Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Kachelradiateur lek

Van een gering waterverlies, liep het waterverlies dit weekend plotseling sterk op (bijna 1ltr/dag)
Nu was het ook makkelijker te traceren waar de lekkage vandaan kwam. De kachelradiator was niet lek, maar een waterklep was de boosdoener. Gelukkig kon ik de zaag weer opbergen en had eindelijk een mazzeltje.
Ik had lekkage aan een verwarmingsklep van mijn omega. De klep bevindt zich onder het luchtfilterhuis.
Volgens mij regelt hij de doorstroming van het water door de "standkachel". Ik heb de klep verwijdert en vervangen door een stukje leiding, de (onderdruk)stuurleiding heb ik afgedopt met een boutje.
Kan ik dit zo laten of is het noodzakelijk dat er een nieuwe klep wordt geplaatst ?
Kan iemand mij daar zinvol advies over geven ?
Bvd, Mistral.
 

Illuminat0r

KnuffelBelg
Die klep gaat daar niet voor niets staan.
Zeker als je een standkachel hebt is het watercircuit toch al wat ingewikkelder gemaakt.
Probeer eens een nummer te lezen op de klep en een simpelweg te vragen wat die waar kost.
Zou nog best kunnen meevallen, en aangezien je deze zelf er vantussen gehaald hebt kan een nieuwe installeren ook niet zó moeilijk zijn.
(Post het nummer ook even hier)

De standkachel helpt bij een diesel toch wel merkelijk om de binnenruimte sneller op te warmen...
en dus ook je motor.

ik weet nu ook het doel niet van die klep, maar je moet ook zien dat nu je standkachel niet 'heet' loopt doordat er geen water meer kan doorstromen...
Normaal is dat beveiligd en schakelt hij uit, maar toch... (die kacheltjes zijn dan weer niet goedkoop)

Jonathan (design-edition) merkte vorig jaar toch op dat zijn Omega in de korte ritten gewoon niet meer warm werd door zen kapotte standkachel...
 
Sorry, het is overigens geen standkachel maar een hulpverwarming.
Volgens mij schijnt iedere omega-diesel er één te hebben.
De klep is vervangen door een pijpje, dus de toevoer is open en niet afgesloten.
Het nummer van de klep is GM 90566948 en kost ongeveer 40 euro.
Toch een hoop geld voor een onderdeel waarvan de funktie een vraagteken is.
Kan het kwaad wanneer ik de klep niet zou vervangen ?
 

Illuminat0r

KnuffelBelg
Als het de hulpverwarming is zie ik niet meteen een probleem dat deze niet meer zou werken.
Trek dan wel even de stekker eruit, zodat je hulpverwarmig niet onnodig tracht aan te springen.
Na een aantal keer proberen (ik dacht 10 keer) gaat die in veiligheid en moet ze gedemonteerd gereset worden in een speciaalzaak... (tenzij weerom dacht ik ze weer goed opstart)
Lange tijd niet gebruiken is dan ook weer om problemen vragen, zo doet die van mij het ook weer niet 100% meer na de zomerstop... :( (ik heb standverwarming)

Maar ik kan mij niet onmiddellijk een extra klep inbeelden bij een 'hulp'verwarming, omdat deze gewoon in helemaal in serie zit met de motor, en dus ook enkel in werking is bij draaiende motor en dus draaiende waterpomp...

Je gaat het wel merken in de koudere dagen, Ik zou het wel weten wat die 40€ moest doen :)

Idd, Iedere Omega Diesel heeft er eentje.
 

Illuminat0r

KnuffelBelg
martslaats zei:
Idd, Iedere Omega Diesel heeft er eentje.
is dit ook van toepassing bij een 2.5 td van 2000
gr mart

Dan zou ik zeggen kijk eens aan je rechterveerpoot of vlak voor het rechtervoorwiel onder de bumper?
 
Hallo beste allemaal,

Ik ben ook aan de beurt ;(
De kachelradiateur is giga lek.....
Lekker dan, zo'n kleine maand in het bezit van deze omega en dan dit Pffff.
Maarja LANG LEVE HET OOP *O* Hierdoor in contact gekomen met Ralph en we gaan er samen aan werken.
Als we aan project "in en uitbouwen" van de dash gaan beginnen dan zal ik trachten dit allemaal met de camera vast te leggen.

Groetjes,
Mario aka Kippesoep
 
Mja je kan er niks van zeggen.. het overkomt nu eenmaal ! ik heb het nog niet mee gemaakt, ook bij mijn vorige B Omega niet, heb er afgelopen winter en de winter ervoor 2 A Omega bij gehad (Schors mijn B 's winters altijd vanwege de pekel en andere ellende) en die zijn beide wél lek geweest ! maar het vervangen van een kachel radiateur van een A Omega is nog niet een kwart van het werk van een B Omega ! KR van een A Omega vervang je in 20Min, jammer dat dat bij de B Omega niet meer is.. naar die zit ook zo vol en is zo geautomatiseerd !

Succes i.i.g. ! Ralph is een top kerel ! d:)b


Groetss,
Sjors
 
R

Ralph

Gast
we gaan er een record tijd van maken zodra ik weer op de been ben.
ik wil het binnen de 8 uur doen.
 

yoyo

The UK brothers
Je haalt mij de woorden uit de mond Jack.
@Ralph,... weer op de been???????? klinkt als griepje of goede verkoudheid.?
 
R

Ralph

Gast
dit is serieuze shit, men heeft in mijn rug achter de graad een gezwel gevonden wat er echt uit moet. dit na aanleiding van klachten dat mijn benen gevoelloos werden na lang staan of lopen al dan niet auto rijden.
 
Ralph zei:
dit is serieuze shit, men heeft in mijn rug achter de graad een gezwel gevonden wat er echt uit moet. dit na aanleiding van klachten dat mijn benen gevoelloos werden na lang staan of lopen al dan niet auto rijden.


Oh donders man ! dat is best heftig !

Heel veel sterkte en succes Ralph !


Groetkes,
Sjors
 

Vega

Medewerker
Administrator
Inderdaad zeer serieuze aangelegenheid, sterkte en als wij wat voor je kunnen betekenen laat het ons weten.
 
Bovenaan