Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Kwaliteit Omega uitlaat

Colinh

Donateur 2023
Wat heb je nodig en wat voor motor heb je, ik heb nog een imitatie demper voor een V6 Caravan.
 
R

Ralph

Gast
past slecht tot helemaal niet.
scheelt soms ettelijke cm met de ophanging.
 

renepaul

Donateur 2024
En dan heb je natuurlijk de plaatdikte.
Ook zijn de uitlaten van een A merk warmgewalst, en dus spanningsloos.
Er zal ook een hoorbaar verschil zijn.

Ik kan me voorstellen dat je liever niet te veel uitgeeft, gezien de leeftijd van de Omega.
 

Joep

Verbannen
Ralph zei:
past slecht tot helemaal niet.
scheelt soms ettelijke cm met de ophanging.
Hm, hier heb ik ook die uitlaat die er bij mij onder moet besteld, maar nog niet betaald. 120 euro kost een complete set van 2 middendempers en 1 einddemper met montageset...
Wat kost het me bij jouw leverancier, Ralph?
 
[modMetalRush]René,

het is wel zo beleefd je eerst even (kort) voor te stellen, in de daartoe bestemde categorie.

Daarbij vraag ik mij af wat deze vraag met het forum te maken heeft... m.a.w. de vraag staat compleet in de verkeerde categorie.
Ik wil je vragen iets meer aandacht te besteden aan het geen je post (en waar).

Bij deze, dit onderwerp verplaatst.[/mod]
 
Joep zei:
Ralph zei:
past slecht tot helemaal niet.
scheelt soms ettelijke cm met de ophanging.
Hm, hier heb ik ook die uitlaat die er bij mij onder moet besteld, maar nog niet betaald. 120 euro kost een complete set van 2 middendempers en 1 einddemper met montageset...
Wat kost het me bij jouw leverancier, Ralph?

Hee Joep, dan is het niet orgineel, dus van minder lange levens duur.

( goed koop duur koop misschien :') )
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Immitatie? Past slecht, roest onder je Omega vandaan en hij gaat er anders door klinken. Onder een Corsa o.i.d. is dat nog wel passend te krijgen met wat goede wil, onder een Omega met 2 tussendempers die ook weer op dezelfde hoogte in de einddemper moeten belanden heb je het liever goed aansluiten. Scheelt een hoop gedoe.

Feit is dat Opel de originele dempers (die van Eberspächer zijn/waren) ook niet meer levert en nu een naar mijn idee mindere variant van Frans fabrikaat uitlevert als je er via de dealer een set besteld. Die passen in ieder geval wel netjes en klinken niet anders, dat zou dan mijn voorkeur hebben. Sjors blijkt deze onder zijn MV6 te hebben hangen zei hij me gisteren, het was me nooit opgevallen.

De vorige eigenaar heeft mijn B2 nog voorzien van verse originele dempers dus die zijn prima, echter om bovenstaande reden ligt er al een set verse Eberspächertjes klaar voor het moment dat ze de geest gaan geven. Kwam ze toevallig tegen een paar maanden terug. *O*
 

Joep

Verbannen
Heb jij al wel eens zo'n uitlaat onder je Omega gehad, Jacco? Die uitlaten zijn namelijk Europees goedgekeurd en voldoen ruim aan de normen. Bovendien zijn de reacties op hun site grotendeels positief en vaak erg tevreden. Ik weet dat je dat met een korrel zout moet nemen maar toch... Immitatie wil niet altijd gelijk zeggen dat het rommel is. Jij bent gezegend met een dubbel setje, ik ben dat helaas niet en geld als water heb ik helaas ook niet. Vandaar mijn keuze voor immitatie. De uitlaat die er nu onderzit is van voor tot achter 1 gatenkaas dus voor de apk moet er snel een hele nieuwe set onder. Als dat achter de rug is kan ik in alle rust op zoek naar een mooie orginele set, of gelijk RVS op maat met zowel links als rechts een pijpje. Maar dat komt pas zodra ik ook een RVS spagetti spruitstukje heb.

