Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

MaNtZeL airbox ( eerste foto )

R

Ralph

Gast
wij gaan starten met het kopiëren van de mantzel airboxen voor de V6'en.
dit naar aanleiding van de goede berichten over het koppel en vermogen in het middengebied, tevens hebben we ook de tekeningen gevonden met de exacte afmetingen van deze airbox en zullen daarom eerst 1 exemplaar maken en vervaardigen uit RVS, tevens is hier een ervaren tig en mig lasser bij betrokken om deze zo origineel mogelijk eruit te laten zien en testen of dit echt wat gaat schelen.
de airbox zal het dualram systeem wat voor de radiateur zit vervangen. wij houden u op de hoogte.

 

tonboy

Verbannen
Re: MaNtZeL airbox

Had die modificatie ook gezien op internet, lijkt wel goede resultaten te leveren.
Zag ook deze tekening van de mod op een Catera : http://s802.photobucket.com/user/Happy2 ... r.jpg.html

Werden wel wat opmerkingen bij geplaatst, waaronder het hercalibreren van het MM systeem
Hier de tekst :
The main benefit of using an airbox and intake runners is a small pressurization of intake air. That's because the airbox is a Helmholtz resonator. That is, a resonance effect occurs when you connect an enclosed volume of a suitable size and shape to an engine’s intake stacks causing the air inside to resonate at a frequency that results in pressure peaks which coincide with the cylinders’ intake stroke frequency (at a particular RPM.) This can theoretically increase power by 10–15% within a particular RPM range by boosting airflow into the engine.

Airboxes need to be well-sealed and stiff in construction to maintain these resonance characteristics. A simple way to illustrate this is to blow across the mouth of an empty bottle. The sound you hear is the natural frequency of a Hemholtz resonator. If you change the shape and free air volume of the airbox, you change its resonance frequencies, and the engine RPM at which it responds to enhance filling the engine with air. If you fill the empty bottle with filter foam (mostly air) and blow across it, you'll get no resonant frequency sound at all.

An airbox also functions as a plenum, a space where the air velocity is reduced so as to eliminate turbulent airflow prior to being smoothed and accelerated down the velocity stacks. In fact, if you just place your finger anywhere near the edge of the top of the velocity stack you'll see dyno power dropping off due to the disturbed air flow pattern. The air in the plenum is also considered "free air." That is, it’s already passed through the filter and air tract so it can be supplied to the engine without any flow restriction. Our engine has a separate plenum so I guess the "airbox" is merely a filter housing.

If you use the auto industry's standard calculation of air required for free flow within the air intake system, you should have at least 130% of engine capacity in available air volume between the throttle butterflies and the air filter element. This means for the best results from our 3.0L engine the air volume of the the intake tract, beginning at the airbox and ending at the throttle bodies should be at least 3.9L.

Since the Mantzel Resonator has no moving parts it must be tuned to a specific air velocity, probably at wide open throttle. Anywhere else on the power curve and performance must drop off affecting low speed driveability. The factory dual and multi ram systems must be designed to adjust the air velocity to the engine RPM and provide peak performance across a wide RPM range.

Ben heel benieuwd wat de resultaten zullen zijn, veel succes ermee !
 
R

Ralph

Gast
Een paar uur tiggen en miggen boren en slijpen.
en hier het eerste resultaat volgens de specs.

 
R

Ralph

Gast
beetje veel werk, maar heb een bedrijf dat knipt de delen op maat.
hoef alleen maar te lassen en de gaten erin te maken :+
eerst maar eens kijken of het werkt en of het wat is deze kandelaar. _O-
 
Hee Ralph,

Dat is een mooie mod. Ik ben heel benieuwd of het doet wat het moet doen. En benieuwd naar de kosten want ik heb er wel zin an. Je haalt je wel wat werk op je nek zeg. Ik schat zo in dat er wel een paar liefhebbers zijn als het werkt.
We gaan je vorderingen volgen.

Gr Rob vK
 
Ziet er vet uit zo.
Resonator4_zpsf67e3026.jpg



Gr. Paul
 

Berry

OOP Huisleverancier
Zeker weten Jacco
Maar zouden de draagarmen het extra vermogen wel aan kunen ;)
 

tonboy

Verbannen
Hou me hart vast wat dit alles moois gaat kosten. Zag een prijs van Mantzel voor zo'n Airbox van bijna 700 euro voorbijkomen.
Ik had vroeger (ja daar is die weer) de stelregel dat elke Pk extra op de weg pakweg 100 gulden kostte.
Daar lijkt het nu toch ook op (50 euro per Pk). Lijkt mij niet dat dit alles moois (en dat is het zeker) voor bijna niets de plank over gaat.
Ralph, heb je al een kostenraming gemaakt van wat dit ongeveer moet gaan kosten voor de leden?
 

Berry

OOP Huisleverancier
Gewoon een 3.2 kopen en is die je niet snel genoeg een andere echte auto kopen bv ...een vectra gts :)
Aan materiaal kost het niets mss een beetje tijd las het zo inelkaar op het werk d:)b
Gr b
 
Ton,

Het is niet alleen pk winst he voor die 700 euro.
Je koppel en koppelcurve veranderd ook mee.
En dat is meestal wat je voelt als je je auto "opvoert".


En ja, extra pk's komen met een prijs.
 
Bovenaan