Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

kachelventilator

Andrew

600.000
Naar het zich laat aanzien is de kachelventilator niet goed meer, de eerste tijd is er een grommend/kreunend geluid te horen zonder dat er noemenswaardig luchtstroming uit de roosters komt maar dat nog wel reageert op het langzamer zetten van de ventilator (geluid verdwijnt dan). Veelal na een minuut of 5 rijden doet de ventilator het weer normal. Echter, vanmorgen na een uur rijden stond ie nog steeds te kreunen.

Morgen wil ik die ventilator eens demonteren, hopelijk is ie nog te redden, anders een vervangend exemplaar regelen.


Mijn vraag: waar zit dat ding en hoe kom ik erbij? Ik heb al de forum zoekfunctie gebruikt en wat plaatjes op ecat24 zitten bekijken (nummertje 3) maar daar word ik niet veel wijzer van.

2kpyk5.jpg


Andrew
 
Als ik me niet vergis zit die onder het dashboard.
Heb hier een stukje over gelezen in een forum der waren er twee. 1 die het hele dasboard eruit had gehaald en 1 die een gedeelte los had gemaakt
 

Joep

Verbannen
altemo zei:
Als ik me niet vergis zit die onder het dashboard.
Heb hier een stukje over gelezen in een forum der waren er twee. 1 die het hele dasboard eruit had gehaald en 1 die een gedeelte los had gemaakt
Jij hebt het over de kachelradiateur. Ventilator is wat anders. :P
 

Illuminat0r

KnuffelBelg
Kan je volgens mij ook bij als je het dashboardkastje uitneemt.

Gaat wel nog steeds slangenmens vereisen te zijn :9

Let goed op dat je die vacuumen niet breekt als die daar in de weg lopen...
 
Plaatje geeft een beetje een vertekend perspectief zo, maar vanonder je motorkap geredeneerd zit ie echt direct achter je interieurfilter (je kunt hem zelfs zien zitten en aanraken als je de behuizing van dat filter eruithaalt). Ik denk inderdaad dat je het best je dashboardkastje kan demonteren. Klinkt in mijn oren in ieder geval het meest logisch. Vanonder de motorkap kun je er alleen bij maar verder niks demonteren dus het moet sowieso van binnenuit.
 

Andrew

600.000
Vanavond maar eens het dashboardkastje gedemonteerd en dan kijk je inderdaad tegen de behuizing van de kachelventilator aan. Er moet nog wel een soort van kabelbrug worden losgemaakt (alleen de brug, gelukkig niet de draden die erin liggen) en de luchtbuis naar het rechter luchtrooster moet eruit voordat je erbij kunt.

Het ventilatorhuis zit met 4 torx inbus schroeven vast, waarvan er 3 heel simpel uitgedraaid kunnen worden en 1 niet zo simpel omdat er geen ruimte is om een torx-dopje op te zetten :( Uiteindelijk is het gelukt met een torx-schroevendraaier er heel scheef tegenaan te drukken en gelukkig zat ie niet heel erg vast. Vanuit de ventilator komen 2 dikke draden die naar de kachelweerstand gaan, alwaar ook een ander stekkerblokje op aansluit. Die kachelweerstand steekt in een luchtkanaal waardoor de ventilatorsnelheid op basis van de temperatuur gestuurd wordt, vermoed ik. Die weerstand heb ik er ook even uit geklikt.

Vervolgens alles losliggende heb ik de elektrische draden weer aangesloten. Na aanzetten van het contact en de knop voor de voorruit ontwasemen indrukken begon de ventilator keihard te draaien :? :?

Ik heb de ventilator nog wel even uit de behuizing gehaald (3 torx schroeven) en vervolgens met perslucht alle vuil weggeblazen. Na meerdere keren testen van de ventilator kom ik tot de conclusie dat dit een gevalletje "zelfgenezing" is want ook na het terugplaatsen van het kachelhuis en de kachelweerstand in het dashboard werkt alles naar behoren. En vanmorgen en vanmiddag deed de ventilator echt helemaal niks meer.

Inmiddels is het te donker om het dashboardkastje weer in te bouwen, maar dat komt morgen wel.

Bedankt voor de tips.

Andrew

-- 05 jun 2014 22:54 --

Als ik de link van Peter (Vega) lees, dan vermelden ze er niet bij dat die schroef boven nummer 3 nauwelijks bereikbaar is. En ik ben die blauwe vacuumslang ook niet tegengekomen, althans ik hoefde geen vacuumslang los te nemen. Ik zal dat morgen nog eens bekijken, het is nu nog simpel toegankelijk.

Andrew
 

Andrew

600.000
Vanmorgen is het dashboardkastje weer gemonteerd en de ventilator werkt weer perfect. Ik snap niet wat ermee aan de hand is geweest.

En wat die blauwe vacuüm leiding betreft: Ja, die loopt er inderdaad langs, maar zit op één of ander potje, maar dat staat verder helemaal los van het kachelventilatorhuis. Dus waarom in die handleiding staat dat je die los moet maken :? :?

Andrew
 
Ik denk dat hij toch kapot is Andrew. Gebeurd vaak met zo'n ding als je rammeld of iets dat het spontaan weer gaat draaien. Als het dan weer tot stilstand komt is het weer afgelopen, over en uit. Dus vervangen lijkt me een goede optie.

Gr. Paul
 

tonboy

Verbannen
Zou hem zeker alvast bestellen bij berry, zal de kop niet kosten en dan heb je hem vast liggen.
 
Bovenaan