Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Koel systeem helemaal leeg laten lopen

R

Ralph

Gast
omega_cruiser zei:
water + antivries = koelvloeistof

correct me if i'm wrong


Grt. Hans

dus antivries = G12+ ?
en water moet demi zijn.

Toelichting:

Er is een verschil tussen koelvloeistof en antivries. Kort gezegd komt het op het volgende neer: antivries is een middel dat alleen de temperatuur waarbij het water/vloeistof begint te bevriezen verlaagt. Het kan dus ook voor ruitewisservloeistof gebruikt worden bijvoorbeeld.

Koelvloeistof is de vloeistof die in het koelsysteem van een verbrandingsmotor de koeling verzorgt. Tegenwoordig zijn dat hele speciale vloeistoffen: het kookt bijvoorbeeld pas bij 140 C ongeveer, bevriest pas bij -24 C (hangt af van het merk van de auto en de specificatie per land), en bevat middelen die de waterpomp smeren, kalkaanslag voorkomen, de rubberslangen conserveren. Het is ook geschikt voor alle metalen die tegenwoordig in motoren voorkomen, vroeger vaak alleen gietijzer, tegenwoordig allerlei legeringen van magnesium, aluminium en noem maar op. Koelvloeistof is dus een speciale vloeistof. En antivries is dus maar 1 van de vele ingredienten van koelvloeistof.

Vul het koelsysteem van een auto NOOIT met een mengsel van leidingwater en antivries, behalve als het voor heel tijdelijk is (na een gescheurde slang of zo). Het kalk in het leidingwater zal zich afzetten in de motor, en daardoor het koelsysteem verstoppen, met allemaal nare gevolgen. Als je een oude auto hebt, kun je het beste bij een benzinepomp all-round koelvloeistof kopen die voor jouw type auto/motor geschikt is. Als je een nieuwe auto hebt, is het vaak maar het beste om het koelmiddel van de fabrikant te gebruiken. Voorbeeld: bij VW/Audi/Seat/Skoda of Mercedes vervalt de garantie als het koelsysteem met een andere vloeistof dan de voorgeschreven vloeistof wordt gevuld.

probleem opgelost.
 

omega_cruiser

A.k.a. insignia_cruiser
Donateur 2023
Oké duidelijk Ralph,

Maar wat er in de TIS staat is dus onzin, ik bedoel dit is een officieel Opel document?

Er staat wel antivries maar wel een specifieke namelijk: 19 40 650 / 09 194 431

Erg verwarend allemaal, vooral omdat ik nog met die kleurloze rommel rond rij


Grt. Hans
 
A

Anonymous

Gast
omega_cruiser zei:
Oké duidelijk Ralph,

Maar wat er in de TIS staat is dus onzin, ik bedoel dit is een officieel Opel document?

Er staat wel antivries maar wel een specifieke namelijk: 19 40 650 / 09 194 431

Erg verwarend allemaal, vooral omdat ik nog met die kleurloze rommel rond rij


Grt. Hans

Gewoon bezoekje aan de VOD, is hij ook gewend. *;
 
R

Ralph

Gast
vullen met rood g12+, bescherming voor lichtmetalen koppen en pakkingen.
niet mengen met water. men noemt het al heel snel antivries.
ook is er eerder een topic geweest hierover. de g12+ "even kort door de bocht" was later op de markt gekomen dan dat TIS is uitgebracht.
dus men kende de rode in der tijd niet.
 

Vega

Medewerker
Administrator
De originele vod koelvloeistof moet 1 op 1 gemengd worden met water.
1 liter vod koelvloeistof met 1 liter water.
 
A

Anonymous

Gast
Ralph zei:
vullen met rood g12+, bescherming voor lichtmetalen koppen en pakkingen.
niet mengen met water. men noemt het al heel snel antivries.
ook is er eerder een topic geweest hierover. de g12+ "even kort door de bocht" was later op de markt gekomen dan dat TIS is uitgebracht.
dus men kende de rode in der tijd niet.


De "rode" koelvloeistof is toch vanaf 1995/1996 en de TIS zal na deze datum toch wel verschillende updates kennen?
 
R

Ralph

Gast
tarzanen zei:
Ralph zei:
vullen met rood g12+, bescherming voor lichtmetalen koppen en pakkingen.
niet mengen met water. men noemt het al heel snel antivries.
ook is er eerder een topic geweest hierover. de g12+ "even kort door de bocht" was later op de markt gekomen dan dat TIS is uitgebracht.
dus men kende de rode in der tijd niet.


De "rode" koelvloeistof is toch vanaf 1995/1996 en de TIS zal na deze datum toch wel verschillende updates kennen?

je had G12 en later G12+, G12++ en G13. G12 niet mengbaar met andere vloeistoffen en de G12+ wel.
uitgevonden door de VAG auto groupe in +- 1998 onder de naam G12. deze waren de eerste die de voertuigen hiermee vulde.
verder nog iets.
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Ik was ze al aan het zoeken.

Het resultaat van +/- 130.000 km blauwe vloeistof:

2012-12-04153602m.jpg


2012-12-05110145m.jpg


De rest van dat verhaal staat hier.

Edit: en dan hebben we het dus over een auto die de eerste 10 jaar van zijn leven volledig dealer onderhouden is geweest.
 

omega_cruiser

A.k.a. insignia_cruiser
Donateur 2023
Oke mooie horror foto's |:(

maar wat er bij mij in gegooit is, is lichtgrijzig transparant :?


Grt. Hans
 
Bovenaan