Lekkende radiateur

Discussie in 'Motorisch' gestart door Nico d`Omega, 30 okt 2020.

  1. Nico d`Omega

    Nico d`Omega

    Voornaam:
    Nico
    Model Omega:
    Omega B2 2,6SE uit 2001 (Duitse); daarvoor een B1 2,5Diamond en daarvoor een A2,0
    De radiateur lekt. Bovenop aan bestuurderskant, waar de dikke leiding van de motor aansluit op kunststof zijkant van de radiateur. Is een bekende plek, heb ik elders vernomen op het forum. De slang is nog soepel, de Y-vormige haarscheur van 1,5-2 cm ga ik te lijf met 2-componenten plastic lijm van Bison. In combinatie met hardstalen spijkertjes dwars op de scheuren, die als balkjes stevigheid moeten geven. Als ik druk, zie ik de scheurtjes iets veranderen dus enige versteviging kan de kunststof wel gebruiken. Het spuit er niet uit, maar haarscheurtjes hebben de neiging om te groeien.
    Op een ander forum (Saab, dacht ik) lees ik dat iemand succesvol zijn afgebroken overdrukpijpje van kunststof heeft gerepareerd met dit spul. Maar hopen dat ook ik succes heb.
    Vega heeft de radiateur van zijn geplette Omega nog liggen, maar reageert niet meer op onze Conversatie hierover. Ik wil die radiateur wel overnemen, dus als iemand hem nog ziet/spreekt (telefonisch), vraag dan of hij reageert op mijn melding dat ik belangstelling heb voor zijn radiateur. Ook als ik (een tijdje) succes heb met de lijmklodder. Berry heeft niks liggen.
    Nico
     
  2. Joep

    Joep

    Voornaam:
    Joep
    Model Omega:
    Opel Omega 3.2 V6 Executive - Full Irmscher
    Ik heb er nog wel 1 liggen.
     
  3. Nico d`Omega

    Nico d`Omega

    Voornaam:
    Nico
    Model Omega:
    Omega B2 2,6SE uit 2001 (Duitse); daarvoor een B1 2,5Diamond en daarvoor een A2,0
    Ik zal een conversatie met je starten.
    Overigens lijkt de lijm goed te houden. Nog geen grote afstand gereden dus ik juich nog niet. Wel viel me op dat de temperatuurmeter gemiddeld wat lager bleef dan ik gewend was. Doordat het gat gedicht is, kan het systeem druk opbouwen. Mogelijk dat daar een ander temperatuurverloop bij hoort.
     
  4. jacques

    jacques

    Voornaam:
    Jacques
    Model Omega:
    Omega 3.2i station executive bwjr sept 2001 verkocht
    BMW 528i touring exe aut. 2014
    ik heb in het verleden bij mijn omega 3.2 ook, zoals zo velen een scheurtje gehad op die plaats en iedereen zei toen dat plakken niet ging en dat er een nieuwe in moest, maar ik had toen via mijn echtgenote een speciale 2 componentenlijm gekregen via haar werk, die werken met pompen voor de chemische industrie dus die lijm kan wat hebben, dus goed schoongemaakt zelfs nog iets meer de scheur opengemaakt zodat het er goed tussen loopt, en vervolgens een stukje kunststof gepakt en dit ook nog erboven op geplakt, en nooit geen lekkage meer gehad, zit volgens mij al 7 jaar, dus het kan wel, auto is intussen al bijna 2 jaar niet meer in mijn bezit maar heb nog geregeld contact met de nieuwe eigenaar, en is er nog steeds heel blij mee
     
    Joep, lowflyer en B-Buster vinden dit leuk.
  5. Nico d`Omega

    Nico d`Omega

    Voornaam:
    Nico
    Model Omega:
    Omega B2 2,6SE uit 2001 (Duitse); daarvoor een B1 2,5Diamond en daarvoor een A2,0
    Ook ik ben tevreden over het resultaat. Gisteren een lange rit gemaakt en de temperatuurmeter bleef structureel wat lager dan voor de lijmpoging. Helemaal dicht is het lek niet, want ik zie een klein vochtspoor. Achteraf denk ik dat ik het oppervlak van de lijmklodder nog groter had moeten nemen, zodat 1 cm verder dan de zichtbare haarscheur lijm was gaan zitten.
    De lijm was helaas niet helder waardoor ik er niet doorheen kon kijken. Ik gebruikte 2-componenten acrylaatlijm van Bison. Die garandeert tot 120 graden Celsius. De 2componenten epoxyversie van Bison ging tot 100 graden.
    Ik neem een radiateur over van een Omegarijder en zal preventief die plek versterken met dezelfde lijm. Ik deel je mening en ervaring, Jacques, dat 2 componentenlijmen nog vaak onderschat worden.
    Nico
     

Deel Deze Pagina