Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

LETO Wijchen

Xedrah zei:
De aanvoer van warm koelwater naar de verdamper is niet goed geregeld. Daardoor komt de verdamper niet op temperatuur en krijg je te weinig gas in de motor, de verdamper bevriest, je verliest vermogen, etc... Daarom slaat ie ook af en houdt in bij hoge toeren.

De onderbreking van het koelwatercircuit moet direkt na de uitgang van het motorblok plaatsvinden. Dit moeten ze in orde brengen, want anders blijf je problemen houden. Wat waarschijnlijk bij jouw ook het geval is, is dat ze een koelwater slang na de driewegklep hebben gepakt. Daar komt soms wel en soms niet warm water doorheen. Dus als je kachel uitstaat heb je weinig of geen warm koelwater door je verdamper.

Eigenlijk heel simpel... achteraf geredeneerd... Maar goed, wij hebben in onze wagens zoveel koelslangen lopen.. Ze pakken er gewoon 1 die dicht in de buurt zit, zonder dat ze weten hoe het koelsysteem van een Omega werkt.

Ik ben er drie keer mee terug geweest bij Adrie Schouten, zonder gezeur en met veel excuses. Ik heb ze de tijd en het geduld gegeven om het op te lossen en dat is uiteindelijk gelukt.

Mja, dat is ook wat de importeur tegen mij zei en wat ik Leto heb gemeld.
Zij hadden idd ook de verkeerde koelslang te pakken en dit heeft Vogels, naar eigen zeggen, gecorrigeerd.
Daar heb ik alle vertrouwen in... wat mij dan dus te meer bevreemd dat ie nu nog 'lullig' overschakelt.
Vanmorgen schakelde ie pas over op de snelweg (wat ik prima vind), maar toch 'hikte' ie weer even.
Als ik zachter had gereden, denk ik dat het gevoel hiervan heftiger was en eventueel afgeslagen zou zijn.

Ik bel je straks wel even.
 
Hallo Klaas,

Ik heb meer mensen gesproken die niet meer terug willen naar Leto.
Op onze/deze portal heb ik geprobeerd een zo objectief mogelijk verhaal te schrijven en zoveel mogelijk informatie en ervaringen te vertellen.

Het vervelende is dat het probleem nog niet helemaal opgelost is, maar daar wordt nog aan gewerkt.
Aankomende week, de 24e, heb ik weer een afspraak met een bevriende Opel monteur. Hij heeft in 1 sessie de auto al dermate beter afgesteld, waar de officiële gas-inbouwers hun punten hebben laten liggen. Er zat een aantal weken tussen omdat ik eerst de bougie-kabels moest laten vervangen en de EGR moest 'afgedopt' worden (dat heb ik zelf gedaan).

Mijn vorige Omega had exact dezelfde installatie (Landi) en liep perfect op LPG. Je merkte niet eens dat ie overschakelde. Dat was ook de reden, voor mij, om terug te gaan naar Leto om onze 2e Omi van een LPG installatie te voorzien. Dat is ook in mijn verhaal, her-en-der, te lezen.
De 2e inbouw was echter een drama. En dat heb ik onderbouwd met foto's e.d.
Het klinkt wellicht allemaal als een rancuneus klinkende tirade. Maar zoals gezegd: ik heb geprobeerd zo objectief mogelijk te blijven.

Wat voor een Omega heb jij, Klaas ?
Prins is een heel goed alternatief. Helaas wilde zij destijds niet bij mij inbouwen omdat een Omega 6-cylinder niet ondersteund wordt door GM zelf. In Duitsland doen ze echter niet anders... ra, ra politiepet... 8)7






-- 17 jul 2012 23:54 --

Vorige week waren Jacco en ik al begonnen met het uitbouwen van mijn LPG-installatie. Tegenwoordig rij ik ongeveer 5- tot 8.000 km/jaar. Een goede reden om LPG vaarwel te zeggen (te meer, als je voorgaande verhaal ook gelezen hebt).
Ik kreeg zowaar tranen in mijn ogen van de 'inbouwtechniek' van de LETO-monteur.
Jacco heeft foto's gemaakt en ik wacht er met smart op zodat ik jullie kan laten zien hoe LETO zijn werk afleverd. Ze zullen wel denken: "Wat ze niet zien, deert niet".

