Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

LETO Wijchen

LETO Wijchen is een LPG-inbouwstation/-bedrijf.
Met onze vorige Omega was de inbouw prima verlopen en reed de Omi alsof ie gewoon op benzine liep.

Bij de buren staat een verhaal wat ik geschreven heb naar aanleiding van mijn ervaringen i.c.m. onze zilveren Omega.
Indien je een kwartiertje over hebt, moet je dit verhaal maar eens lezen.
Stukje bij beetje kwam ik echter meer- en meer te weten over hun "inbouwkwaliteiten". Dit was duidelijk door een andere monteur gebeurd dan degene die het in onze zwarte Omega, destijds, had ingebouwd.

Een aantal weken terug kwam ik er achter dat men de parafaanplaat (aan de bestuurderszijde) los had gebroken om een kabel door te kunnen voeren naar binnen.
Heel simpel op te lossen door het raamrubber iets te lichten en de boutjes een kwartslag te draaien. Waarschijnlijk wisten ze dit niet en was trekken/breken een makkelijkere oplossing.

Tussentijds ben ik nog terug geweest om het afslaan (op het moment van overschakelen naar LPG, met koude motor) te verhelpen. Ook dit liep uit op niets.

Afgelopen week kwam ik er, ook weer door toeval, achter dat men een bevestigingsbout van één van mijn (LPG-)injectoren dol had gedraaid.
Dit kwam aan het licht bij Nieuwenhuizen Nieuwenhuijsen :Y) in Houten. Deze LPG-inbouwer mag nu de zooi van LETO opruimen, want ondanks dat ik nog garantie op deze LPG-installatie heb, laat ik die lui écht niet meer in de buurt van onze Omi komen.

Advies: LETO Wijchen vermijden!
Reden: Inbouw erg slordig- en slecht uitgevoerd. Afstelling slecht (ook na 2e keer).


MODBREAK by Sjors-V6
 
Nog even een update...

Onze LPG-installatie was nooit echt lekker afgesteld.
Op zich deed ie het wel, maar met koud weer (afgelopen weken) sloeg ie steevast af als ie `s-morgens moest overschakelen van benzine naar LPG.
Uiteraard heb ik Leto daar naar laten kijken bij de keer dat ze de boel opnieuw mochten inbouwen... was dus nog niet goed.

Vanaf dat moment heb ik mij voorgenomen (ook gezien de hele voorgeschiedenis) dat Leto gewoon NIET meer aan onze Omi mag sleutelen (ze maken meer stuk dan goed... dat hebben ze al bewezen).
Dus een aantal weken terug ben ik bij Nieuwenhuijsen (sorry, Sjors :>) geweest om hén eens te laten kijken.
In overleg met de importeur werd er nieuwe software in de LPG-ECU geladen.
Jammer genoeg leverde dit een extra probleem op i.p.v. het eigenlijke probleem te laten verdwijnen; bij ~5000 toeren begint ie te stotteren.
Ik werd, door Nieuwenhuijsen, verwezen naar Vogels in Son (de importeur van Landi).

Zij zijn er vanaf afgelopen dinsdag mee bezig (in die tussentijd rij ik in een Frod Feessie :'( )
Gisteren hebben ze een aantal sensoren vervangen omdat zij gemeten hebben dat de temperatuur van de gasklok wel erg laag bleef en zelfs naar de -10 gaat als ik veel vermogen ga vragen (~5000 toeren).
Helaas leverde dit ook niet het gewenste effect en vandaag kreeg ik dus te horen dat de installatie gewoon verkeerd is aangesloten 7(8)7
Ter info voor degene die dit niet weten: de gasklok wordt aangesloten op het koelsysteem van de auto.
Zodra deze een bepaalde temperatuur heeft bereikt, schakelt ie over naar LPG.
Nu blijkt dus dat ze de slangen, van mijn koelsysteem, op de verkeerde plek hebben onderbroken ;(

Kortom: 4 à 5 uur extra werk (aldus Vogels).
En je zult het al geraden hebben: wie zal dat moeten betalen... ?
Het laatste is hier nog niet over gezegd. "De directie" (van Leto) was vandaag niet aanwezig, dus de baliemedewerker kon mij (nog) geen andere aanbieding doen (behalve het: "Breng hem maar langs, dan repareren wij het wel".)
Als klap op de vuurpijl confronteerde ik deze baliemedewerker nog even met mijn parafaanplaat (waarvan de bevestiging (onder het raamrubber) allen waren afgebroken). Hij trok mijn aantijging direct in twijfel onder het mom van: 'Onder die parafaanplaat zit ook het (pollen-)filter voor de airco'. Dat zijn wij dus niet geweest... zal wel een monteur hebben gedaan.
Dit heb ik nog even gechecked en het filter blijkt aan de andere kant (onder een klepje) te zitten; aan de BIJrijderskant, níet aan de bestuurderskant.
Voor normaal onderhoud hoeft een VOD níet onder de parafaanplaat (aan de bestuurderskant) te zijn.
Ook wist hij mij te vertellen dat Vogels had gezegd dat zij vonden dat de LPG-installatie verder prima was ingebouwd (zij hebben onderling ook contact gehad omtrent dit probleem). Dit ontkende Vogels weer in mijn telefoongesprek.

