Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Lampjes dashboard / tellers

Hallo,

in mij Omega 2.2 uit 2001 is een lampje achter de toeren teller stuk.
ik heb wel gevonden hoe je het dashboard los haalt, maar niet hoe je precies bij de lampjes komt.
Wat voor lampjes moeten erin?

Mvg.
Stefan
 

Illuminat0r

KnuffelBelg
Zijn ook vershillende wattages voor de verschillende indicatoren. zie dus dat je gelijke sterkte neemt!

de fittingen zijn gewoon bajonet-koppeling, dus kwartslag linksom om los te maken
 

Vega

Medewerker
Administrator
Dit soort lampjes zitten erin.
De meeste zijn met een oranje voet.
$(KGrHqN,!h0FDv9(Ok-!BRGilrqN6!~~60_12.JPG


Je hebt ook lampje met een groen/grijze voet, de met de gele voet daar zitten losse w5w lampjes in.
RX4.jpg
 
Aha, dus die dopjes zijn wel de lampjes. :)
Kun je die lampjes gewoon halen bij de lokale auto onderdelen boer of zijn exclusieve lampjes.
 

Vega

Medewerker
Administrator
StefanS zei:
Kun je die lampjes gewoon halen bij de lokale auto onderdelen boer of zijn exclusieve lampjes.

Gewoon proberen, zijn niet echt speciaal Opel.
De kleur geeft aan het vermogen oftewel lichtopbrengst.
 

Andrew

600.000
Die 3 gele lampvoetjes in het midden zijn de feitelijke dashboardverlichting (die 4e aan de rand is wat ik me herinner de waarschuwingslamp voor de motoroververhitting). Hierin zitten losse W3W steeklampjes (W5W zijn te fel, die zijn voor de stadslichten). Ik zou ze meteen alle drie vervangen, anders kun je binnenkort de volgende vervangen.

Nou zat ik eens naar die foto te kijken en in gedachten in het dashboard te plaatsen en dat wilde in mijn bovenkamer niet passen. En ineens zag ik het, dit is een klokkenset uit een Omega met rechts stuur. Niet alleen die bevestigingslip in het midden klopt niet, ook de multi-stekker zit op een ander plek.

Andrew
 

Joep

Verbannen
Mocht je geen lampjes kunnen vinden dan heb ik er van elke smaak nog wel 1 liggen. Eventueel wil ik je ook wel helpen met het vervangen ervan. Dashboard is er bij mij 3x uitgeweest de afgelopen tijd. Is dus zo gebeurd hier haha!

Stuur maar een pb bij interesse.
 
Wou ik zaterdag middag de boel los gaan halen... Kan ik nergens terugvinden hoe ik dat moest doen. :S Ben wel 2 uur aan het zoeken geweest op het forum.
Kan iemand een linkje posten? ;)
 
Heel makkelijk, de middelste ventilatieroosters trek je er met een tang en een doekje voorzichtig af, dit gaat het makkelijkst als de rooster naar beneden staan gericht.
Daarna maak je 2 schroeven linksboven en rechtsboven los en trek je de unit van de ventilatie eruit.
Linksonder zie je 1 schroef van het tellerhuis zitten die je los maakt.
Stuur draaien en dan zie je links een dopje en dat haal je eruit, hier zit een schroef en die draai je eruit, stuur andere kant opdraaien en daar zit nog een dopje met een schroef die los moet.
Nu kan je het kapje boven je stuur erafhalen en daar zie je nog een schroef van het tellerhuis die los kan.

Dan voorzichtig aan de rechterkant het tellerhuis naar je toe trekken en de stekker(s) van je scherm losmaken.
Dan verder naar je toe trekken en naar rechts eruit schuiven en je bent klaar.

Monteren in omgekeerde volgorde ;)
 
Danku. :D
Die roosters kunnen gewoon naar voren getrokken worden neem ik aan?
Kan het beter hier vragen dan dat ik er zelf achterkom. :+
 
Ja de roosters naar voren trekken.

Aanvulling op marcel zijn post. Aan de onderkant van de stuurkap zitten nog 3 schroeven. Torx 25 of kruiskop. Daarna kun je de kappen wegnemen en bij de onderste schroef van het tellerhuis.
En ja ik zou ook de onderste kap loshalen werkt net iets makelijker.
 

Vega

Medewerker
Administrator
Het stuur in de laagste positie zetten, dan kan je er ook aardig bij.
 
Volgende week maar eens proberen, ik wil al een hele tijd blauwe lampjes in mijn tellerhuis maar durf het steeds niet aan :'(

gr Hugo
 
jack-omegax3.0xe zei:
Ja de roosters naar voren trekken.

Aanvulling op marcel zijn post. Aan de onderkant van de stuurkap zitten nog 3 schroeven. Torx 25 of kruiskop. Daarna kun je de kappen wegnemen en bij de onderste schroef van het tellerhuis.
En ja ik zou ook de onderste kap loshalen werkt net iets makelijker.

Oh dat heb ik eigenlijk niet gedaan, ik heb het stuur helemaal naar onder gedaan.
Als je de voorste schroefjes loshaalt is het bovenkapje ook al los en dat is voldoende.<br /><br />-- 10 maart 2013 21:42 --<br /><br />
hugo46 zei:
Volgende week maar eens proberen, ik wil al een hele tijd blauwe lampjes in mijn tellerhuis maar durf het steeds niet aan :'(

gr Hugo

Dat zou ik ook niet aandurven Hugo ;)
 
Marcel3.2 zei:
jack-omegax3.0xe zei:
Ja de roosters naar voren trekken.

Aanvulling op marcel zijn post. Aan de onderkant van de stuurkap zitten nog 3 schroeven. Torx 25 of kruiskop. Daarna kun je de kappen wegnemen en bij de onderste schroef van het tellerhuis.
En ja ik zou ook de onderste kap loshalen werkt net iets makelijker.

Oh dat heb ik eigenlijk niet gedaan, ik heb het stuur helemaal naar onder gedaan.
Als je de voorste schroefjes loshaalt is het bovenkapje ook al los en dat is voldoende.

-- 10 maart 2013 21:42 --

hugo46 zei:
Volgende week maar eens proberen, ik wil al een hele tijd blauwe lampjes in mijn tellerhuis maar durf het steeds niet aan :'(

gr Hugo

Dat zou ik ook niet aandurven Hugo ;)

Die blauwe lampjes durf ik wel aan ala VW maar het demonteren , lampjes is plug en play :'(
 
klokkenset loshalen is best simpel. :D
Ben alleen te voorzichtig.. :9 Roosters lostrekken is best eng. :O
Maar goed. Hij is los en het kapotte lampje is vervangen. Alleen vraag ik me het volgende af:
Er missen een paar lampjes. o.a. van het motor management. Er missen er ook een paar, maar dat kan kloppen, o.a. van ESP en mistlampen.
Klopt het dat die mist?
2na617b.jpg


Ik heb eens om te testen een ander lampje erin gedaan, toen auto aangezet. Tot mijn schrik bleef het motor management lampje branden.
Zou die daarom eruit gehaald zijn? Of duurt het gewoon een tijdje voordat hij uit gaat? Ik heb hem 20 seconden aan gelaten ongeveer.
 
Zo wie zo uitlatenlezen. Er mee terug gaan naar waar jij je auto hebt gekocht, jij bent met opzet bedonderd, men heeft een mankend verdoezeld door het lampje er uit te halen. Wat ik niet weet maar had de auto zo wel APK goed mogen worden gekeurd??? Misschien dat iemand anders dat hier weet.

Mvg, JW Smedinga
 
Bovenaan