Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Mat kofferbak nat

Goede smiddags

Gister tijdens dat mooie Hollandse herfst weertje, moest ik nog ff een boodschappie doen.
Toen ik de boodschappen in de kofferbak zetten, viel het mij op dat de koffer bak mat nat was aan de bijrijderskant..zeiknat zeg maar.
Onderweg wel een paar keer door wat grote plassen heen gereden, dus misschien daardoor wat water binnen gekregen.

Weet iemand waar ik het moet zoeken.
Ik weet dat aan de voorkant de afvoeren verstopt kunnen raken en daardoor voor overlast kunnen zorgen.
Zitten er ook een afvoer aan de achterzijde?

Alvast bedankt voor het meedenken.

Mvg William
 
In de kofferbak gaan zitten met een zaklamp en iemand aan de buitenzijde met de tuinslang heel de auto laten bewerken.
Bij de mijne kwam het destijds binnen langs het linker achterlicht.
 

Illuminat0r

KnuffelBelg
Bij de Mijn Omega A was de 'lasnaad' aan de rechterzijde in de bovenhoek (vlak onder het achterraam) niet zo denderend.
Daar kwam water binnen bij hevige waterstraal.

Tip van michel gewoon uitvoeren en een tukje doen in de kofferbak :p
 
Ook ik merk nu wat meer vochtigheid in mijn caravan. Niet dat er water staat, maar na even een stukje gereden te hebben beslaat van alles. ;(
Ik verdenk de raamlijsten. Maar dan is er ook iets aan de hand met de afwatering onderaan de deuren. ;)
Weer een projectje voor het komende weekend. }:)
 
Ik heb het niet in mijn kofferbak, maar achter mijn linker stoel, net voor de voorbank. Hel vreemd, alleen het middenstuk daar is zeiknat, onder de voorstoel is het droog en ook onder de achterbank geen vocht. Het lijkt vanaf onder te komen, maar op de brug was niets te zien. Ik zoek nog steeds.

groet
Henk
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Dan mag je waarschijnlijk je isolatiemat los gaan snijden onder je voetenruimte voor, dat water komt via het ventilatiekanaal doordat de bak onder je parafaan een keer overstroomd is.
Doordat die dikke laag rubber volledig afsluit droogt het soort foam eronder nooit, totdat je hem een keer eruit haalt en laat drogen. Na dat deel komt het luchtkanaal omhoog, dus dat kan verklaren waarom het bij de achterbank zichtbaar is.
 

Berry

OOP Huisleverancier
Heel bekent verhaal van bijna alle omegas die ik sloop is er nattigheid, soms merk je niets aan de vloerbedekking maar zijn de isolatiematten behoorlijk nat/vochtig.Ook vind ik vaak roestgaatjes bij de pedalen .... :'(
 
Volgens TIS 2000 lopen er afwateringsdrains vanuit het open dak naar links en rechts de kofferbak in.
Dus achter het reservewiel en langs de andere kant waar de verbandtrommel zit.
En ik denk dat die bij de verbandtrommel zit voor problemen zorgt.
Zal daar van de week eerst eens naar kijken.
Hieronder de illustratie en uitleg hoe je de drain kan vervangen uit TIS 2000

Water Drain Hose - Actuation Unit, Rear, Remove and Install - Models F69, M69, P69
Remove
Detach moulded headlining on left or right-hand side - see operation "Moulded Headlining, Remove and Install - Models F69, M69, P69".
Disconnect water drain hose (I, 1) from water drain connection and attach cable to water drain hose.
Right side: Detach rear quarter panel cover.
Left side: Remove cover for spare wheel and spare wheel.
Cut off cable ties fastening water drain hose (II, arrows). Detach water drain hose grommet (II, 2). Pull out water drain hose from the rear quarter panel towards the luggage compartment and detach from cable.


Install
Attach new water drain hose to cable and carefully insert through rear quarter panel (2nd mechanic required). Attach water drain hose to water drain connection. Install water drain hose grommet to underbody, cable ties, quarter panel cover or spare wheel and spare wheel cover. Install moulded headlining.

2r3l3ch.jpg
 

richard66

500.000+
omegaman zei:
Ik heb het niet in mijn kofferbak, maar achter mijn linker stoel, net voor de voorbank. Hel vreemd, alleen het middenstuk daar is zeiknat, onder de voorstoel is het droog en ook onder de achterbank geen vocht. Het lijkt vanaf onder te komen, maar op de brug was niets te zien. Ik zoek nog steeds.

groet
Henk

Linker achterdeur bekleding er afhalen en kijken of het plastic nog vast zit onderaan de deur
kan zijn dat dat los is en zo het water binnen komt .

Heb ik zo gevonden bij het slopen van een B2 die had het zelfde probleem. :Y

gr Richard, :b
 
Bovenaan