Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Laag toerental en trillen

Heren,

Ik merkte onlangs iets, nu hoeft het misschien niets te betekenen maar wil het toch even voorleggen.

Ik rij een 2003 2.5 DTI automaat.
Als ik rustig rij bijvoorbeeld 60-80km/h dan zakt het toerental terug tot onder de 1500 toeren, soms 12 a 1300.
Als ik dan zeer langzaam gas bijgeef dan voel ik een vibratie in de auto.
Net als je bv met een handbak in de 4e versnelling rijd met 25km/h en je geeft gas.

Geef ik ietsje meer gas dan schuift de toerenteller iets omhoog, auto trekt ietsje hard en dan is de vibratie weg.
Rij ik in de sportstand dan komt dit euvel niet voor.
Ook bij een vollast, of tussentijds meer gas geven / af remmen merk ik dit niet.

Is dit puur vanwege het lage toerental of begint er een reparatie aan te komen ?
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Komt het van onder de auto (aandrijflijn?) of uit de motor?

In het eerste geval zou het een versleten hardyschijf van de aandrijfas kunnen zijn.
 
ik vermoed van onder de auto.... motorblok trilling voelt anders.
En zojuist weer wat kilometertjes bebouwde kom gereden, dus niet harder dan 70 en het is 1x voorgekomen, wederom bij laag toerental.

Een hardyschijf is toch een soort van rubberen schijf met bussen erin die de koppeling maakt tussen de aandrijving en cardanas ?
Dat zou je optisch moeten kunnen waarnemen dus als die versleten is/raakt ?
 

Andrew

600.000
Zou dat niet te maken hebben met de lock-up van de automaat, die dan nog niet ontkoppeld wordt, oftewel er is een starre overbrenging van motor naar achterwielen. Ik denk dat je het antwoord zelf al geeft:

"Net als je bv met een handbak in de 4e versnelling rijd met 25km/h en je geeft gas. Geef ik ietsje meer gas dan schuift de toerenteller iets omhoog".
 
Gisteren tijd gehad om de auto even op de brug te zetten....
De Hardyschijf is in orde, de aandrijfassen en diff zagen er goed uit, geen rare speling oid, vloeistofnivo's in orde etc.

Hij doet het soms dus dat trillen..... meestals als je met een constante snelheid rijd (60-80)en dan bv een brug over gaat..
Geef je iets gas, is het weg.

Indien het die lock-up is...
Wat kan hieraan gedaan worden ?
Zit het in de automaatbak zelf dan , en zou spoelen, nieuwe olie en filter helpen ?<br /><br />-- 08 jul 2011 14:04 --<br /><br />owja..... uitlezen gaf geen fouten
 
Is het voornamelijk bij lage snelheden, Steve ?
Of alleen bij lage toeren.

Bij lage snelheden kan ik me nog voorstellen dat het eventueel in je banden zit (cuppen).

Ik vind het een héél lastig probleem...
 
Ik ben er ondertussen achter dat de lock ( in ieder geval bij BMW, daar genaamd overdrive) vanaf 75/80km/h ingeschakeld word.
En dat is bij mij dus ook..

Stel....je rijd weg bij het stoplicht, geeft beetje gas.... je komt bij de 80 en je haalt je voet van het gas om constant te rijden.
Dan zakt je toerentellen eerst terug naar de 17 a 1800 en dan nog ietsje later naar de 1500.... de zogenaamde lock-up / overdrive.
Je krijgt dan als het goed is een starre verbinding met je aandrijfas.

Mijn probleem ontstaat enkel als ik dan nog wat langzamer ga rijden en het toerental dus ook zakt.
Geef ik dan rustig gas, dan blijft de overdrive / lock erop staan en voel je die trilling (niet alijd)
Geef ik iets meer gas.... dan ist gelijk weg omdat die dan uit de lock / overdrive komt.

Het zit hem dus in het toerental, niet in de snelheid.

Ik vind het ook een lastig iets..... Probleem wil ik het niet noemen, want het veroorzaakt nog geen problemen.
ik wil alleen zeker weten dat er niet iets aan het stukgaan is wat ik met onderhoud kan voorkomen.

