Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Koplamp stelnokjes vervangen B2

Het bekende euvel: afgebroken stelnokjes tbv de koplampafstelling waardoor de gehele reflector met lens los rammelt in de koplampbehuizing. Grote geluk: op dit forum zijn ze te verkrijgen waardoor je een set nieuwe koplampen aanschaffen kunt besparen. Vervangen is niet moeilijk, alleen kost het even wat tijd om het goed te doen. Ik was zelf ongeveer 1,5 uur kwijt per koplamp incl uit en inbouw. Benodigdheden: doppensetje met rateltje, verlengstukken, 8mm dop en een paar torx en inbuskopjes (vergeef mij even, ik heb de benodigde maten niet genoteerd). Daarnaast een beetje vaseline / lagervet, platte schroevendraaiers, föhn en (kleine) tangetjes vergemakkelijken het geheel.

Bij xenonkoplampen is het raadzaam de accu los te koppelen en het systeem ten minste 10 minuten niet aan te raken. Er kan nog restspanning in de starter zitten waardoor je een aardige optetter kan krijgen. Kijk daarmee uit! Voor halogeenlampen is dit geen issue.

Na het openen van de motorkap moeten de sierstrips onder de koplampen verwijderd worden. Deze zitten aan de buitenkanten (ter hoogte van het knipperlicht) ingehaakt. Zodra je de strip aan de kant van het grootlicht voorzichtig naar voren trekt, kun je hem nadien eruit klikken. Gebruik niet teveel kracht en doe dit voorzichtig!

Achter de strip zit een van de drie boutjes waar de koplamp mee bevestigd is. Bovenop de koplamp zitten de twee andere. Alles losdraaien en dan de lamp voorzichtig naar buiten halen. Kan wat gefriemel zijn, maar met alle connectoren erop kán de lamp er nog netjes uit gehaald worden. Zodra je er goed bij kan, één voor één alle connectoren voorzichtig losmaken.

Als de lampen eruit zijn, dan kan het echte werk beginnen:

Langs de hele rand onder het rubber zit een laag kit waarmee het kunstof koplampglas vast zit aan de behuizing. Door met een föhn (of alternatief de hele lamp in de oven leggen) te verwarmen, wordt de kit zacht en kan het glas er voorzichtig afgewrikt worden. Zelf heb ik een brede platte schroevendraaier gebruikt, ander materiaal is natuurlijk mogelijk. Ga in ieder geval voorzichtig te werk. Als de kit niet zacht genoeg is, dan langer verwarmen totdat deze uiteindelijk toch loskomt. Ik was ongeveer 10 minuten per koplamp kwijt aan verwarmen met een föhn.




Je ziet hieronder dat het koplampglas al deels los is. 't Is vreselijk taaie kit, dus schoonmaken is een priegelwerkje. Uiteindelijk is het nodig om nagenoeg alle kit te verwijderen omdat de lamp straks opnieuw gekit moet worden. Hoe meer kit je nu al kan verwijderen, des te beter. Maak daarna de connector van het xenon dimlicht / halogeen dimlicht los.




Als het koplampglas los is, kan via de achterzijde de knipperlichtreflector losgehaald worden dmv twee schroefjes (torx, rood omkaderd). Draai deze los en je kan zo de hele knipperlichtunit eruit halen. Deze hangt samen met de buitenste omlijsting rond de reflector. Deze hangt min of meer vast in de kit en moet dan ook voorzichtig verwijderd worden. Let erop dat het laagje chroom extreem dun is, het raakt bij het minste of geringste beschadigd!




Als de omlijsting los is, kan de reflector met lens los geklikt worden. Deze zit vast op drie punten, waarvan er één hoogstwaarschijnlijk is afgebroken (rood). De gele zijn meestal nog in orde. De bovenste clipjes kun je makkelijk loskrijgen met een kleine platte schroevendraaier. De onderste is een kwestie van voorzichtig lostrekken.




Door aan het inbus schroefje te draaien dat blauw omkaderd is, kun je (de restanten van) het oude stelnokje langzaam naar voren draaien waardoor het los komt. Als je een tang gebruikt, kun je de restanten overigens ook makkelijk kapotbreken. Let op dat het oude nokje volledig versplintert en in het rond kan vliegen (been there, done that...).




Zie hier het nieuwe nokje (mooi wit) en het oude met afgebroken uiteinde. Let erop dat je de oude niet meteen weggooit. Je hebt het kopje nog nodig (groen omkaderd). Haal dit voorzichtig los, ook dit kan kapot en dat is niet meegeleverd.




Draai vervolgens met de koplampafstelschroef de nieuwe nok erin. Vet deze bij voorkeur even in. Op de foto is het een flinke kwak dik vet.




Vervolgens gaan de voorgaande stappen in omgekeerde volgorde: klik de koplampreflector netjes terug in de drie punten. Zet de omlijsting samen met de knipperlichtreflector terug, schroef deze vast. Daarna kan nieuwe kit aangebracht worden in de gootjes. Het koplampglas terugplaatsen en even laten drogen. Afhankelijk van de kit kan het nodig zijn 'm even een dagje (of nacht indien het een avondklusje wordt) te laten drogen bij kamertemperatuur. Zodra de lamp droog is, rubber terugplaatsen waarna 'ie weer teruggezet kan worden in de auto.



Afhankelijk van de staat van de koplampen kan het handig zijn de koplampglazen te polijsten als ze los zijn. Je komt overal goed bij en je beschadigt niets van omringende onderdelen op/aan je auto.

Ps: indien gewenst kan ik nog wat extra foto's maken mochten een aantal stappen niet duidelijk zijn, heb nog een reserve unit liggen.
 
Je bent goed bezig geweest. .. wist wel hoe het moest... maar zeer mooie duidelijke uitleg voor diegene die het niet wisten. d:)b
 

Joep

Verbannen
Zo dan, duidelijke how-to! Ik vind het toch knap dat er mensen zijn die hier aan beginnen. d:)b
 

Illuminat0r

KnuffelBelg
Mooie howto!

Ik heb altijd dit gebruikt als dichtingskit, is makkelijk in gebruik en lekt niet.
3M strip-calk 'nadenkit'
3m08568pomg.png


Dit doosje kost praktisch geen geld en ik heb er al een paar koplampen mee gedaan en is nog niet leeg...
http://spotrepair-fonteyn.nl/product/nadenkit-3m-kneedbaar/

Ik prefereer de oven i.p.v. de heatgun. Ik vertrouw mezelf niet met de heatgun om niet teveel warmte te geven op één bepaald punt.
In de Oven op 100°C ofzo kan het geen kwaad, tijd wat in de gaten houden en regelmatig voelen aan de kit of die soepel wordt.
Nadeel is wel dat je hele koplamp die temperatuur dan heeft, wat het handelen iets minder makkelijk maakt voor de blote handen :)
 
Bedankt Jefflem. Ik heb jouw eerste posting tezamen met de foto's in een word document gekopieerd.
Hoe kom ik aan nieuwe stelnokjes?
 
Graag gedaan! De stelnokjes heb ik bij jacco (b buster hier op het forum) besteld, als je hem een PB stuurt, zal hij je verder kunnen helpen gok ik.
 
Bovenaan