Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

kofferbak vergrendeling B2

beste omega vrienden ik heb sinds een maand of 4 een omega 2.2XE sedan uit 2000, nadat na 10 jaar trouwe dienst mijn 2.0XEV spontaan af fikte, oorzaak onbekend. ik heb met deze omega een probleem die misschien heel simpel op te lossen is maar bij deze auto is de gebruikshandleiding spoorloos. het probleem is dat ik eerst de auto uit moet zetten de sleutel uit het contact moet halen alvorens ik de kofferbak kan openen met de prachtige drukknop in de middenconsole of met de sleutel. dit is ronduit gezegd erg vervelend als je een passagier af moet zetten die zijn tas achterin heeft liggen. weet iemand hoe ik dit op kan (laten) lossen.

wim
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Welkom Wim :)

Sjors attendeerde mij er zondag op dat daar een modificatie voor is zodat je hem alsnog kunt openen zonder de sleutel uit het contact te halen. Nadeel is wel dat ie dan ook onder het rijden te ontgrendelen is.

Ik vind het zelf ook behoorlijk vervelend, dus dat gaan we nog eens regelen.

Wat die modificatie precies inhoud heb ik dan weer niet onthouden, dus Sjors... kom er eens in. :P
 

yoyo

The UK brothers
Bij mij is de vergrendeling via de knop in het dashboord met een vertraging (3 sec ingedrukt houden) te openen.
(ook als de sleutel erin zit)
Met de sleutelbediening gaat de klep direct open (ik weet niet hoe dat is als de sleutel nog in het contact zit)
 
yoyo zei:
Bij mij is de vergrendeling via de knop in het dashboord met een vertraging (3 sec ingedrukt houden) te openen.
(ook als de sleutel erin zit)
Met de sleutelbediening gaat de klep direct open (ik weet niet hoe dat is als de sleutel nog in het contact zit)

Bij mij idem.
Knop op de sleutel doet het bij mij niet terwijl hij in het contact zit.
 

Illuminat0r

KnuffelBelg
Volgens mij is daar een Tech2 voor nodig, want ik zie in de schema's geen voedings-signaal komen van 'sleutel ingestoken'.
Je centrale-vergrendelings-computer zal moeten geprogrammeerd hierop.

Even langs bij de VOD zou ik zeggen.

Veel plezier met de nieuwe aanwist...
en na een eerste post zien wij heel graag foto's van mooie Omega's *O* *O* *O*

Stijn
 
Het gaat ook om het signaal 'contact aan', Stijn.
Als ik de sleutel in het contact steek, maar nog geen contact maak, kan ik de kofferdeksel nog steeds openen met de knop en sleutel...
Ik weet zo ook niet meer welke modificatie het is... als jij eerder de boel gedaan krijgt, Jacco, moet jij maar even een 'How to...' schrijven :*)
 
Er is geen Tech 2 voor nodig ! je moet iets met een draadje doen.. wat weet ik niet uit m'n hoofd.. het staat in de TIS !

Bij de B2's af MY > 2001hebben ze het veranderd, daar moet je idd de schakelaar 3 sec ingedrukt houden, dit omdat er zoveel commentaar was dat je iedere keer de motor moest afzetten !



Groetss,
Sjors
 
Het staat bij:

Technische service-informatie(buitendienstoplossingen)-naar groepen >> N Elektrische uitrusting,instrumenten >> 14de document
 

Illuminat0r

KnuffelBelg
Danny zei:
Het staat bij:

Technische service-informatie(buitendienstoplossingen)-naar groepen >> N Elektrische uitrusting,instrumenten >> 14de document

Daar heb ik "Handsfree microfoon, vervorming van de stem" :S

*edit: heb hem gevonden, bij mij onder nr.11 "afstandsontgrendeling kofferruimte sedan"
Let wel, daar de boel omsolderen is een klein hoekje, en die kabeltjes zijn niet bepaald lang gelaten 8)7
Werk heel goed met krimpkousjes over de soldeerverbindingen...

*edit2: heb gevraagd om de printout op het forum te plaatsen.
 
Stijn,

Ik heb gezocht onder MY 2001,Z22XE,misschien scheelt het als er een ander MY of motor wordt gekozen??

Edit:Misschien ook aan de TIS versie :?
 

Illuminat0r

KnuffelBelg
Danny zei:
Stijn,

Ik heb gezocht onder MY 2001,Z22XE,misschien scheelt het als er een ander MY of motor wordt gekozen??

Edit:Misschien ook aan de TIS versie :?

Ja mogelijk, maar 't staat online nu ;)
Is toch best wel een hele ingreep.
Met alles demonteren en monteren bij ben je makkelijk 1.5h bezig hoor als je goed voort kan doen!

Eerlijk gezegd zou ik er zelfs met de schema's naast me aan werken...
Om nog minder kans op foutjes te maken... 7(8)7
 
42 minuten, volgens de TIS :P

Maar ik ga die mod ook nog een keer uitvoeren (hè, Sjors :Y) )
Want het is idd erg irri wanneer je de kofferbak niet kunt openen omdat je motor loopt....
En dan erbij: waarom kunnen de portieren wél open onder het rijden ? De kofferbak lijkt mij toch minder belangrijk (tenzij je regelmatig met een enorme waarde in je kofferbak rondrijd door buurten waar je overdag met de ME je nog niet veilig voelt...)