Helaas heeft een uitgebreide mail aan 2 automaten specialisten ook geen resultaat opgeleverd,
Bij de plaatselijke VOD dachten ze dat ik niet helemaal 100% was.. en uitlezen geeft dus ook geen resultaat.

Ik zou als gok denken aan de koppelomvormer, dat die wel wat verse olie zou lusten. (zou je toch als foutcode moeten zien ?? )
Maar ook dat zou ik graag eerst zeker weten alvoren 300 euro voor spoelbeurt + olie + filter uit te geven
 
Hoeveel km heeft jouw trots nu achter de kiezen ?
Want als je bak nog goed is; gewoon niet spoelen (don't fix it, if it ain't broken :> ).
Maar als je bak niet meer zo soepel schakelt en wat rauw over komt, kun je overwegen om de filters en olie te vervangen (en idd te spoelen).
Sjors was er destijds erg over te spreken toen hij zijn eigen Omi een dergelijke behandeling had laten geven.
Kost een bak geld aan olie, maar hij vond het iedere euro-cent waard.

Ouwe olie veroorzaakt overigens geen foutcode.
Te weinig olie, wél.
 
Hij is net over de 215.000 heen,
maar schakelen doet die nog super... geen gebonk, geen schokken, geen bijgeluiden...
Ter vergelijking gisteren in een S60 gereden met 250+ op de teller.... wat een vibrator op wielen is dat zeg, ook schakelen niet echt soepel ( en die is wel net gespoelt )

Daarna nog eens wat kleine testjes met de mijne gedaan..
het lijkt er in mijn ogen gewoon op dat die niet terugschakeld als je snelheid minderd..
dus van de 90 terug zakt naar de 50 dan blijft die in die overdrive/lock zitten.... geef je een beetje gas, blijft die er ook inzitten en versnelt die wel, tevens dat trillen dan soms...... geef je iets meer gas dan schiet ie eruit en schakelt die wel terug.

Als je het weet kan je erop anticiperen.
aangezien zowel de dealer als een automatenspecialist er zo geen verklaring cq oplossing voor heeft laat ik het maar zo denk ik.

Ik wil inderdaad niet het risico lopen dat hij slechter gaan schakelen.
We hadden laatst wel gespiekt bij de olie..... en die was weliswaar niet mooi rood meer.... maar ook niet zwart.
 
Hey elrenegado,

ik heb eea hierboven even doorgelezen want een maatje van mij heeft exact dit probleem. Trillen als je gas laat terugzakken bij ongv 80 km/u
we zaten ook te denken, of de lock-up, of rembanden.
Omdat je laatste post al weer van een paar maanden terug is wil ik graag weten hoe dit zich ontwikkeld heeft bij jou. Heb je al een oplossing? of rijdt jij dr dus maar gewoon mee door?

Waar wij achter kwamen bij die maat van me is dat hij is sportstand het gewoon prima doet, Altijd dus ook...heel vaag. Heb jij dit toevallig ook?

Groeten Robbert
 
R

Ralph

Gast
B-Buster zei:
Komt het van onder de auto (aandrijflijn?) of uit de motor?

In het eerste geval zou het een versleten hardyschijf van de aandrijfas kunnen zijn.

ik sluit aan en neem ook het lager even mee in het verhaal.
 
Hoeveel km heeft jouw trots nu achter de kiezen ?
Want als je bak nog goed is; gewoon niet spoelen (don't fix it, if it ain't broken :> ).
Maar als je bak niet meer zo soepel schakelt en wat rauw over komt, kun je overwegen om de filters en olie te vervangen (en idd te spoelen).
Sjors was er destijds erg over te spreken toen hij zijn eigen Omi een dergelijke behandeling had laten geven.
Kost een bak geld aan olie, maar hij vond het iedere euro-cent waard.

Ouwe olie veroorzaakt overigens geen foutcode.
Te weinig olie, wél.


Weet iemand hoe dit is afgelopen want ik heb precies het zelfde als omschreven hier boven.
laten flushen en verversveren van de bak heb geen resultaat gehad.
 
Bovenaan