Ik snap je reactie overigens wel hoor, en waardeer het ook zeker! Maar voor mij hoeft niet alles orgineel te zijn, als het maar voldoet, net als de draagarmen etc. etc.

En het geluid? Dat hoor ik van binnen toch niet. :P
 
R

Ralph

Gast
imitatie:

voordeel is dat het goedkoop is gaat ongeveer 3 tot 4 jaar mee, geluid is afwijkend, pasvorm is wat slechter hangt meestal wat lager.

origineel:

erg duur, voordeel is wel dat het meteen goed past en gaat meestal 6 tot 8 jaar mee.

beide zijn voor de apk en de wegen verkeers wet goed gekeurd.
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Joep zei:
Heb jij al wel eens zo'n uitlaat onder je Omega gehad, Jacco?

Ja. Bij mij was dat spul al veel te snel weer gaar. En ik ken ervaringen van andere Omega rijders die niet originele dempers zoals die van Bosal e.d. hebben gebruikt. Dat produceert een stuk meer geluid.

Die uitlaten zijn namelijk Europees goedgekeurd en voldoen ruim aan de normen.

Weet jij dan wat de normen in deze zijn en hoe makkelijk of moeilijk het is zo'n kenmerk te krijgen? Staar jezelf niet blind op een EU keurmerkje.

Bovendien zijn de reacties op hun site grotendeels positief en vaak erg tevreden. Ik weet dat je dat met een korrel zout moet nemen maar toch...

Haha leer mij wat over webshops en reacties van zogenaamde klanten op websites. Daar heb ik via m'n werk dagelijks mee te maken. ;)

Immitatie wil niet altijd gelijk zeggen dat het rommel is. Jij bent gezegend met een dubbel setje, ik ben dat helaas niet en geld als water heb ik helaas ook niet. Vandaar mijn keuze voor immitatie.

Klopt, maar ik heb al incl. onderbouwing verteld waarom ík er niet voor zou kiezen. Mijn mening is de wet niet dus waarom verdedig je je ertegen? De topicstarter vraagt naar een ervaring, die heb ik gedeeld. Als jij dat anders wilt oplossen is dat je goed recht. Ik zie alleen van jou kant geen ervaring met het fenomeen imitatie uitlaat, alleen de insteek dat het lekker goedkoop is.
Over geld als water, dat heb ik ook niet maar ik stel wel prioriteiten. Als ik geld uitgeef aan een interieurombouw, velgen etc dan ga ik op het technische deel niet bezuinigen. That's me, zo ga ik met m'n hobby om. Dat mag iedereen gelukkig helemaal op zijn eigen manier regelen en als dat met imitatie onderdelen is vind ik dat prima.

Daarbij komt dat ik er rekening mee hou dat ik m'n Omega langer blijf rijden dan een imi demper mee kan gaan, dus in mijn geval zou opgaan dat ik de prijs en bijkomende gedoe bij montage x2 mag rekenen aangezien die ongeveer de helft van de duur meegaan als origineel.

De uitlaat die er nu onderzit is van voor tot achter 1 gatenkaas dus voor de apk moet er snel een hele nieuwe set onder. Als dat achter de rug is kan ik in alle rust op zoek naar een mooie orginele set, of gelijk RVS op maat met zowel links als rechts een pijpje. Maar dat komt pas zodra ik ook een RVS spagetti spruitstukje heb.

Dat snap ik dan weer niet. Je wist vast niet sinds gisteren dat ie gaar is, is het dan niet zonde nu ineens snel voor de APK een imi set te kopen voor een bedrag waar je al een deel van bijv. die RVS set hebt? Onderaan de streep kost je dat een stuk meer.

En het geluid? Dat hoor ik van binnen toch niet. :P

:?
 

Joep

Verbannen
Mijn ervaring met imitatie uitlaten heb ik deels, op mijn eerste B1 had ik een imitatie einddemper, geen complete van voor tot achter.

