Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Koelventilator

renepaul

Donateur 2024
Hallo beste mensen.
Sinds 2 dagen gaat de koelven meteen draaien als ik de auto start. Motor is zeker nog niet op temperatuur.
Ik kan hem wel uitzetten door de cc op off te zetten.
Moet ik aan een sensor denken? en zo ja welke?
 

Vega

Medewerker
Administrator
Dat is normaal, op het moment dat je de ecc aanzet gaan de voorste fans draaien.
 

renepaul

Donateur 2024
Heb dit nooit eerder gehad, en denk ook dat topsnelheid niet echt nodig is.
Gaat in mijn beleving alleen aan als de motor boven de 92gr komt
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Je zou er een vóór de condensor en een achter de radiateur moeten hebben zitten.

Als deze op standje turbo gaat dan kan er iets in de aansturing mis gaan. Fan relais, temp sensoren. Die laatste kunnen uitgelezen worden, mogelijk geeft er een verkeerde waarden door.
 

renepaul

Donateur 2024
Probleem gevonden.
De zwarte inlaat van het luchtfilterhuis zat tegen de voorste ven van het draaiende middelpunt
waardoor deze elkaar raakte.

Beetje naar voren getrokken en toen was het weer stil::Y

Vraag me dan wel af hoe dit ineens ontstaat, van het weekend eens verder kijken.

Dank voor het meedenken.d:)b
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Dat komt wel vaker voor. Niet de meest briljante constructie die ze bij Opel bedacht hebben.

Is er recent wat aan het luchtfilter(huis) gedaan? Aan dat huis zit een buis die onder de koplamp de aansluiting vormt voor de inlaatpijp waar je het over hebt. Die pijp zit erin geschoven. Als je het huis wat omhoog haalt wilt die zwarte pijp weleens meebewegen waardoor het tegen de fan komt te zitten.

Ook als ie uit de buis geschoten is kan hetzelfde gebeuren, dan zit er teveel bewegingsruimte in.
 

renepaul

Donateur 2024
Heb inderdaad het luchtfilter huis vervangen omdat er wat bevestiging punten waren gemold bij de laatste reparatie aan de kop.
Dit was met een huis met stugge buis richting inlaat, en er zat een flexibele buis eerder, heb deze wel bewaard.
Wellicht toch te veel druk naar binnen op de luchtinlaat, Van het weekend een wisselen.
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Ik vind persoonlijk de stugge buis beter, alleen moet je daarbij soms wat meer moeite doen om de inlaatpijp er goed in te schuiven. Als er al een klein deukje oid in zit duwt ie de pijp weg en krijg je potentieel bovenstaand gedoe. Ziet ie goed dan gaat het geen kant op.
 

renepaul

Donateur 2024
Klusje geklaard, zoals je al dacht Buster. Deukje in de pijp waardoor hij er niet overheen kon schuiven.
Nu eerst de pijp gedaan, heb je meer zicht en je voelt hem eroverheen schuiven. Daarna luchtfilter huis erop. Zit nu zoals het hoort.
 
Bovenaan