Tijdens de gezellige meeting van afgelopen zondag heb ik te horen gekregen dat ik ASAP de koelvloeistof moet vervangen omdat er nu blauwe koelvloeistof in zit, maar rode koelvloeistof zou beter zijn voor de omega en voor de koppakking.
Ik ben hier natuurlijk gelijk achteraan gegaan omdat ik nog lang wil rijden met mijn Omega, en ik heb de Opel dealer gebeld omdat ik de auto daar dan mooi kan wegzetten als ik moet gaan werken.
Maar zij raadden mij deze verandering van blauwe koelvloeistof naar rode koelvloeistof af
Ze komen met het argument dat mijn auto nieuw afgeleverd is met blauwe koelvloeistof, omdat een koelvloeistof altijd ververst word met dezelfde koelvloeistof en dat ze er niet ineens een andere kleur ingooien.
Tot 2001 zouden ze zowiezo met blauwe vloeistof afgevuld zijn, en na 2001 met rode.
Dit verhaal vond ik eerder al op internet:
"Tot mei 2001 alleen antivriesmiddel 19 40 656 / 90 297 545 (blauw), vanaf mei 2001 alleen antivriesmiddel 19 40 650 / 09 194 431 (rood) gebruiken en voor een concentratie van 50% water en 50% antivriesmiddel zorgen"
Die blauwe vloeistof zou eigenlijk meer gewoon antivries zijn met een paar liter water.
Overigens vertelde de monteur mij dat als ik er nu rode kvs in zou doen dat er dan een chemische reactie kan plaatsvinden door de mix van de rode en de blauwe, zelfs na spoelen. Dan zou ik in ieder geval de radiateur ook moeten vervangen omdat er altijd wel iets achterblijft.
Nouja, jullie snappen zeker wel dat ik begon te twijfelen na dit verhaal, dus ik heb de kvs nog niet ververst.
Bijna iedereen heeft een Omega B2, dus ja, jullie hebben allemaal standaard rode koelvloeistof, maar in mijn B1 zit origineel geen rode kvs.
Ralph heeft een paar weken geleden ook de dop van het reservoir gehaald, de dop bleek te strak vastgedraaid, maar er kwam geen reactie op de kleur van de koelvloeistof.
Deze kvs zit er waarschijnlijk al in vanaf 1999 (hopelijk wel een keer ververst) en de koppakking is gewoon goed.
Dus wat moet ik nu doen. Is het nu echt urgent om er rode in te doen, of kan ik gewoon verse blauwe erin doen.
Dat zou ik nu dan zelf kunnen doen, gewoon leeg laten lopen en nieuwe erin.
Heeft mijn 2.0 B1 een aftap-plug? Of moet ik dan een slang loshalen?
Gr martijn
Ik ben hier natuurlijk gelijk achteraan gegaan omdat ik nog lang wil rijden met mijn Omega, en ik heb de Opel dealer gebeld omdat ik de auto daar dan mooi kan wegzetten als ik moet gaan werken.
Maar zij raadden mij deze verandering van blauwe koelvloeistof naar rode koelvloeistof af
Ze komen met het argument dat mijn auto nieuw afgeleverd is met blauwe koelvloeistof, omdat een koelvloeistof altijd ververst word met dezelfde koelvloeistof en dat ze er niet ineens een andere kleur ingooien.
Tot 2001 zouden ze zowiezo met blauwe vloeistof afgevuld zijn, en na 2001 met rode.
Dit verhaal vond ik eerder al op internet:
"Tot mei 2001 alleen antivriesmiddel 19 40 656 / 90 297 545 (blauw), vanaf mei 2001 alleen antivriesmiddel 19 40 650 / 09 194 431 (rood) gebruiken en voor een concentratie van 50% water en 50% antivriesmiddel zorgen"
Die blauwe vloeistof zou eigenlijk meer gewoon antivries zijn met een paar liter water.
Overigens vertelde de monteur mij dat als ik er nu rode kvs in zou doen dat er dan een chemische reactie kan plaatsvinden door de mix van de rode en de blauwe, zelfs na spoelen. Dan zou ik in ieder geval de radiateur ook moeten vervangen omdat er altijd wel iets achterblijft.
Nouja, jullie snappen zeker wel dat ik begon te twijfelen na dit verhaal, dus ik heb de kvs nog niet ververst.
Bijna iedereen heeft een Omega B2, dus ja, jullie hebben allemaal standaard rode koelvloeistof, maar in mijn B1 zit origineel geen rode kvs.
Ralph heeft een paar weken geleden ook de dop van het reservoir gehaald, de dop bleek te strak vastgedraaid, maar er kwam geen reactie op de kleur van de koelvloeistof.
Deze kvs zit er waarschijnlijk al in vanaf 1999 (hopelijk wel een keer ververst) en de koppakking is gewoon goed.
Dus wat moet ik nu doen. Is het nu echt urgent om er rode in te doen, of kan ik gewoon verse blauwe erin doen.
Dat zou ik nu dan zelf kunnen doen, gewoon leeg laten lopen en nieuwe erin.
Heeft mijn 2.0 B1 een aftap-plug? Of moet ik dan een slang loshalen?
Gr martijn