Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

koppakking kapot

B-Buster

Medewerker
Administrator
Dan ben je vergeten dat we liever een Pierburg LMM monteren dan een Bosch zoals standaard is.
 

renepaul

Donateur 2024
Maandag komt de originele sensor binnen, was lastig om aan te komen.;(
En dan hopelijk weer rijden met comfort:):)
 

renepaul

Donateur 2024
Afgelopen vrijdag eindelijk de Omega weer op mogen halen.
En het rijdt weer als vanouds.:)
Er zijn wel wat nieuwe onderdelen opgekomen.
Zoals , katalysator, spruitstuk, accu, krukassensor en lmm.
En natuurlijk weer een nieuwe distributie set.
En een nieuwe APK, zonder enige opmerking
Wel weer wat moeten investeren, maar hopelijk kan ik nu weer een tonnetje vooruit:Y
 
Vandaag weer aan de beurt:|. Ik had de Omega weg gebracht voor een beurt. Omdat ik wat knoepen voelde linksvoor ook direct 2 stabilisatorstangen mee besteld. So far so good...... totdat ik gebeld werd.
Links de motorsteun aan gort (vandaar het knoepen) en als bijvangst koppakking lekt aan beide zijden.

Nu is de kop er al 2 keer af geweest en afgevlakt. Nog een keer vlakken zie ik niet zitten want ik weet niet wat de minimale dikte moet zijn voor een nieuwe koppakking. Nu werd er voorgesteld om er korter kopbouten in te zetten. Deze zouden 2mm korter zijn. Weet iemand of dit mogelijk is?
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Je zegt 'de' kop, we hebben het over een 4 cilinder?

2x eerder, op hoeveel km? Dat klinkt als te frequent. Vervelend dat je nu al voor de derde keer aan de beurt bent.

Een revisiebedrijf moet kunnen vaststellen of er nog ruimte is op de huidige kop om te vlakken en kan vast wat vertellen over die kopbouten. Als die nodig zijn zou ik persoonlijk kiezen voor een andere kop die wel aan de OEM specs voldoet.
 
Je zegt 'de' kop, we hebben het over een 4 cilinder?

2x eerder, op hoeveel km? Dat klinkt als te frequent. Vervelend dat je nu al voor de derde keer aan de beurt bent.

Een revisiebedrijf moet kunnen vaststellen of er nog ruimte is op de huidige kop om te vlakken en kan vast wat vertellen over die kopbouten. Als die nodig zijn zou ik persoonlijk kiezen voor een andere kop die wel aan de OEM specs voldoet.
Is inderdaad een 4 cilinder. Eerste keer bij 112000, tweede keer bij 270000 en nu bij 325000.
 
Dat is inderdaad veel. En blijven vlakken moet op een gegeven moment ophouden straks zitten u kleppen door u zuigers. Kortere bouten gaan altijd als je de kop zoveel vlakt. Maar de rest van de motor lijkt mij riskanter .
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Dan ga je je afvragen of dat in het verleden op de juiste manier gedaan is. Zeker nu het na 55k alweer stuk is.

Dat is inderdaad veel. En blijven vlakken moet op een gegeven moment ophouden straks zitten u kleppen door u zuigers. Kortere bouten gaan altijd als je de kop zoveel vlakt. Maar de rest van de motor lijkt mij riskanter .

Daarom een goed revisiebedrijf laten adviseren. Die kunnen opmeten of het nog binnen de toleranties valt. En of het eerdere werk aan de kop correct is uitgevoerd.
 
Zeker nu het na 55k alweer stuk is
Het is zelfs maar 45000 km. De laatste keer was ergens bij de 175-179000.

Daarom een goed revisiebedrijf laten adviseren. Die kunnen opmeten of het nog binnen de toleranties valt. En of het eerdere werk aan de kop correct is uitgevoerd.
De vraag is dan eigenlijk of je dat dan nog moet doen of voor een andere goede kop moet gaan. Dus als er iemand nog 1 op zijn nachtkastje heeft liggen7(8)7
 
Denk dat je dan inmiddels goedkoper uit bent met een slacht-Omega uit Duitsland… Blok overlepelen et voilà.
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Daar moet je ook geluk mee hebben. Ze zijn ondertussen op een leeftijd dat je er niet meer zo makkelijk een frisse uit plukt.
 
En zoek er zeker geen met maar 80.000km deze hebben teveel stil gestaan om goed te blijven. En zou je ook best even grondig nakijken
 
Plan van aanpak is nu dat we eerst de kop eraf halen en laten nakijken of deze nog binnen de toleranties valt.
Van daar uit beslis ik hoe verder te gaan. Is de kop nog goed dan ga ik er weer voor anders op zoek naar een andere goede kop. Dan zullen ook de zuigers gecontroleerd worden want de carterpan pakking word vervangen en kan je er goed bij.
Kortom ga ik nu all in omdat ik afgelopen 2 jaar al veel heb gedaan/laten doen (Koppeling kompleet vervangen, aircopomp vervangen, airco radiator, schijven en blokken rondom, etc) . In de tussentijd zie ik wel wat er voorbij komt.
 

Vega

Medewerker
Administrator
Je kan ook kijken of er een dikkere pakking voor is te krijgen, ik weet niet of dat bestaat voor deze motoren.
 
Je kan ook kijken of er een dikkere pakking voor is te krijgen, ik weet niet of dat bestaat voor deze motoren.
Daar zijn we nu naar aan het zoeken en/of kortere kopbouten.
Nou heb ik een keer ergens de aanhaalmomenten gelezen en genoteerd. Kan ze alleen niet zo snel meer vinden.
Volgens mij eerst op xxNm en daarna nog zoveel graden. Daarna bij warme motor ook nog zoiets.
 
Bovenaan