Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Koelvinnen 3,2 V6 (wanneer aangestuurd?)

Beste mensen, het valt mij op dat met het warme weer van afgelopen dagen de tweede koelvin vóór de condensor (bestuurderskant) niet meeloopt. De andere doet altijd wel mee (bij ingeschakelde airco). De derde achter de radiateur uiteraard ook altijd.

Nu is mijn vraag: In welke situatie hoort deze 2e koelvin mee te lopen?

Tot dusver heb ik nog geen extreem hoge motortemperaturen meegemaakt die richting de 100℃ liepen, maar ik ben van plan binnenkort een weekje Oostenrijk/Italie te pakken, dus wil ik de temperatuurhuishouding graag goed voor elkaar hebben :)

Alvast hartelijk dank!
 

omega_cruiser

A.k.a. insignia_cruiser
Donateur 2023
Gelijk met die andere die er naast zit

Er zijn wel 2 snelheden die deze ventilators kunnen draaien

Grt. Hans
 

Vega

Medewerker
Administrator
Als de airco aanstaat dan draaien de beide koelvinnen op halve kracht. Als de radiator vin aanspringt gaan de twee voorste op volle kracht mee draaien.
 
Dank voor de heldere antwoorden!

Er is dus iets stuk in mijn geval. Iemand ook een idee waar het relais wat de aansturing regelt te vinden is?
 
Nog wat vragen op hetzelfde onderwerp: mijn omega is uitgerust met 2 elektrische waterpompjes. De ene onder het expansievat lijkt mij tbv de klimaatregeling en de andere achter de radiateur tbv motorkoeling (naloop voor als motor heet is en uitgeschakeld wordt?) En wanneer worden deze pompjes aangestuurd?

Alvast bedankt *O*
 

omega_cruiser

A.k.a. insignia_cruiser
Donateur 2023
Dat zou ik ook wel willen weten, Kobus

Ik vermoed voor de circulatie als de motor uitstaat (contact uit) en de knop "automatisch" indrukt van het airco paneel zodat de verwarming het langer doet

Maar dit is gissen

Kom er maar in:

Vega
B-Buster
Ralph
Iemand die het weet :Y

Grt. Hans
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
De eerste B1's kregen het niet warm genoeg in het interieur als het flink koud was, daarop heeft Opel vanaf het 2e of 3e modeljaar het 2e pompje onder het expansievat toegevoegd om dit op te lossen. Deze functioneert tevens wanneer je de restwarmte functie van de ECC activeert (AUTO knop indrukken als de motor uitstaat).
 
Heb ik niet heel slecht gegogt dus :)

Maarrrr.. ik heb geconstateerd dat beide pompjes in mijn geval niet aangestuurd worden in de genoemde condities (restwarmte verwarming en naloop met draaiende koelvin achter radiateur)

Hierbij moet ik wel vermelden dat ik mijn multimeter niet bij de hand had en een simpel spanningzoekertje met lampje gebruikt heb, een werkend exemplaar, dat dan wel :+

Of draaien deze pompjes op een spanning lager dan 12V?
 

Vega

Medewerker
Administrator
Die onder koelvloeistofvastjr doet het alleen met contact uit en ecc auto aan.

Die bij radiator alleen bij draaiende koelvin.

Werken op 12v
 
Dag beste mensen, het probleem met de koelvin is inmiddels opgelost. Bleek een gesprongen zekering F52 te zijn in het bakje bij de accu.
Deze was tevens de veroorzaker van het niet draaien van de elektrische pomp bij de radiateur. De beide koelvins draaien nu weer in de rustige stand in serie 6 Volt en bij warmte 12 Volt. Het kan aan mij liggen maar de airco voelt ook een stuk kouder aan d:)b

Nu rest mij echter nog een grote vraag: de elektrische pomp onder het expansievat heeft het zolang ik de Omega heb nog nooit gedaan. De kachel is ook nooit echt warm geworden en de restwarmte-functie bij stilstaande motor werkt dus ook voor geen meter.
Ik heb de pomp getest door er 12V op te zetten, deze werkt prima. Het zit hem dus in de aansturing vanuit de ECC of in de kabel tussen de ECC en de pomp. Volgens de schema's wordt de pomp rechtstreeks vanuit de ECC Module U28 via pin 19 aan connector X63 geschakeld. Dus zonder tussenkomst van een relais oid.
Naar mijn idee kan het dus een kabelbreuk of een slechte verbinding zijn (de kabel naar de pomp loopt ook nog eens via twee andere connectoren). Of de ECC module stuurt de pomp simpelweg niet aan (wat ie wel zou moeten doen als deze ingeschakeld is, naar wat ik mij heb laten vertellen (en ook gezien)) De reset-methode met auto en off tegelijk ingedrukt heb ik reeds meerdere malen zonder resultaat toegepast. Verder ben ik nog van plan de ECC-module uit te bouwen om zodoende de desbetreffende kabel goed door te kunnen meten.

Of doe ik er beter aan om de pomp gewoon door te verbinden met de contact plus? Of moet er bij deze kwestie een TECH2 aan te pas komen om de ECC grondig te kunnen resetten? Is er iemand die bekend is met deze situatie en mij kan voorzien met de gouden tip? 7(8)7
 

Vega

Medewerker
Administrator
Pomp ALLEEN aangestuurd bij uitgeschakeld contact sleutel eruit en als auto is ingedrukt. Ecc gaat dan aan en het interieur wordt dan verwarmt met de warmte die nog aanwezig is in het koelwatercircuit.
DIT HET ENIGE MOMENT DAT DEZE POMP WORDT AANGESTUURD.
 
Pomp ALLEEN aangestuurd bij uitgeschakeld contact sleutel eruit en als auto is ingedrukt. Ecc gaat dan aan en het interieur wordt dan verwarmt met de warmte die nog aanwezig is in het koelwatercircuit.
DIT HET ENIGE MOMENT DAT DEZE POMP WORDT AANGESTUURD.

Akkoord, maar dit geldt dan voor de Y32SE? En andere blokken zouden dan weer anders reageren? Berry heeft me namelijk een B1 MV6 laten zien waarvan de pomp wel bij contact aansprong.

Maar zelfs in de situatie in jouw beschrijving doet de pomp het dus niet in mijn geval..
 
Bovenaan