:w Ruud
 

yoyo

The UK brothers
Ik begrijp het niet helemaal geloof ik.
NU is het zo dat bij draaiende motor alleen de kofferbak met de knop op het dashboord bediend kan worden.
De sleutel werkt totaal niet voor kofferbak en ook niet voor het alarm cq deurvergrendeling.(bij draaiende motor)

Handmatig zijn de deuren uiteraard wel te bedienen maar niet via de ab als de in het contact zit en contact maakt.

Hier is toch niets mis mee?
( waarom moet de klep open als je motor draait? kan toch gewoon met de knop?)
Ik zie het probleem niet.
 
MetalRush zei:
En dan erbij: waarom kunnen de portieren wél open onder het rijden ? De kofferbak lijkt mij toch minder belangrijk (tenzij je regelmatig met een enorme waarde in je kofferbak rondrijd door buurten waar je overdag met de ME je nog niet veilig voelt...)

De beveiliging op de achterklep zit er omdat de ontgrendeling via een knop geregeld is , en je hem zelf weer moet dicht duwen. Als je een portier opent onder het rijden, is dat je eigen keuze en kun je deze ook weer dicht trekken. Kom je per ongeluk aan dat knopje op het dashboard onder het rijden(en het zou niet beveiligd zijn) , MOET je uitstappen om hem weer dicht te krijgen. Dan kun je van binnen niet even doen. Heb ik het er nog niet eens over wat er gebeurd als je aan die knop komt met hoge snelheden, en dan een keer vol in de ankers o.i.d. moet....

Die beveiliging zit er dus puur en alleen op om te voorkomen dat je er per ongeluk aankomt als de auto (hard) rijdt, en er daardoor ongelukken gebeuren.


Het was misschien slimmer geweest van Opel om daarvoor een snelheidsignaal te gebruiken. Dan kun je als je stopstaat wél de klep openen, maar onder het rijden niet. Zou wel weer een paar extra centen gekost hebben, maar dat zal niet de reden geweest zijn. De omega was toch al het vlaggenschip en ALLES behalve goedkoop, dus op die paar extra centen zou het niet aangekomen zijn.

Daarom vindt ik de modificatie die Opel later daarop heeft doorgevoerd veel beter. Je moet de knop 3seconden inhouden, voordat de klep opengaat. Dus ook al kom je er per ongeluk tegenaan(hoe dat dan ook mogelijk moge zijn...), de klep gaat niet open, tenzij hij 3 seconden ingehouden wordt.
 
MetalRush zei:
42 minuten, volgens de TIS :P

Maar ik ga die mod ook nog een keer uitvoeren (hè, Sjors :Y) )
Want het is idd erg irri wanneer je de kofferbak niet kunt openen omdat je motor loopt....
En dan erbij: waarom kunnen de portieren wél open onder het rijden ? De kofferbak lijkt mij toch minder belangrijk (tenzij je regelmatig met een enorme waarde in je kofferbak rondrijd door buurten waar je overdag met de ME je nog niet veilig voelt...)

:w Ruud



Even kijken hoe het weer is, wellicht kan ik het vanavond nog even doen !
 
yoyo zei:
Ik begrijp het niet helemaal geloof ik.
NU is het zo dat bij draaiende motor alleen de kofferbak met de knop op het dashboord bediend kan worden.
De sleutel werkt totaal niet voor kofferbak en ook niet voor het alarm cq deurvergrendeling.(bij draaiende motor)

Handmatig zijn de deuren uiteraard wel te bedienen maar niet via de ab als de in het contact zit en contact maakt.

Hier is toch niets mis mee?
( waarom moet de klep open als je motor draait? kan toch gewoon met de knop?)
Ik zie het probleem niet.




Sjors-V6 zei:
Er is geen Tech 2 voor nodig ! je moet iets met een draadje doen.. wat weet ik niet uit m'n hoofd.. het staat in de TIS !

Bij de B2's af MY > 2001hebben ze het veranderd, daar moet je idd de schakelaar 3 sec ingedrukt houden, dit omdat er zoveel commentaar was dat je iedere keer de motor moest afzetten !

Maar bij de B2's van >99 en 2000 moet je om de kofferbak te openen iedere keer de motor afzetten, omdat de kofferdeksel anders niet opent ! ook al houd je die knop een uur ingedrukt.



Groetss,
Sjors
 
hallo ik ben onder de indruk van zoveel reacties, dus alvast bedankt, uit jullie antwoorden en oplossingen blijkt dus dat het niet zo maar een trucje is om dit te omzeilen. misschien dan toch maar eens langs opel om hem met de tech2 opnieuw te laten programeren, en zoals ik al zei een instructieboek heb ik niet. maar ik zoek wel eens even of ik een werkplaats handboek kan vinden op internet. in ieder geval bedankt

wim
 
We delen hier lief en leed en als wij iemand kunnen helpen doen wij dat graag :Y d:)b

Maarre,alleen programmeren zal niet werken,die draden moeten toch echt doorverbonden worden :Y
 
Bovenaan