Kortom: inbouw was slecht gedaan.
Oplossing was matig tot slecht uitgevoerd.
Onderdelen van mijn Omi beschadigd, en zelfs weggegooid (tevens niet vergoed).
Onwaarheden vertellen (lees: glashard liegen).
Maar het ergste nog: gewoon keihard FOUT ingebouwd.

Willen zij mijn vertrouwen nog enigzins terug winnen, zullen ze enige coulance moeten betrachten en Vogels gewoon die reparatie moeten laten uitvoeren en de factuur daarvan voldoen. Ik heb momenteel zo mijn twijfels....

To be continued...
 
nah ben je mooi klaar mee en aanklagen die leto. is een k.t bedrijf. ik koop er nog niet eens schroeven stelletje braaiers, mijn broertje ken er over mee praten wat lpg(lpi volvo) betreft.
 
Nou, idd gedonder kun je wel zeggen, ja.
Vandaag heeft Johan (de baliemedewerker van Leto) mij weer gebeld en vertelde mij dat 'de directie' (voor jullie info: 'de directie' bestaat uit 1 man) mij niet tegemoet wil komen en de auto alleen wil repareren in Wijchen. Niets geen mogelijkheid om het elders te laten uitvoeren.
Ik herhaalde nogmaals het e.e.a. wat er bij inbouw verkeerd is gegaan, waarop hij aangaf dat ze op een nieuw computersysteem waren overgestapt en alleen de inbouw in de historie van mijn auto konden terug zien. Hen was niets bekend over andere problemen of dat ie al eens terug was geweest (voor het volledige verhaal, moeten degene die dat interesseren nog eens het verhaal bij de buren lezen (linkje hierboven)).
Toen ik hem confronteerde met het 'vergeten in te bouwen Flashlube-systeem' (wat overigens, volgens Vogels helemaal niet nodig is bij deze auto!) begon hij op een toon tegen mij te praten alsof ik een schooljochie was... ik heb dus ook direct aangegeven dat ik hier niet van gediend was en heb het gesprek direct beëindigd.
'De directie' is blijkbaar niet mans genoeg om dit soort problemen zelf aan te pakken (soms is het direct/zelf communiceren nét even wat makkelijker/beter).
Goeie baliemedewerkers zijn ook schaars aan het worden blijkbaar...

Er is nog een klein lichtpuntje aan de horizon:
Vogels heeft mij ook nog gebeld en aangegeven dat hij even met zijn collega moest overleggen om een passende oplossing te kunnen bieden.
Hij had het over het minne van het bedrag... moet ie nog over terug bellen.
Zal mij, waarschijnlijk, wel weer geld gaan kosten. Maar Leto is nog niet klaar met mij :N
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Wat een compleet waardeloze zaak is dat. Niet dat ik daar nog over twijfelde.. maar damn hoe klantonvriendelijk kan je zijn.

En dan hun eigen f*ck-up's nog willen verbloemen door een nieuw computer/registratiesysteem de schuld te geven. Erg slecht.
 
Zo, ik leg net de telefoon neer met de directeur van Leto.
Met die Johan heb ik het wel even gehad.
De man klonk redelijk. Ik denk ook omdat ik 'open' het gesprek in ging.
Tot mijn grote verrassing wist hij echter van niets. Dit in tegenspraak met dezelfde Johan, welke mij van de week nog vertelde dit probleem met 'de directie' te moeten overleggen. Tevens was hij enigzins verbolgen dat ik vertelde dat deze installatie verkeerd was ingebouwd.
Hij dacht even dat het mijn persoonlijke mening was. Ik moest dus even verduidelijken dat er wel degelijk contact is geweest tussen Vogels en Leto en dat dit niet míjn mening was, maar dat van Vogels.
Hij wil onze auto wel repareren, maar dan wél in Wijchen. Alleen dan kan hij (volledige) garantie bieden (hij probeerde nog leuk, dat de garantie zou vervallen omdat ik ook bij Nieuwenhuijsen ben geweest voor de software update... dat wil hij dan wel 'door de vingers zien').
Tevens wist deze directeur niets van mijn mail van afgelopen februari, waarin al mijn klachten en foto's staan. Terwijl deze toch écht aan de directie is gericht. Ik vraag mij dus ook af hoeveel (serieuze) klachten deze man onder ogen krijgt en niet door de baliemedewerkers 'onder de tafel worden geschoffeld').