Afgelopen zaterdag was het dan eindelijk zo ver: de resterende onderdelen van deze geweldige LPG-installatie :X zijn GEDEMONTEERD en UIT mijn Omega VERWIJDERD *O*
Meer tranen vloeiden toen ik een toegetakelde draadboom onder mijn plenum een spuitje moest geven en heb afgevoerd naar de eeuwige jachtvelden... man, man, man, wat een broddelwerk; draadboom gewoon openknippen en draden erbij 'knijen' (want ik kan het niet eens solderen noemen), om het geheel dan af te ronden door er met goedkope isolatietape de boel te trachten weer bij elkaar te houden. |:(
Dat het dekseltje van de kabelboom niet meer past, dondert niet... die gooi je gewoon weg en je verteld de klant niets... hoe vaak kijkt die klant nou onder zijn/haar plenum :F

Het méést frustrerende was nog het feit dat na het uitbouwen mijn versnellingsbak in de noodloop sprong :? 7(8)7
Jammer genoeg had Peter op dat moment zijn Tech2 niet bij zich, dus de dag erop naar de VOD en uit laten lezen. Fout P0705 was het enige dat ze mij konden vertellen. Samen met de monteur in de pc gekeken welke tests nagelopen konden worden... en dat waren er nogal wat. :/
Dus met zijn opmerking: "Laat die Omega maar staan, daar moeten we maandag maar naar kijken, want dat krijgen we zo niet opgelost", liet ik mij niet kennen. Dán maar zelf uren investeren... en díe waren nodig :h
Ik heb Mw. Vega héél lief aangekeken en gevraagd of ik Vega voor een paar uurtjes mocht lenen, samen met zijn Tech2.
Ook Sjors, Jacco en René waren van de partij. Heren, bedankt voor de (morele) ondersteuning _/-\o_
We hebben zo'n 5 uur gezocht. Een oude kabelboom naast mijn Omega gelegd om bepaalde zaken door te kunnen meten en te vergelijken.
Heel wat pagina's met schema's werden door Sjors en Peter doorgespit.
Flink wat sigaartjes hebben het leven moeten laten om mijn frustratie's onder controle te houden... te meer omdat we uiteindelijk de oorzaak hadden gevonden in de vorm van 1 doorgeknipt kabeltje (de 12V van de ECU naar de versnellingsbak). Dit is waarschijnlijk gebeurd tijdens het inbouwen van de bekabeling van het LPG installatie bedieningspaneeltje. Blijkbaar heb ik bijna 3 jaar geluk gehad en heeft het betreffende kabeltje nog enigszins vast gezeten of hebben de aders tegen elkaar gedrukt gezeten.
Sjors demonstreerde dit nog door de kabel te bewegen terwijl we er een multi-meter aan hadden hangen... soms wél een 'piepje' en soms niet...
Ik wil dus niet weten wat deze oefening bij de VOD gekost zou moeten hebben... in dit geval zijn er een slordige 15 uur aan gespendeerd (cumulatief).

Ik hoop dus ook dat met dit verhaal/ervaring/review van LETO uit Wijchen, toekomstige LPG-rijders zijn gewaarschuwd voor deze inbouw 'klasse'.

Het viel mij overigens direct op dat mijn motorblok véél mooier loopt en sneller oppakt.
Ik ben erg blij dat die LETO-rotzooi eruit is.
 

Joep

Verbannen
Wat een verhaal zeg, ik kan me voorstellen dat je blij bent dat je van die rommel af bent!
 

Vega

Medewerker
Administrator
Ik zelf had mij ook al meerdere keren verbaasd over de inbouwpraktijken, echt te triest voor woorden. :h

Afgelopen vrijdag toen ik mijn draagarmen wilde vervangen waren Ruud en Sjors nog bezig om het inspuitgedeelte te herstellen door een donor kabel te plaatsen, de originele was dusdanig verkloot dat daar geen eer meer te behalen viel, dat dat heeft kunnen werken is een raadsel.
Nadat alles was teruggebouwd was er een nieuw probleem opgedoken, helaas kon ik op dat moment niet veel beteken omdat ik met de draagarmen bezig was.

