Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

koelvloeistof vervangen

Tijdens de gezellige meeting van afgelopen zondag heb ik te horen gekregen dat ik ASAP de koelvloeistof moet vervangen omdat er nu blauwe koelvloeistof in zit, maar rode koelvloeistof zou beter zijn voor de omega en voor de koppakking.

Ik ben hier natuurlijk gelijk achteraan gegaan omdat ik nog lang wil rijden met mijn Omega, en ik heb de Opel dealer gebeld omdat ik de auto daar dan mooi kan wegzetten als ik moet gaan werken.

Maar zij raadden mij deze verandering van blauwe koelvloeistof naar rode koelvloeistof af :?

Ze komen met het argument dat mijn auto nieuw afgeleverd is met blauwe koelvloeistof, omdat een koelvloeistof altijd ververst word met dezelfde koelvloeistof en dat ze er niet ineens een andere kleur ingooien.

Tot 2001 zouden ze zowiezo met blauwe vloeistof afgevuld zijn, en na 2001 met rode.

Dit verhaal vond ik eerder al op internet:

"Tot mei 2001 alleen antivriesmiddel 19 40 656 / 90 297 545 (blauw), vanaf mei 2001 alleen antivriesmiddel 19 40 650 / 09 194 431 (rood) gebruiken en voor een concentratie van 50% water en 50% antivriesmiddel zorgen"

Die blauwe vloeistof zou eigenlijk meer gewoon antivries zijn met een paar liter water.

Overigens vertelde de monteur mij dat als ik er nu rode kvs in zou doen dat er dan een chemische reactie kan plaatsvinden door de mix van de rode en de blauwe, zelfs na spoelen. Dan zou ik in ieder geval de radiateur ook moeten vervangen omdat er altijd wel iets achterblijft.

Nouja, jullie snappen zeker wel dat ik begon te twijfelen na dit verhaal, dus ik heb de kvs nog niet ververst.


Bijna iedereen heeft een Omega B2, dus ja, jullie hebben allemaal standaard rode koelvloeistof, maar in mijn B1 zit origineel geen rode kvs.

Ralph heeft een paar weken geleden ook de dop van het reservoir gehaald, de dop bleek te strak vastgedraaid, maar er kwam geen reactie op de kleur van de koelvloeistof.

Deze kvs zit er waarschijnlijk al in vanaf 1999 (hopelijk wel een keer ververst) en de koppakking is gewoon goed.

Dus wat moet ik nu doen. Is het nu echt urgent om er rode in te doen, of kan ik gewoon verse blauwe erin doen.

Dat zou ik nu dan zelf kunnen doen, gewoon leeg laten lopen en nieuwe erin.
Heeft mijn 2.0 B1 een aftap-plug? Of moet ik dan een slang loshalen?

Gr martijn
 

tonboy

Verbannen
Gewoon blauwe blijven gebruiken. Zolang het maar minstens G12+ is. Er is zelfs heldere kvs met die spec.
Aftapdop zit onderaan de radiator (rood dopje met sleufgat erin) aan de bestuurderskant.
 
tonboy zei:
Gewoon blauwe blijven gebruiken. Zolang het maar minstens G12+ is. Er is zelfs heldere kvs met die spec.
Aftapdop zit onderaan de radiator (rood dopje met sleufgat erin) aan de bestuurderskant.

Bedankt Ton, ik ga er meteen mee beginnen nu ik toch een dagje vrij ben.

Gr Martijn
 
ik heb de vloeistof die in het reservoir zit net zelf nog even gecontroleerd.

Het is een geelkleurig reservoir, dus de kvs lijkt erg bruin of geel te zijn van kleur.

Maar ik heb er iets uitgehaald, en het is zo helder als mineraalwater. Helemaal niet vies dus!

Waarschijnlijk zit er die heldere kvs in die jij net benoemde Ton.

Als het zo helder is als water dan hoeft het niet ververst te worden toch?
 
tonboy zei:
kan ook water in zitten natuurlijk, zou het risico niet nemen en gewoon vervangen

Das waar. Maar een paar maanden geleden hebben ze bij de dealer de distributieriem met waterpomp vervangen. Word er dan ook de koelvloeistof uitgehaald en weer nieuwe ingedaan? Zoja dan hoef ik mezelf waarschijnlijk niet druk te maken.

Maar ik kan er voorlopig toch zelf niks aan doen nu want op mijn vrije dag kwam er een belangrijke rit naar Parijs, dus ik ben al onderweg naar de stad van de liefde.
 
Joep zei:
Als de waterpomp is vervangen dan is de koelvloeistof ook vervangen.


Oké thanks. Dan is het gewoon in orde. Dan hebben ze bij de dealer verse spa blauw afgevuld met in ieder geval de juiste specificaties! Ik ga het nog even navragen maar het zou raar zijn als ze daar iets anders bijvullen. Spa rood in ieder geval niet want het bruist niet.
 

Andrew

600.000
even een borrelglaasje van die heldere vloeistof aftappen en een nachtje in de vriezer, dan weet je meteen of het water is of heldere koelvloeistof.

Andrew
 
Andrew zei:
even een borrelglaasje van die heldere vloeistof aftappen en een nachtje in de vriezer, dan weet je meteen of het water is of heldere koelvloeistof.

Andrew

Goed idee Andrew. Ik zal dat eens testen.
 
ommie b2 zei:
Doe je dat dan wel in een plastic bakje? Glas vriest kapot ben ik bang

Toedels Yvonne

Ja ook dat is waar, glas kan kapot vriezen. Ik heb volgens mij nog van die plastic weg-gooi borrelglaasjes. Maar dat zal ik toch morgen maar doen, ik ben net thuis en de kvs is natuurlijk loeiheet.
 
Bovenaan