Ook Vogels heb ik nog gesproken omdat zij vergeten waren mij gistermiddag terug te bellen.
Vreemd genoeg zijn ze 'tussendoor' nog steeds met mijn auto bezig.
Ik begin te vermoeden dat ze dus al begonnen zijn met het oplossen van het probleem... vind ik niet erg, maar als er een faktuur uit komt rollen, ga ik toch even wat vragen stellen. Niet dat ik te beroerd ben om te betalen, maar ik weet niet eens wat de mogelijke kosten zullen zijn... dat is dan bijna hetzelfde als een blanco cheque.

Ik ga hier thuis, aankomend weekend, eens goed over nadenken.
Stijfkoppig en eigenwijs zijn, is mij niet vreemd. Maar 'de directie' van Leto heeft goede wil getoond.
Mocht ik het tóch aan hen overlaten, wil ik dus het héle relaas aan hem voorleggen en vragen wat hij hier nu van vindt.
Daarbij komend: tot hoe ver zij het gaan oplossen (parafaan plaat, accu tas, afdichtingsrubber, veerpootschotel, etc).

Dus ik ben bang dat ik dit weekend nog in een Frod Feessie mij voort moet bewegen :'(
 

yoyo

The UK brothers
Kan er niet iets richting importeur van Landi dan?
Het is tenslotte de naam van Landi die hier ook door het slijk gehaald wordt.(tenminste dat moet je er van maken om ze mee te krijgen)

Het zou zo maar kunnen dat deze (als je het goed speelt) meegaat doen in het verhaal tegen LETO en dan bepaalde
voorwaarden gaat stellen vwb het inbouwen van Landi apparatuur.

Tevens moet je dan kenbaar maken dat je vertrouwen in Landi (om ze mee te krijgen) naar een bijzonder laagje pitje is gezonken, en
de vraag is of zij hier wat aan kunnen doen. (jij weet al wat je wil , de kosten buiten de originele installatie op nihil).

Het is tenslotte het proberen waard.
Maar het blijft een waardeloos gedoe op deze manier.

Gr,
Aart
 
pff wat een gezeik met sommige bedrijven:-( jij zit met de gebakken peren :'(
ik zou overwegen om inderdaad de importeur erbij te halen mocht het niet naar je zin gaan
mischien dat je daar meer mee voor mekaar kan krijgen
in ieder geval hoop ik voor je dat ze het naar wensen weer in orde maken voor je
 
Ha Ruud,

Als ik het goed begrijp staat je auto nog steeds bij de Landi-importeur; die Vogels, die er mogelijk ook nog mee bezig is. Daarnaast toont de directeur van LETO nu wel de interesse om de auto dit keer goed te repareren, lees de installatie goed in te bouwen (maar dan wel in Wijchen anders vervalt zijn garantie). Verder krijg ik de indruk dat de directeur in eerste instantie niet goed door had dat je auto al bij de importeur staat (over die baliemedewerker, die Johan hebben we het verder niet meer :r ). De importeur heeft een aantal omissies geconstateerd bij de inbouw van de gasinstallatie. Ik heb de indruk dat LETO liever niet heeft dat de importeur aan je auto sleutelt; hij wil liever zelf zijn rotzooi opruimen. En eerlijk is eerlijk, op deze manier kan hij alleen garantie geven. Hoe dan ook, op zich lijkt mij dit voor jouw - gegeven de vervelende situatie - geen ongunstige positie. Je moet alleen heel goed - en ook snel - met de importeur afspreken wat zij nu doen of nog gaan doen en wie voor de kosten gaat opdraaien (en dat jij vindt dat gegeven hun constateringen m.b.t. de slechte inbouw door LETO, jij in ieder geval niet voor de kosten opdraait).

Als het toch door LETO wordt uitgevoerd dan denk ik dat je aan de importeur wel een goede hebt bij je eis dat je die 4-5 manuren niet gaat betalen. Daarnaast, in het verleden met je vorige Omega hebben ze bij LETO toch naar volle tevredenheid de LPG-installatie ingebouwd. Het kan ook aan de betreffende monteur van LETO liggen (zou niet zo mogen zijn maar komt wel meer voor). Je zou in dat geval kunnen eisen dat de toenmalige monteur de installatie inbouwt/herstelt.