Zaterdag werd ik vriendelijk gevraagd om te komen troubleshooten , gewapend met schema's, lampen, multimeter zijn we begonnen aan de zoektocht van het probleem.
Onderhand lag de halve Omega uit elkaar en bij toeval ontdekten we de draadbreuk, gelukkig konden we er goed bij om het te repareren. Met het herstellen van de Omega waren we nog wel even zoet, de helft van de Omega lag naast de auto. _O-

Ondanks dat we waanzinnig lang bezig geweest zijn om te zoeken waar het probleem zat was het toch gezellig en een succesvolle dag.
 

yoyo

The UK brothers
Stel eens voor dat je op vakantie was gegaan en door trillingen (of wat dat ook ) begeeft de verbinding het, dan sta je daar mooi
een gesprek met onze lieve heer te houden. :(

Ruud, fijn dat het opgelost is en dat ze weer lekker staat te snorren. d:)b
Zo zie je maar dat een éénmalig goed optreden niet altijd een pluim forever hoeft te betekenen.
Ik ben voor mijn A bij een gasboer geweest waar ik ook mijn huidige LPG heb laten inbouwen mede doordat .....juist ja , ik tevreden
was over de eerste keer.
Gelukkig gaat dat bij mij wel goed maar voor hetzelfde geld had hij ook een andere monteur/bakker gehad en was het hele spul ook vergald!

Dus nu kan je weer genieten van het rijden op benzine, en niet beginnen dat je op gas moet koken en dat het niet bedoeld is om op te rijden!
Ik lach nog steeds als ik sta te tanken. :Y

En ook de heren die deze operatie mogelijk hebben gemaakt, hulde..... prima gevonden en opgelost! d:)b *O*
 

Andrew

600.000
Tja, ik snap dat je na deze ervaringen blij bent om van die LPG-installatie af te zijn. Mijn Omega heeft de door Opel geleverde LPG-installatie en zowel qua inbouwmanier als qua werking ben ik er nog altijd super tevreden over. Eigenlijk heeft de LPG-installatie nog nimmer een echte storing gehad, het enige wat ik elke 10.000 km even doe is de de gasverdeler schoonmaken met wasbenzine en de zuiger met een heel klein beetje WD-40 weer terugplaatsen. Wacht ik daar te lang mee, dan merk ik dat in de vorm van te snel stationair draaien, die zuiger loopt dan ietsje stroef.

En zoals Aart al zegt, bij de pomp sta ik altijd te lachen als die motoragent in die vroegere Fiat Panda reklame >:) >:) >:)

Andrew
 
Jeetje wat een verhaal is dit geworden zeg, maar weet je wat ik nou zo mooi vindt aan dit !
Even worden alle registers op getrokken met een aantal kanjers en het is nog gevonden ook waar ik bij sommige vod's aan zou twijfelen. _/-\o_ _/-\o_ d:)b
 
super dat het nu is opgelost en hulde aan de mede oopers die je hebben geholpen, wat een kl te zaak daar in Wijchen
 
Ik was me rotgeschrokken, en niet echt laten merken, maar ik nam het mijzelf echt kwalijk dat nadat ik de laatste resten kabelboom had verwijderd inc. de gas computer, je hele Omega in de stress was gekomen !
Helemaal blij dat die troep eruit was, en we de injector kabelboom hadden vervangen voor een ongeschonden exemplaar, en dan dat ! weer het inlaat carter eraf, om dat ik echt wilde weten of ik niet ergens een stekker vergeten was.. maar alles zat natuurlijk goed.. nadat jij in de noodloop chagrijnig naar huis was gegaan, ben ik echt nog een tijd aan het bakkeleien geweest met Vega wat het probleem nou kon zijn ! het was zo onlogisch !


