Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Lekkende koppeling(en) kachelradiateur

De doorvoeren van het schutbord van de kachelradiateur lekken. Er zitten volgens de garage zogeheten klikkoppelingen. De koppelingen met aangebouwde slang zijn vervangen. Dat scheelt, nu geen wolken damp voor de voorruit. Maar garage meldde dat de andere koppeling (schutbordzijde) niet meer te krijgen is, dus niet is vervangen. En daar voel ik nog steeds vocht. Kachelradiateur lekt niet, zegt garage.
Uit andere topics begrijp ik dat het gaat om koppelingen met O-ringen. Klopt dit? Want dan gaat bij lekkage toch vooral om vervangen van zo'n O-ring. En O-ringen koopt Opel gewoon in, dus hoezo niet meer leverbaar?
Ik heb een goedje toegevoegd aan koelvloeistof om kleine lekken te dichten (Tuneup), maar dat helpt niet.
Heeft iemand een tekening/foto van deze koppelingen? Kan ik gemakkelijker overleggen met de monteur.
Nico
 

Joep

Verbannen
Ik heb bij mn 3.2 de bovenste van de 2 lek. Drupt op het hitteschild en uitlaat. Merkte dit toen ik kvs druppels aan de kokerbalk zag hangen en ik dacht in eerste instantie aan de driewegklep.

Die slangen zijn inderdaad niet meer te krijgen maar ik ga het denk ik gewoon oplossen met een andere slang en een slangenklem.
 
Andere modellen Opel gebruiken dezelfde soort slangkoppelingen. Ik zag na het posten van mijn bericht in een Opelforum dat iemand met een Astra G model met foto's liet zien hoe die slangen en hun koppelingen eruitzien. Misschien kun je voor een ander model wel slangen kopen zodat je een nieuwe koppeling hebt. Hoef je alleen de slang aan te passen aan jouw Omega. Vergeleken met de slangen is het maar een dun pijpje waar ze overheen schuiven.
 
Ook in Duitsland niet meer te krijgen, volgens een Duitse Opel-restaurateur. Bij mij is het duidelijk dat de koppeling op de pijp van de kachel lekt. Een O-ring zorgt voor de afsluiting. Weet iemand of die O-ring te vervangen is? Heb jij dat overwogen, Joep?
 

Joep

Verbannen
Nee ik heb van een 2.2 de koppeling met een stuk slang eraf gehaald waarvan de O ring, die niet los te vervangen is, nog goed was en met een pijpje op de 3.2 slang aangesloten. Dit voldoet prima en m'n koelvloeistof blijft nu mooi op peil.

Je kunt ook een slang over de pijp heen schuiven waar die koppeling overheen gaat. Slangenklem erop en klaar ben je. Zo wou ik het eerst doen en zo ga ik het ook doen mocht ie weer gaan lekken op die plek.
 
Bovenaan