Je moet er inderdaad maar even goed over nadenken.

Groet,

Walter
 
Jullie dachten dat het verhaal niet vreemder kon?
Nou, pak er maar weer een biertje bij, zou ik zeggen... :O

Voor het telefoongesprek met Leto, had ik Vogels ook nog aan de lijn (zie bericht van mij hierboven).
In dit gesprek heb ik ook aangegeven dat ik het helemaal perfect vond dat zij in ieder geval mee denken en bereidt zijn een handreiking te doen. Let wel: zij zijn helemaal tot niets verplicht. Zij staan er zelfs, in principe, helemaal buiten. Dus ik vind het gebaar al erg leuk. Dit heb ik ook aangegeven in dat telefoongesprek. Tevens omdat ik, uiteraard, benieuwd ben in hoeverre zij die handreiking willen laten gelden... m.a.w.: hoeveel gaat het míj dan kosten ??

Tot mijn stomme verbazing werd ik vanmiddag, om half vijf, terug gebeld door Vogels... mijn auto is klaar 8)7 "Say again, Houston" :| "Uw auto is klaar... U kunt hem op komen halen".
De rekening is een mats-prijs: €150,-
Als je nagaat dat die klus 4 à 5 uur duurt, hebben ze zéker de helft van die factuur weg zitten strepen.

Maar ik heb nu een uitdaging... wie gaat die rekening betalen?
Ik heb direct Leto weer gebeld, maar de directeur was al naar huis.
Maandag dus maar weer even bellen... het zal mij benieuwen. Ik heb één troefJE: voor dát geld had ook Leto zelf die auto niet kunnen repareren.
Aan de andere kant ben ik ook wel blij dat ie nu door de importeur is gerepareerd... dichter op het vuur kan bijna niet. Zij hebben meer kennis van die installatie dan wie dan ook in NL.

Tune in, next week, for the follow up of this soap :')
 
Ja het is werkelijk belachelijk hoe dit alles gegaan is.. en nog steeds gaat ! Vogels heeft je i.i.g zwaar gematst !

Vanuit Leto had ik om het enigszins professioneel en correct te houden toch wel even die 150,- vergoed hoor ! mja ik was van dit alles natuurlijk al op de hoogte want we hadden het er al over de telefoon over gehad.. ben wel benieuwd hoe dit gaat aflopen ! maar ben bang dat ik het antwoord al weet...
 
ruud leer mij de leto kennen. de directeur staat zelf in de zaak en staat naast zijn balie knurft johan als jij met hem belt. of hij moet er toevallig niet zijn geweest. neem van mij aan dat leto vaker probeert er onder uit te komen, want de inbouw wijze zoals bij jou ommie zo werken ze welvaker, ook met andere klussen. de comunnicatie binnen leto is ronduit nul, dus hij weet mischien niet het hele verhaal.
 
Nou, ik heb net onze Omi weer op kunnen halen.
Ik moest nog even geld pinnen, in het dorp waar Vogels is gevestigd, en ging dus met mijn eigen auto.
Tijdens de terugrit moest ik even voor een brug wachten waarna ie bijna wéér afsloeg toen we weer gingen rijden.
Terug gekomen hebben ze de temperatuur van het overschakelmoment opgeschroefd naar 50 graden (was 40).
Morgenochtend maar afwachten... terug schakelen deed ie nu [acro=in ieder geval]iig[/acro] wél perfect (geen hikje).
Ook hoger in de toeren (~5000 rpm) hikt ie niet meer.

Het meest vreemde vond ik nog dat, tijdens de rit naar huis, mídden in een sneeuwbui (en niet zo'n kleintje ook) mijn schuifdak zelf besloot maar eens OPEN te gaan |:( 7(8)7
Gelukkig wel de kantel-stand, anders had ik ook een bobslee baan ín de auto -O-
Ook ging ie zelf weer dicht (hoewel ik verdomd snel met mijn hand bij de knop zat :P).
Dit is toch wel het meest vreemde 'hick-up' die ik met een willekeurige Omega heb meegemaakt... _O-

Leto was overigens, in eerste instantie, geenszins van plan de rekening te betalen...
Na wat bemoedigende woorden wilde de directeur er nog eens over denken.
We wachten dus even af.

