorzaak van dit alles kan zitten, een verstopte ( kapotte) klep of zo.