Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

lambda sonde

Ik wil graag even een bevestiging over het aantal lambda sensoren die aanwezig moeten zijn op mijn Omega 2.0.

Ik belde net Van Breemen op en die zeggen dat ze er 2 hebben voor mijn auto, maar dat ze niet eens leverbaar meer zijn, what the :h !

Maar APS kan er wel 1 leveren, met origineelnummer: 90528640 voor 133.10. Dat is dus niet zo duur, en dan kan ik die vanmiddag al ophalen. Maar hij vroeg me wel of ik wist welke sonde defect was. Ik zeg ja, volgens veel mensen zit er maar 1 op mijn auto, maar ik zal het nog ff navragen voor de zekerheid.

Met een andere onafhankelijke garage was ik erover in discussie, en die liet mij weten dat er nooit maar 1 lambdasonde op kan zitten, er zou er 1 voorop moeten zitten, en 1 achteraan, die zouden met elkaar moeten communiceren over de waardes.

Nu ben ik dus ook in verwarring door zoveel mensen die verschillende dingen roepen. In een 3.0 zitten er zowiezo wel meer dan 2 op heb ik gelezen, maar ik heb maar een tweelitertje.

1 of 2 lambdasondes ???
 
Vega zei:
Koop originele Bosch


Afgelopen vrijdag wilde een bevriende monteur mij helpen bij hem thuis, en ik had er dus snel 1 nodig.
Bij APS heb ik een lambda sonde opgehaald en we hebben daarna de sonde vervangen.
De oude was echt helemaal zwart en je kon zien dat die er al heel lang onder heeft gezeten.

De sonde van APS was 110,= ex btw, en deze is van Hella. Na het vervangen is meteen de storing weg gegaan en de auto rijd nu eindelijk geweldig zonder dat steeds het motormanagement lampje begint te branden en de motor in noodloop gaat.

Mocht deze sonde van Hella niet lang meegaan, dan zal ik dit zeker laten weten, en dan zal ik uiteraard een originele van Bosch kopen. Maar wie weet gaat deze ook wel jaaaaaren mee! Dat scheelt me dan toch minstens 145 euro. De originele is 256.50.

Het enige probleem is nog steeds bij een koude start dat de auto geen vermogen heeft en dat ik dan bij meer gas geven een soort geratel hoor aan de voorkant, maar aan het einde van de straat krijg ik ineens het vermogen terug en dan is er niks meer aan de hand. Dit probleem doet zich alleen voor bij de eerste 100 meter na een koude start, alsof er even iets verstopt zit ofzo. Ik dacht dat dit te maken had met de lambdasonde maar dat heeft er niks mee te maken aangezien na het vervangen van de sonde dit probleem nog aanwezig is. Het luchtfilter is niet eens smerig dus daar ligt het ook niet aan. Iemand suggesties?


Bij het vervangen van de lambda sonde kon ik trouwens ook de banden even goed bekijken aan de binnenkant, en ik schrok me kapot. je kunt het ijzer gewoon zien wat binnenin zit.
het blijkt dat de auto niet goed uitgelijnd is waardoor voorbanden extreem scheef afslijten. De rest van de band heeft nog een prima profiel maar aan de binnenkant is alles afgesleten. Levensgevaarlijk dus. Ik begrijp niet hoe deze auto in februari nog is goedgekeurd met deze banden! Waarschijnlijk trek daarom mijn stuur naar links en rechts als ik wil remmen, en ligt het probleem niet bij de draagarmrubbers die te slap kunnen zijn. Dit zal ik nog in de gaten houden. Gisteren 2 banden gekocht en die gaan we vanmiddag monteren.
 

Joep

Verbannen
Ik zou het gasklephuis eens goed schoonmaken ( kan nooit kwaad) en ik zou de Omega ook maar meteen laten uitlijnen anders kun je volgend jaar weer nieuwe banden kopen!
 

Vega

Medewerker
Administrator
Driver1980 zei:
Mocht deze sonde van Hella niet lang meegaan, dan zal ik dit zeker laten weten, en dan zal ik uiteraard een originele van Bosch kopen. Maar wie weet gaat deze ook wel jaaaaaren mee! Dat scheelt me dan toch minstens 145 euro. De originele is 256.50.

Op eBay originele Bosch voor ongeveer €75
 
Joep zei:
Ik zou het gasklephuis eens goed schoonmaken ( kan nooit kwaad) en ik zou de Omega ook maar meteen laten uitlijnen anders kun je volgend jaar weer nieuwe banden kopen!

Klopt Joep, het gasklephuis wil ik gewoon vernieuwen, dat kan idd nooit kwaad, en de uitlijning staat ook op de planning. Maar vanmiddag tijdens het wisselen van de banden gezien dat de draagarmrubbers helemaal weg zijn, dus dat is de reden dat de auto van voren begint te slingeren tijdens het remmen. Dus eerst maar eens nieuwe draagarmen + rubbers vernieuwen, en daarna uitlijnen. Dan moet het goed zijn.
 
Vega zei:
Driver1980 zei:
Mocht deze sonde van Hella niet lang meegaan, dan zal ik dit zeker laten weten, en dan zal ik uiteraard een originele van Bosch kopen. Maar wie weet gaat deze ook wel jaaaaaren mee! Dat scheelt me dan toch minstens 145 euro. De originele is 256.50.

Op eBay originele Bosch voor ongeveer €75

Klopt, maar ik wilde het nog uitstellen dus nog niet besteld. Maar omdat iemand mij plots afgelopen vrijdag kon helpen (terwijl hij normaal bijna nooit tijd heeft ivm drukke baan) moest ik meteen die middag een lambdasonde hebben, aangezien APS meteen kon leveren heb ik die maar genomen. Ik merk geen verschil, doet het perfect. Of het net zo lang mee kan gaan moet nog blijken, maar daar kom ik vanzelf wel achter.
 
Bij de omega b2 in de 2.2 zitten wel 2 lamda sondes.
Ene zie je vanuit je motorruimte en een voor de uitlaat splitsing bij het onderstel
 

Berry

OOP Huisleverancier
Ze zijn niet hetzelfde...ik heb er nog wel 2 goede liggen ....bij intresse stuur mij dan een pbtje
 
Bovenaan