Zoals jij met je Omega omgaat zo zou ik dat ook graag willen, alleen geef ik toe dat ik dingen uitstel, net als dus die uitlaat... Die is al een lange tijd aan het rotten dus daar had allang een nieuwe onder gekunt. Prioriteiten stellen moet ik dus nog leren haha! ;)

Gelukkig hebben we allemaal een andere kijk op zaken, ieder vertroeteld zijn of haar Omega op hun eigen manier, net zoals jou vind ik dat prima.

Thanks voor je advice in elk geval. :)
 
Nee, zo bedoel ik het niet ! wellicht had ik het anders moeten formuleren ;)

Ik ben zelf een OEM fanaat, als er geen GM op staat dan.. en met name voor mijn Omega's heb ik daar een tik mee.. ik wilde alleen aan mijn medeme forumers laten weten dat ik geen immi onder mijn Omega's zou plaatsen.


Maar eenieder die daar geen moeite mee heeft, kan ik het gerust aan raden :)
 

Andrew

600.000
In augustus 2011 heb ik via de VOD een complete uitlaat gekocht, vanuit Zweden telefonisch bij Eef & Huub besteld _/-\o_ want daar begon toen het wat "sportieve" geluid. Twee middendempers en een einddemper, inderdaad een rib uit mijn lijf, maar goed.

Na levering bleek de einddemper geen RVS-eindstuk te hebben, maar een wat schuin afgezaagde pijp waar de zaagrafels nog aanzaten 8)7 dus ik gok erop, dat dit dus die Franse variant is. Met wat inventiviteit heb ik het RVS-eindstuk van de oude einddemper kunnen overzetten op de nieuwe en dat zit tot en met vandaag nog zo.

Recent lag ik onder de Omega voor iets anders en moest tot mijn schrik constateren, dat na 1,5 jaar de aansluiting tussen middendempers en de einddemper er nu al behoorlijk aangetast uitziet. Hij zal nog niet doorgeroest zijn, maar ik denk niet dat ie het nog jaren gaat uithouden.

Wat is trouwens de garantietermijn die Opel op uitlaten geeft?

Andrew
 
Volgensmij 1 jaar Andrew ! donders da's niet best !

De fabrieksuitlaat onder de MV6 heeft het bij mij 13 jaar uitgehouden ! (eind en midden dempers) nu is 1e montage altijd beter.. maar dit vind ik wel heel snel ! :/
 

Andrew

600.000
Sjors-V6 zei:
De fabrieksuitlaat onder de MV6 heeft het bij mij 13 jaar uitgehouden

De uitlaat van mijn vrouw's agila is ook nog steeds de originele fabrieksmontage en inmiddels ruim 11 jaar oud, maar ziet er nog beter uit dan die onder de Omega na 1,5 jaar 7(8)7

Andrew
 

Illuminat0r

KnuffelBelg
Kwaliteit van de nieuwe spare stukken is bij Opel ook achteruit gegaan hoor.

Maar ik heb onder mijn Omega een nieuwe middendemper laten monteren omdat de Irmscher eiddemper niet recht te krijgen was met een dacht 'bosal' imitatie-demper.
Bochten waren niet 100% zoals een OEM geplooid en dan staat het gewoon niet recht...
 
Nou ik denk dat mijne ook de geest gegeven voor de middendemper en begint al dik te ronken haha..
Een oem set kost al gauw 600euro vanaf kat tot einde... een imitatie kost dan rond de 100euro als die 3 jaar mee gaat maal 6 is dat 18jaar aangezien mijn omega al 13 jaar is steek ik die 600 liever in de motor... dus voor 1set oem uitlaten kan ik 6 imitaties kopen en dan win ik nog 5 jaar ten opzichte van de oem pijp... een rvs uitlaat zal de auto nog overleven... maar helaas zit er niet in. Zo genoeg gezeverd ik heb een Simmons uitlaat gezien voor 500 af kat is wel sport uitlaat... heeft iemand hier ervaring mee? mijn ervaring met uitlaten is hoe kortere stukken je rijd je meer condens in je uitlaat krijgt omdat hij niet lang genoeg warm blijft om al het water te verdampen en deze dus sneller roest van binnen naar buiten...

Als iemand ervaring heeft met een zweedse Simmons ik hoor het graag...

Mvg sean
 
Bovenaan