Hallo Klaas,
Ik heb meer mensen gesproken die niet meer terug willen naar Leto.
Op onze/deze portal heb ik geprobeerd een zo objectief mogelijk verhaal te schrijven en zoveel mogelijk informatie en ervaringen te vertellen.
Het vervelende is dat het probleem nog niet helemaal opgelost is, maar daar wordt nog aan gewerkt.
Aankomende week, de 24e, heb ik weer een afspraak met een bevriende Opel monteur. Hij heeft in 1 sessie de auto al dermate beter afgesteld, waar de officiële gas-inbouwers hun punten hebben laten liggen. Er zat een aantal weken tussen omdat ik eerst de bougie-kabels moest laten vervangen en de EGR moest 'afgedopt' worden (dat heb ik zelf gedaan).
Mijn vorige Omega had exact dezelfde installatie (Landi) en liep perfect op LPG. Je merkte niet eens dat ie overschakelde. Dat was ook de reden, voor mij, om terug te gaan naar Leto om onze 2e Omi van een LPG installatie te voorzien. Dat is ook in mijn verhaal, her-en-der, te lezen.
De 2e inbouw was echter een drama. En dat heb ik onderbouwd met foto's e.d.
Het klinkt wellicht allemaal als een rancuneus klinkende tirade. Maar zoals gezegd: ik heb geprobeerd zo objectief mogelijk te blijven.
Wat voor een Omega heb jij, Klaas ?
Prins is een heel goed alternatief. Helaas wilde zij destijds niet bij mij inbouwen omdat een Omega 6-cylinder niet ondersteund wordt door GM zelf. In Duitsland doen ze echter niet anders... ra, ra politiepet...
-- 17 jul 2012 23:54 --
Vorige week waren Jacco en ik al begonnen met het uitbouwen van mijn LPG-installatie. Tegenwoordig rij ik ongeveer 5- tot 8.000 km/jaar. Een goede reden om LPG vaarwel te zeggen (te meer, als je voorgaande verhaal ook gelezen hebt).
Ik kreeg zowaar tranen in mijn ogen van de 'inbouwtechniek' van de LETO-monteur.
Jacco heeft foto's gemaakt en ik wacht er met smart op zodat ik jullie kan laten zien hoe LETO zijn werk afleverd. Ze zullen wel denken: "Wat ze niet zien, deert niet".
Afgelopen zaterdag was het dan eindelijk zo ver: de resterende onderdelen van deze geweldige LPG-installatie
zijn GEDEMONTEERD en UIT mijn Omega VERWIJDERD
Meer tranen vloeiden toen ik een toegetakelde draadboom onder mijn plenum een spuitje moest geven en heb afgevoerd naar de eeuwige jachtvelden... man, man, man, wat een broddelwerk; draadboom gewoon openknippen en draden erbij 'knijen' (want ik kan het niet eens solderen noemen), om het geheel dan af te ronden door er met goedkope isolatietape de boel te trachten weer bij elkaar te houden.
Dat het dekseltje van de kabelboom niet meer past, dondert niet... die gooi je gewoon weg en je verteld de klant niets... hoe vaak kijkt die klant nou onder zijn/haar plenum
Het méést frustrerende was nog het feit dat na het uitbouwen mijn versnellingsbak in de noodloop sprong
Jammer genoeg had Peter op dat moment zijn Tech2 niet bij zich, dus de dag erop naar de VOD en uit laten lezen. Fout P0705 was het enige dat ze mij konden vertellen. Samen met de monteur in de pc gekeken welke tests nagelopen konden worden... en dat waren er nogal wat.
Dus met zijn opmerking: "Laat die Omega maar staan, daar moeten we maandag maar naar kijken, want dat krijgen we zo niet opgelost", liet ik mij niet kennen. Dán maar zelf uren investeren... en díe waren nodig
Ik heb Mw. Vega héél lief aangekeken en gevraagd of ik Vega voor een paar uurtjes mocht lenen, samen met zijn Tech2.
Ook Sjors, Jacco en René waren van de partij. Heren, bedankt voor de (morele) ondersteuning
We hebben zo'n
5 uur gezocht. Een oude kabelboom naast mijn Omega gelegd om bepaalde zaken door te kunnen meten en te vergelijken.
Heel wat pagina's met schema's werden door Sjors en Peter doorgespit.
Flink wat sigaartjes hebben het leven moeten laten om mijn frustratie's onder controle te houden... te meer omdat we uiteindelijk de oorzaak hadden gevonden in de vorm van 1 doorgeknipt kabeltje (de 12V van de ECU naar de versnellingsbak). Dit is waarschijnlijk gebeurd tijdens het inbouwen van de bekabeling van het LPG installatie bedieningspaneeltje. Blijkbaar heb ik bijna 3 jaar geluk gehad en heeft het betreffende kabeltje nog enigszins vast gezeten of hebben de aders tegen elkaar gedrukt gezeten.
Sjors demonstreerde dit nog door de kabel te bewegen terwijl we er een multi-meter aan hadden hangen... soms wél een 'piepje' en soms niet...
Ik wil dus niet weten wat deze oefening bij de VOD gekost zou moeten hebben... in dit geval zijn er een slordige 15 uur aan gespendeerd (cumulatief).
Ik hoop dus ook dat met dit verhaal/ervaring/review van LETO uit Wijchen, toekomstige LPG-rijders zijn gewaarschuwd voor deze inbouw 'klasse'.
Het viel mij overigens direct op dat mijn motorblok véél mooier loopt en sneller oppakt.
Ik ben erg blij dat die LETO-rotzooi eruit is.