De Zaterdag erna zijn we verder gegaan, ik was begonnen om te meten of in de stekker van de automaat computer wel massa en Spanning binnen kwam, natuurlijk was dit ook goed.. het werd er niet makkelijke rop ! Cruise control werkte ook niet, achteruitrijd verlichting zo ook de PDC werkte ook niet meer.. dit bleek gewoon een gevolg van het ene op het ander te zijn, Achteruitrijd signaal komt bij een aut. uit de computer, maar omdat deze niet werkte werkte de achteruitrijd verlichting zo ook de PDC niet, en de CC moet een signaal uit de automaat computer krijgen.. na dat werkte dus ook niet ! Met Vega selector van de automaat helemaal doorgemeten, alle signalen, kabelboom ~stekker X3 en X4.. waren we echt weer UREN verder ! Vega drong er nog op aan ook de kabel die van de gas computer naar binnen liep )naar het gas indicatie paneeltje' te volgen en te verwijderen , wellicht zat hier nog een aftakking aan naar een massa, we stonden nergens meer van de te kijken wat die gasten daarbij Leto gedaan konden hebben !

Ruud zat in de auto en ik trok aan de kabelboom welke links door het schutboard naar binnen gaat, t.h.v. de linker veerpoot, en ik hoor Ruud zeggen, ´Hé! wat doe je?!' ik trok aan die boom omdat ik dat laatste kabeltje naar binnen wilde verwijderen, met het bewegen, signaal, geen signaal, signaal geen signaal , Dáár zat dus de storing ! Ik was bang dat ze een draad beschadigd hadden in de rubberen tule welke door het schutboard gaat, omdat daar ook een vette klodder kit aangebracht was..

Ik ging samen met René fkes boodschappen doen, voor de inwendige mensch ;)

Bij terugkomst bleek Ruud en Vega het gevonden te hebben, het was gelukkig nog voor het rubber ! echt een duidelijke breuk ! dit is netjes gesoldeerd en de storing was verholpen !



Wat was Ruud blij ! het kon niet mee rop, denk dat i nog iedere keer met een Breede smile in zijn Omega stapt d:)b maar het is he gegund ! mag ook wel na al dat gel*l !



Groetss,
Sjors
 
A

Anonymous

Gast
Zie hier de boosdoener :'(

2mrdyy1.jpg


Ik ben blij voor je dat het inmiddels verholpen is, wat een prutsers :X
 
Wat een pruts bedrijf daar in wijchen,het is niet goed tepraten maar hoeveel zouden er nog rondrijden die het niet weten dat het zo is aangesloten? Het is mooi dat het bij jou is opgelost Ruud.Kan je weer genieten van je omega.En rest van je monteurs hebben weer goed en netjes werk geleverd.
 
Wat een gedoe zeg! Kan me voorstellen dat je er behoorlijk de P in gehad hebt Ruud. Maar dat zo'n bedrijf dan nog bestaat is ook vreemd, zouden toch bergen klachten moeten zijn over hen.
Gelukkig kun je weer vooruit op de tank met gratis draaikolk ;-)

Gr. Paul
 
Kak !


Wat hebben die mensen er een zooi van gemaakt zeg :(
Raar dat er zoveel kwaliteits verlies is geweest in de paar jaartjes.

Mooi dat het weer in orde is gemaakt, en je weer rustig kunt door tuffen.


Uit nieuwsgierigheid: is dit geen kapitaal vernietiging ?
Als je die installatie er toch in hebt zitten, is het dan niet voordeliger om hier mee door te blijven rijden ?



Groetjes

Lars
 

Vega

Medewerker
Administrator
opel_omega_steinmetz zei:
Uit nieuwsgierigheid: is dit geen kapitaal vernietiging ?
Als je die installatie er toch in hebt zitten, is het dan niet voordeliger om hier mee door te blijven rijden ?

Als die vanaf dag 1 goed gewerkt zou hebben dan wel, de installatie hebben ze nooit echt goed kunnen krijgen.
We weten nu ook waar dat mede heeft aangelegen.
 
Dat lukt nooit meer ;)


Maar die installatie heeft zijn geld al lang opgebracht, geloof mij maar.


En met de km's die Ruud nu nog maakt kost het alleen maar geld..
 
Bovenaan