Hopelijk kunnen we nu even van onze Omi genieten zonder gedonder ;(
 

Xedrah

Donateur 2024
MetalRush zei:
Gisteren hebben ze een aantal sensoren vervangen omdat zij gemeten hebben dat de temperatuur van de gasklok wel erg laag bleef en zelfs naar de -10 gaat als ik veel vermogen ga vragen (~5000 toeren).
Helaas leverde dit ook niet het gewenste effect en vandaag kreeg ik dus te horen dat de installatie gewoon verkeerd is aangesloten 7(8)7
Ter info voor degene die dit niet weten: de gasklok wordt aangesloten op het koelsysteem van de auto.
Zodra deze een bepaalde temperatuur heeft bereikt, schakelt ie over naar LPG.
Nu blijkt dus dat ze de slangen, van mijn koelsysteem, op de verkeerde plek hebben onderbroken ;(

Ruud... Ik lees dit topic nu pas. :z

Ik heb EXACT hetzelfde probleem gehad met de Omega 3.2 bij Schouten in Heerenveen. Misschien wil je ff bijpraten, het is prima oplosbaar hoor.
Of misschien ff onder de kap kijken...
 
Graag!
Want vanavond moest ik mijn vrouw even naar de masseuse brengen en prompt wilde ie wéér afslaan :( :( :(
Dus ik verwacht morgenochtend ook weer een probleem... begin het nu wel zat te worden :r

PM jou telefoonnummer even, ajb. Dat praat wat makkelijker :Y
 
Wat een gezeik met die LPG-installatie. Hierbij moet ik terugdenken aan de tijd (heeeeel lang geleden) dat ik een zogenaamde NECAM LPG installatie inbouwde in mijn toenmalige auto een, jawel, Opel Manta d:)b . De installatie ging er bij 42000 km in en die heb ik toen goed afgesteld. Daarna doorgereden tot hij op 232000 km stond en de arme auto niet meer door de APK kwam. Maar die LPG-installatie was perfect. In al die kilometers nooit één keer hoeven bijstellen. Maakte niet uit; 's zomers, 's winters, tanken in Engeland, Frankrijk. Perfecte installatie. Maar ja, tegenwoordig moet er van allerlei electronische troep op zitten en dan is het wachten op de narigheid.

Ik hoop voor je dat David nog goede suggesties heeft. Triest eigenlijk dat de oorspronkelijke inbouwer er geen reet van bakt en de importeur - ongetwijfelt met de beste bedoelingen - het kennelijk ook niet voor elkaar krijgt de zaak in orde te maken.

Groet,

Walter
 

Xedrah

Donateur 2024
De aanvoer van warm koelwater naar de verdamper is niet goed geregeld. Daardoor komt de verdamper niet op temperatuur en krijg je te weinig gas in de motor, de verdamper bevriest, je verliest vermogen, etc... Daarom slaat ie ook af en houdt in bij hoge toeren.

De onderbreking van het koelwatercircuit moet direkt na de uitgang van het motorblok plaatsvinden. Dit moeten ze in orde brengen, want anders blijf je problemen houden. Wat waarschijnlijk bij jouw ook het geval is, is dat ze een koelwater slang na de driewegklep hebben gepakt. Daar komt soms wel en soms niet warm water doorheen. Dus als je kachel uitstaat heb je weinig of geen warm koelwater door je verdamper.

Eigenlijk heel simpel... achteraf geredeneerd... Maar goed, wij hebben in onze wagens zoveel koelslangen lopen.. Ze pakken er gewoon 1 die dicht in de buurt zit, zonder dat ze weten hoe het koelsysteem van een Omega werkt.

Ik ben er drie keer mee terug geweest bij Adrie Schouten, zonder gezeur en met veel excuses. Ik heb ze de tijd en het geduld gegeven om het op te lossen en dat is uiteindelijk gelukt.
 

yoyo

The UK brothers
Het meest vreemde vond ik nog dat, tijdens de rit naar huis, mídden in een sneeuwbui (en niet zo'n kleintje ook) mijn schuifdak zelf besloot maar eens OPEN te gaan |:( 7(8)7
Gelukkig wel de kantel-stand, anders had ik ook een bobslee baan ín de auto -O-
Ook ging ie zelf weer dicht (hoewel ik verdomd snel met mijn hand bij de knop zat :P).
Dit is toch wel het meest vreemde 'hick-up' die ik met een willekeurige Omega heb meegemaakt...


Het is Ruud weer gelukt :hij heeft de eerste sneeuwsensor in zijn schuifdak! _O- _O- _O-

gr,
Aart
 

Xedrah

Donateur 2024
yoyo zei:
Het is Ruud weer gelukt :hij heeft de eerste sneeuwsensor in zijn schuifdak! _O- _O- _O-

gr,
Aart

Mmm. Komt mij ook bekend voor... De eerste keer dat me dat gebeurde dacht ik dat er een straaljager laag overkwam. Gewoon een kwaal van de auto. :?
 
Bovenaan