Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Kadootje [calibra] aan mijzelf

Omega B2 V6 zei:
Mooie wagen Berry, zeker dat rode. Is nog geen roze.

Nu heb ik al een paar keer opmerkingen over de zogenaamde redtops van opel voorbij zien komen. Nu weet ik dat de V6 motoren van de Calibra en Vectra A inderdaad een rode of zwarte afdekkap hebben, en die C20XE motoren rood. Mijn vader heeft in een ver verleden nog eens een echte Vectra A GT gehad, dus het komt me bekend voor. Maar wat is bij de V6 dan precies het verschil tussen een rode kap en een zwarte, heb zelf nu een zwarte kap. Is er vermogensverschil o.i.d.??

Groetjes benjamin


V6 Vectra A / Calibra met de rode kap is een C2.5XE, deze heeft nog geen ECO-TEC milieu bla bla, de zwarte lijst is een X2.5XE (met ECO-TEC) ;) heeft alles met bouwjaar en emissie eisen te doen, na mijn weten geen vermogensverschil aldus de specs (heb even in de brochures gekeken :) )



Groet,
Sjors
 

tonboy

Verbannen
De C20XE heeft 150 Pk (dus die in Berry zijn Calibra ligt mét rode kapje), en daar is heel veel aan te verbouwen, ik geloof zelfs tot pakweg 200 pk en nog meer indien een turbo gemonteerd wordt. In Engeland is er een hele tuningscene rond deze motor. De opvolger X20XEV (ecotec) is zonder meer ook een heerlijke motor maar heeft "slechts" 136 Pk. En daar is vreemd genoeg weinig meer dan wat speciale nokkenassen voor te verkrijgen. Vanwege de hoge compressie is die motor niet standaard geschikt om een Turbo op te monteren.
 

tonboy

Verbannen
Niels zei:
Ik vind een Omega beduidend lekkerder rijden als een Vectra C.
Ben het helemaal eens met jou. Ondanks het generatieverschil (er zit ruim 20 jaar tussen het ontwerp van de Omega en de Vectra) blijft de Omega een geweldige auto om in te rijden. De stoelen, de ruimte, de wielbasis, achterwielaandrijving, alles speelt mee in de rijervaring.
 
euhm dat moet ik een beetje tegenspreken! de stoelen van mijn vectra zaten anders ook behoorlijk goed! over de ruimte had ik ook niet te klagen en de wielbasis zal nie veel schelen denk ik zo! maar inderdaad het gevoel van een achterwielaangedreven auto t.o.v. een voorwielaangedreven auto is wel degelijk een verschil in rijden!
 

ommie b2

Heer van Stand
Nou Yves, zeker, voorin de vectra (B) waren de stoelen goed en de ruimte prima. Achterin was het een heel ander verhaal. Jeroen heeft de leuning van zijn stoel nogal ver naar achteren staan en dan kon er in de Vectra niemand achter hem zitten. Achterin de omega is het echt wel veel ruimer. Toevallig afgelopen weekend weer eens proefondervindelijk getest;). Ik heb ook beide stations naast elkaar zien staan en de breedte doet inderdaad bijna niets, maar de lengte scheelt toch echt wel zo'n 50 cm.

Toedels Yvonne
 
ja met een vectra B maar met een vectra C is het toch wel anders! ik heb mijn leuning ook altijd redelijk naar achteren staan en heb nooit iemand horen klagen die achter mij zat hoor!
de vectra C station is +/-5cm korter dan een omega b station, maar de wielbasis is dan weer +/- 5cm langer bij de vectra dus doe ik een gok dat deze misschien zelfs meer voetruimte heeft voor de achterbank dan de omega!
 
Ons paps heeft nu zo'n 7 jaar een Vectra GTS V6 met eigenlijk zo'n beetje alle luxe die er te verkrijgen was inc vol lederen sport zetels, de zetels voor zitten erg goed ! achterin vind ik ze persoonlijk te stevig nog niet zo erg als in een Passat, maar toch iets te, terwijl vele commentaar door autotests destijds juist weer vertelden dat de Omega achterbank weer te zacht was 7(8)7

Ja, het is een modernere auto, en dat is wel te merken, maar moderner hoeft niet per definitie béter te zijn ! het is ook een kwestie van gevoel en smaak, het FWD dat blijft een point of discussion.. als het wegdek vochtig is en je moet een acceleratie sprintje opnemen tegen een Omega 3L dan gaat het gelijk op of de GTS verliest dit zelfs ! met Niels en Ruud wel eens getest.
De GTS heeft o.a. een veel modernere 5 traps automaat en dat is een ding wat hem echt moderner maakt en ook de prestaties drastisch verbeterd, als ze in die B2 toch gewoon net als in de DTI een 5traps automaat hadden geplaatst dan was de B2 echt een stuk moderner geweest.. ik vind dat echt een gemiste kans!




Groetkes,
Sjors
 
Bovenaan