Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Koppelomvormer lekkage

Probleem is lekkage van ATF olie

2 weken terug zag ik wat rook onder auto uitkomen, onder de auto gekeken.
En daar zeikte de atf olie uit het vliegwielhuis.
Op internet gekeken hoe zo'n bak in elkaar steekt, en ik vermoede dat de seal op de uitgaande as het had begeven.
Ik had nog een 4l30e bak liggen , met dank aan onze huis slopert Berry d:)b
Afgelopen zaterdag dus de versnellingsbak vervangen, auto op temperatuur laten komen en de bak netjes afgevuld.
Toen stukje gaan rijden, eerst rustig en daarna ook maar ff met kickdown etc.
En daar was de rook weer, ik weer onder de auto kijken..en ja hoor ..weer atf waterval..|:(

Ik vermoed nu dat de omvormer het probleem is.

Iemand ervaring met een lekkende omvormer?.
Kom er op internet eigenlijk maar bar weinig van tegen, heb nog een paar omvormers liggen.
Maar voor ik dat ga doen wil ik eigenlijk weten of er techneuten zijn hier die mijn theorie van lekkende omvormer kunnen bevestigen.

Dus, ik ben benieuwd.

Ow overigens in 4 uur de bak gewisseld, dus brug op brug af in 4 uur..voor diegene die dat interessant vinden.
En gewoon ouderwets gerateld, dus geen lucht tools 8)
 

Vega

Medewerker
Administrator
Alles kan kapot, maar een lekkende koppelvormer, nee nog nooit van gehoord.
Kan zijn dat er een scheurtje in zit maar meestal is het de keerring.
 
Hallo Peter,

Dank voor je reactie.

2 versnellingsbakken met hetzelfde defect zou ook nog kunnen ;)

Ik ga de koppelomvormer vervangen, en dan zien we wel wat er gebeurt.

Laat wel weten wat er uitkomt.
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
In beide gevallen zal de keerring ongeveer net zo oud zijn, die gaan weleens lekken. Zelf ook last van. Keerring is nog wel los te krijgen (niet via VOD).

Als je de kans hebt, neem een omvormer van een 3.2
Lagere stall speed, zelf ook gedaan en rijdt net weer wat fijner.
 
Hoi Jacco,

Dank voor je reactie.

Dan hebben we het over de keerring op de uitgaande as van de bak toch?
Deze hieronder? wordt met 3 boutjes op z'n plek gehouden

2vsgrdl.jpg


Zijn die van een 3.2 nog apart gemerkt, die ik nu heb liggen staat zover ik kon zien niks op vermeld of aangegeven.
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Die keerring inderdaad.

Er staan onderdeelnummers op.

Mijn oude was een 24210708
De 3.2 een 24210705
 
Ik denk dat ik al weet wat t probleem is of was, de koppelomvormer heb ik op het vliegwiel laten zitten.
De bak dus over de omvormer heen geduwd bij her montage.
Zo heb ik al eens eerder een bak vervangen en toen zonder problemen.
Maar de juiste manier is eigenlijk de omvormer los halen van vliegwiel op de uitgaande as van de bak schuiven, en dan de bak tegen het blok monteren.
Zo ga ik het dadelijk ook doen.

En ik vermoed dat de omvormer die er nu inzit wellicht een braam of beschadiging heeft, deze wordt sowieso vervangen voor een andere omvormer met een onbeschadigde as.

Heb het oude seal uit de andere bak eruit gehaald, en de lip die daar aan zou moeten zitten is helemaal weg gesleten.
Dus "there's your problem" , ga een nieuwe seal bestellen en de oude vervangen.

t8snf4.jpg
 

Vega

Medewerker
Administrator
Ik denk dat ik al weet wat t probleem is of was, de koppelomvormer heb ik op het vliegwiel laten zitten.
De bak dus over de omvormer heen geduwd bij her montage.
Zo heb ik al eens eerder een bak vervangen en toen zonder problemen.

Zo hoort het niet

Maar de juiste manier is eigenlijk de omvormer los halen van vliegwiel op de uitgaande as van de bak schuiven, en dan de bak tegen het blok monteren.
Zo ga ik het dadelijk ook doen.

Dat is de juiste manier.
 
Bovenaan